Het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en geavanceerde technologieën heeft een revolutie teweeggebracht in de manier waarop bedrijven talent aantrekken én behouden. Dit zijn vijf Belgische rekruteringstech-bedrijven die de aandacht verdienen.
1. Karamel: weg met cv’s
Karamel onderscheidt zich met een unieke aanpak in rekrutering. Het platform ondersteunt individuen gedurende hun hele loopbaan door kandidaten anoniem te matchen met functies. Het platform maakt tevens gebruik van Solid’s datakluis-technologie, waardoor kandidaten controle hebben over hun gegevens en levenslang leren centraal staat.
“Welkom bij het carrière-platform gebouwd om the war for talent een halt toe te roepen.”
“Het recruitmentproces is kapot en achterhaald”, stellen de oprichters van Karamel op de website. “Hoog tijd om er een nieuwe wind door te laten waaien. Wij willen dat je helemaal mee bent met onze missie. Welkom bij het carrière-platform gebouwd om the war for talent een halt toe te roepen.”
2. Kazi: ’s werelds eerste scanningtechnologie voor talentverwachtingen
Kazi streeft ernaar de kloof tussen talent en werkgevers te overbruggen met ‘s werelds eerste tweezijdige verwachtingenscan. De technologie, ontwikkeld in samenwerking met academische instellingen, identificeert de juiste mensen voor de juiste teams en projecten. Kazi’s aanpak richt zich op het verminderen van het zogenaamde verwachtingsverschil dat vaak leidt tot ontevredenheid bij nieuwe medewerkers.
“We helpen iedereen vanaf het begin om de beste werkrelatie te krijgen.”
“Kazi helpt jou niet enkel snel onboarden, maar zorgt ook voor betere retentie”, stelt het bedrijf. “Werknemers vertrekken wanneer ze niet in staat zijn om uit te blinken en op te klimmen. We helpen iedereen vanaf het begin om de beste werkrelatie te krijgen.”
3. Move To Happiness: ESG-gerichte wellbeing
Move To Happiness biedt bedrijven een platform om hun ESG-initiatieven te centraliseren, met de nadruk op de sociale pijler. Het platform, gericht op de sectoren zorg, productie en consultancy, maakt thema’s als duurzaamheid, welzijn en diversiteit tastbaar voor medewerkers.
Na slechts één jaar telt Move To Happiness meer dan 5.500 gebruikers bij klanten als Nyrstar, Borealis en Accenture.
Dat doet het bedrijf via webinars, online programma’s van experten, challenges, communicatiefeeds én events. Zo worden belangrijke onderwerpen zoals sustainability, welzijn, diversiteit en inclusie tastbaar voor medewerkers. Na slechts één jaar telt Move To Happiness meer dan 5.500 gebruikers bij klanten als Nyrstar, Borealis en Accenture.
4. JiGSO Listen: de brug tussen data science en HR-management
JiGSO biedt inzichten en tools om aan psychologische veiligheid en teamcultuur te werken. Het team-listeningplatform, JiGSO Listen, meet en brengt teamdynamieken zoals psychologische veiligheid en teamcohesie in kaart. Het onderscheidt zich door niet alleen te meten en te visualiseren, maar ook door aanbevelingen te doen voor teams om hun dynamieken te verbeteren.
“JiGSO is ontstaan door het samengaan van een HR-adviesbureau (Beanmachine) en een Machine Learning-bureau (Motulus)”, zo stelt de organisatie. “Wij slaan de brug tussen data science en HR-management.”
5. TechWolf: AI voor talentretentie en skillontwikkeling
TechWolf gebruikt AI en taaltechnologie om een overzicht van alle vaardigheden van medewerkers binnen een bedrijf te creëren. De start-up richt zich op talentretentie door bedrijven te helpen begrijpen wie uitblinkt in welke vaardigheden. Door te kijken naar de digitale voetafdruk van medewerkers genereert TechWolf skillprofielen, waardoor HR-afdelingen datagedreven beslissingen kunnen nemen voor optimale sturing en ondersteuning.
“Er is een duidelijke behoefte van organisaties om de gegevens over vaardigheden die werknemers elke dag produceren te consolideren én te gebruiken.”
“TechWolf is opgericht om het vaardigheidsprobleem voor organisaties op te lossen, door vaardigheidsgegevens te leveren van alle plaatsen waar gewerkt wordt, inclusief HR- en leersystemen, openbare instant messages en e-mails, projectmanagementtools, en documenten”, zo stelde Andreas De Neve, CEO van TechWolf, in een interview eind 2022. “Er is een duidelijke behoefte van organisaties om de gegevens over vaardigheden die werknemers elke dag produceren te consolideren én te gebruiken, om alles te informeren, van talentverwerving tot bijscholing en interne mobiliteit.”
Comments 2