• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
4 case studies van chatbots voor rekrutering die het proces digitaliseren en automatiseren

4 case studies van chatbots voor rekrutering die het proces digitaliseren en automatiseren

22 maart 2023
in Insights
Reading Time: 4 mins read
Tags: AdeccoAIAlexander Mann SolutionsArtificial Intelligencecasecase studiescaseschatbotsdataHirevueKindlyObjectivityParadoxRandstadUS Xpress
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Iedere chatbot belooft soortgelijke dingen: het digitaliseren én automatiseren van het rekruteringsproces. Maar voor dit artikel zijn we op zoek gegaan naar harde cijfers — en hebben we 4 cases verzameld. 

Wat kunnen chatbots doen?

Voor het rekruteren van nieuw personeel, kunnen chatbots voornamelijk menselijke dialogen imiteren. Ze worden ook wel ‘conversational agents’ of ‘conversational interface platforms’ genoemd. Chatbots voeren dan het eerste deel van de werving uit. Ze zijn verantwoordelijk voor de eentonige taken die de tijd van rekruteerders in beslag nemen en het HR-personeel in staat stellen dringendere, belangrijkere taken uit te voeren.

Aan HR-kant helpen chatbots HR-managers bij het werven van nieuw personeel, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning (ML). HR-managers gebruiken ze meestal wanneer ze een sollicitatie van een kandidaat ontvangen via een vacaturesite. Dan gaat een HR-bot de dialoog aan met de sollicitant. Ze zijn niet alleen in staat om kandidaten vragen te stellen over het werkverleden van de sollicitant, maar kunnen ook de capaciteiten van de kandidaat meten in overeenstemming met de verwachtingen van de baan.

Nadat ze de vrije slots hebben geïdentificeerd, kunnen ze ook interviews met kandidaten boeken die bij hen passen.

Een HR-bot kan jouw agenda bovendien raadplegen om te ontdekken op welke data je beschikbaar bent om sollicitatiegesprekken in te plannen. Nadat ze de vrije slots hebben geïdentificeerd, kunnen ze ook interviews met kandidaten boeken die bij hen passen. Vervolgens kunnen chatbots bepaalde vragen van jouw kandidaten of sollicitanten over de baan beantwoorden. Maar wat gebeurd er in de praktijk? We zetten vier cases op een rij.

Case 1: Objectivity en Alexander Mann Solutions 

Alexander Mann Solutions kreeg te maken met veel terugkerende vragen van kandidaten en het was voor recruiters een zeer tijdrovend proces om ze allemaal op tijd te beantwoorden. De extra uitdaging was dat vragen niet de eerste keer naar de juiste persoon werden doorgestuurd of dat de persoon niet beschikbaar was. Sollicitanten en klanten hebben de neiging om te bellen met soortgelijke verzoeken, vooral in de vroege stadia van het wervingsproces, waardoor werknemers betrokken raken en er veel repetitieve taken ontstaan. 

“Het belangrijkste doel was om een bot te leveren die een nieuwe gesprekservaring zou bieden ter ondersteuning van de kandidaten.”

Voor Alexander Mann Solutions de noodzaak om de responsiviteit, nauwkeurigheid en end-to-end-ervaring voor zowel sollicitanten als recruiters verbeteren. Dus besloot het bedrijf een samenwerking aan te gaan met IT-outsourcer Objectivity, die een chatbot als logische oplossing zag. “Het belangrijkste doel was om een bot te leveren die een nieuwe gesprekservaring zou bieden ter ondersteuning van de kandidaten”, stelt het bedrijf. “Het was niet onze bedoeling om een mens te vervangen, maar om werknemers te ondersteunen in hun rol.”

De resultaten: Het gebruik van de Objectivity-chatbot zorgde ervoor dat Alexander Mann Solutions haar time-to-hire verbeterde en de documentverwerking is 20 keer zo snel geworden.

Case 2: Kindly en Adecco

Om het juiste talent te vinden en vervolgens het juiste talentadvies te bieden, gebruikt Adecco tech om kandidaten te screenen. Om hun rekruteringsprocessen te stroomlijnen, kozen ze de wervingschatbot van Kindly, die wordt aangestuurd door Artificial Intelligence (AI) om met kandidaten in contact te komen, meer te weten te komen over hun persoonlijkheid én beslissingen te nemen over het al dan niet doorgeven van hun informatie aan hun klanten.

