Niemand wil een rekruteringstool die binnen enkele jaren alweer verouderd is. Test daarom altijd de innovatie van je beoogde leverancier. We hebben 10 vragen verzameld die je kunt stellen om de innovatie van jouw leverancier van rekruteringstechnologie te beoordelen.
De innovatietest
Er zijn genoeg opties op de markt, dus je sluit niet zomaar een overeenkomst met een leverancier van rekruteringstechnologie. Eén van de belangrijke pijlers om te testen voordat je een beslissing neemt, is hoe toekomstbestendig en innovatief deze leverancier eigenlijk is.
10 vragen om te stellen
Voor veel organisaties is dit geen gewone investering; je koopt rekruteringstechnologie als onderdeel van je langetermijnstrategie. Door een aantal gerichte vragen te stellen, kun je bepalen in hoeverre het bedrijf op de hoogte is van de laatste trends en ontwikkelingen.
1. Welke nieuwe functies of modules heeft jouw platform onlangs geïntroduceerd?
Een goede leverancier voegt regelmatig nieuwe functies toe om aan de veranderende behoeften van klanten te voldoen. Natuurlijk kan dit verschillen, afhankelijk van of het gaat om een op zichzelf staand beoordelingshulpmiddel of juist een platformtechnologie. Maar het principe blijft hetzelfde: is er onlangs iets nieuws toegevoegd, of draait de leverancier eigenlijk al jarenlang op dezelfde technologie?
2. Hoe houden jullie rekening met de nieuwste trends in recruitment, zoals AI en automatisering?
Hoewel AI niet per se een vereiste is, lijkt het soms wel die kant op te gaan. Innovatie omvat het omarmen van de nieuwste technologieën om het wervingsproces te verbeteren, dus ja, dat omvat ook AI. Aan de andere kant is automatisering wel van groot belang: zijn bepaalde processen in de technologie nog steeds handmatig? Vraag jezelf dan af: zal deze tool mijn recruitmentafdeling daadwerkelijk efficiënter maken?
3. Kunnen jullie voorbeelden geven van recente samenwerkingen of integraties met andere HR- of recruitmenttools?
Integratie is essentieel. Hoewel veel hulpmiddelen op zichzelf goed werken, is het handig als je niet alle waardevolle gegevens handmatig in een ATS hoeft in te voeren. Dus controleer altijd of de leverancier samenwerkt met andere platforms of leveranciers. Kort gezegd, doe de integratiecheck.
4. Hoe nemen jullie Diversiteit & Inclusie (D&I) en discriminatie in de productontwikkeling mee?
Als de tool gebruikmaakt van complexe algoritmes die het wervingsproces versnellen, is het van belang om te weten of er in de productontwikkeling rekening wordt gehouden met mogelijke discriminatie. Als afnemer ben je immers ook medeverantwoordelijk voor de technologie die je gebruikt.
5. Wat is jullie visie op de toekomst van recruitmenttechnologie en hoe vertalen jullie dit in concrete plannen?
Een duidelijke visie op de toekomst komt vaak overeen met een sterke motivatie om te innoveren. Als er weinig visie is op het vakgebied of als de leverancier niet goed op de hoogte lijkt van de huidige ontwikkelingen, is het misschien geen goede match. Wees dus kritisch.
6. Voldoen jullie helemaal aan de GDPR-richtlijnen?
Dataveiligheid en gegevensbescherming zijn misschien geen spannende onderwerpen, maar wel uitermate belangrijk bij de aanschaf van een tool. Hoe zorgt de leverancier ervoor dat de gegevens van kandidaten veilig en in overeenstemming met de wet worden beheerd? Hoewel veel Amerikaanse systemen mogelijk voldoen aan Amerikaanse wetgeving, kan dit anders beoordeeld worden onder de Europese GDPR.
7. Bieden jullie training en ondersteuning om ervoor te zorgen dat onze recruiters optimaal gebruik kunnen maken van jullie product?
Het kan er nog zo mooi uitzien, maar als het niet gebruiksvriendelijk is, is het voor niemand nuttig. Het is vooral belangrijk dat de tool goed te gebruiken is door eindgebruikers, zoals recruiters of hiring managers. In dit opzicht moet jouw leverancier je helpen met de juiste training en ondersteuning.
8. Hoe gebruiken jullie feedback van klanten om jullie product te verbeteren?
Het is één ding om feedback te verzamelen, maar wordt er ook daadwerkelijk iets met die feedback gedaan? Een innovatieve leverancier luistert naar klanten en past zich aan op basis van hun behoeften.
9. Zien jullie de aanschaf van de technologie als een eenmalige transactie of als een partnerschap?
Voelt het klantcontact meer als een eenmalige transactie, of vraagt de leverancier door naar wat jouw organisatie en recruitmentvraagstuk uniek maakt? Een van de belangrijkste zaken om te beoordelen is of dit een partnerschap of slechts een transactie zal worden.
10. Kunnen jullie concrete succesverhalen delen?
Iedere salesmedewerker kan zijn product aanprijzen, maar vraag altijd om concrete resultaten. Kan de leverancier specifieke succesverhalen delen om de werkelijke toegevoegde waarde van de tool of het product te laten zien?