De AI-wervingschatbot van Kindly werkt als een motor die kwalificerende vragen ophaalt.

Voor Adecco was het vooral noodzakelijk om niet-gekwalificeerde kandidaten vroegtijdig uit de selectieprocedure te filteren, zodat de rekruteringsfunnel alleen werd gevuld met toptalent. De AI-wervingschatbot van Kindly werkt als een motor die kwalificerende vragen ophaalt, deze opslaat in het systeem van Adecco en de vragen vervolgens naar de sollicitanten stuurt. De kandidaten beantwoorden de vragen, die vervolgens weer verwerkt worden in het systeem. Gekwalificeerde sollicitanten gaan door naar de volgende fase, terwijl niet-gekwalificeerde sollicitanten worden afgewezen. 

De resultaten: Adecco zag een vermindering van 75% in het aantal live chat-vragen gericht aan hun HR- en klantenondersteuningsafdelingen. Het aantal telefonische vragen van zowel klanten als kandidaten werd met 50% verminderd.

Case 3: Paradox en US Xpress

US Xpress is één van de grootste asset-based truckloaders van Noord-Amerika, een industrie die al jaren kampt met een enorm chauffeurstekort. Reden voor de vrachtwagenindustrie-gigant om in 2020 de samenwerking aan te gaan met Paradox, vooral bekend van chatbot Olivia. US Xpress en Paradox werkten samen aan een unieke functie die gebruikmaakt van real-time personalisatie om direct een divers kader van AI-assistent-persona’s te presenteren aan chauffeurs die de vacaturesite van het bedrijf bezoeken of telefonisch solliciteren. In een fractie van een seconde personaliseert de technologie automatisch de AI-assistent voor elke bestuurder, gebruikmakend van geolocatie en demografische gegevens.

De resultaten: 35% van de interacties met kandidaten vindt plaats op avonden of in het weekend, wanneer kandidaten normaliter niet de mogelijkheid hebben om met een recruiter te communiceren. 38% van kandidaten die een gesprek aangaan met de AI-assistent worden uiteindelijk ook sollicitant.

Case 4: HireVue en Randstad

Voor Randstad vormt de talentdatabase de kern van haar missie om slimme mensen snel aan de juiste banen te koppelen. Het is voor de uitzender echter een uitdaging om ervoor te zorgen dat de database gevuld is met actuele gegevens en relaties op grote schaal te onderhouden. Maar dat was niet alles waar de Canadese vestiging van Randstad mee te kampen had. Nieuwe privacywetten die expliciete toestemming vereis(t)en maakten het nóg lastiger om de belofte van snelle talentmatches waar te maken.

Randstad speelde al vroeg in op een marketingautomatisering van een bestemmingspagina en formuliervelden om profielgegevens te verzamelen. Daardoor was een integratie met HireVue een logische stap, om zo op een moderne en schaalbare manier kandidaten aan zich te binden — voornamelijk door e-mail te combineren met een op natuurlijke taal-gebaseerde en meertalige chatbot.

De resultaten: Randstad ervoer een veel hoger betrokkenheidspercentage. Binnen 4 weken namen ze contact op met meer dan 1,6 miljoen profielen en ontdekten ze 12.500 nieuwe actieve werkzoekenden.

Fotocredit: Arthur Caranta via Flickr

Vorige

5 redenen waarom je 20 april Demo_Day niet wil missen als rekruteerder

Volgende

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

Gerelateerde artikelen

De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)
Insights

Retentietechnologie: praktische tools om de ’three-year itch’ te doorbreken (2/2)

18 juni 2025
De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)
Insights

De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

1 mei 2025
Van PDF naar realtime data: ‘Assessment is veel meer dan een losstaande test’
Insights

Van PDF naar realtime data: ‘Assessment is veel meer dan een losstaande test’

16 december 2024
6 tips voor een sterke jobsite: van tweetaligheid tot technische perfectie
Insights

6 tips voor een sterke jobsite: van tweetaligheid tot technische perfectie

12 november 2024

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

8 juli 2025
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

24 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
Volgende
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (32)
  • Inspiratie (17)
  • Interviews (58)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (164)
  • Podcast (32)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

8 juli 2025
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

24 juni 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

Retentietechnologie: praktische tools om de ’three-year itch’ te doorbreken (2/2)

18 juni 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info