• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
6 belangrijke lessen voor België uit het grootste recruitmenttech-onderzoek van onze noorderburen

6 belangrijke lessen voor België uit het grootste recruitmenttech-onderzoek van onze noorderburen

2 mei 2023
in Insights
Reading Time: 3 mins read
Tags: Belgiëbureausbusiness driverscorporatecorporatesNederlandOnderzoekRecruitment Tech Survey 2023Rekruteringstrategie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Het Recruitment Tech Survey is het grootste onderzoek onder gebruikers van rekruteringstechnologie in Nederland. Maar wat kunnen we in België leren van onze noorderburen? In dit artikel: de 6 belangrijkste lessen. 

Les 1: Kansen met matchingtechnologie

Als we kijken naar de meestgebruikte rekruteringstooling onder recruiters in 2022, staat ‘rekruteringssystemen’ bovenaan. Data & dashboards is het tweede meestgebruikte middel, terwijl rekruteringssites de top drie afrondt. Process automation, matching & cv-parsingtechnologie en onboardingtech blijven achter in de top 10. Onboarding is voor bureaus uiteraard geen logisch topic, maar het is wel opvallend dat corporates amper bezig zijn met matching & cv-parsingtechnologie, terwijl het voor bureaus wél hoog scoort. 

Les 2: Denk aan het eigen team

Wanneer we het lijstje doortrekken naar een top 20, valt op dat technologie die zich vooral focust op het eigen werknemersbestand erg laag scoren. Terwijl referrals over het algemeen vaak zorgen voor de meeste outperformers, wordt referraltechnologie slechts door 28,9% van corporates ingezet. En employee engagement en advocacy tooling slechts door 6,9%. Genoeg kansen om de rekruteringsstrategie wat meer te baseren op hiring from within. 

Les 3: Meer automatisering in het rekruteringsproces

Automatisering zet door in het rekruteringsproces. Stapsgewijs, maar toch progressie: in het afgelopen jaar is het proces gemiddeld met 2,8% meer geautomatiseerd. Bureaus lopen echter voor op corporates, wanneer we de percentages tegen elkaar afzetten (2,6% tegen 1,6%). Sinds 2020 is het totale automatiseringspercentage 3,3%. 

In het afgelopen jaar is het proces gemiddeld met 2,8% meer geautomatiseerd

Voor 2023 is automatisering wederom een belangrijk onderwerp, zowel voor corporates als voor bureaus. Voor 2023 hebben corporates hoge ambities als het gaat om het automatiseren van het proces met een groei van 10,5% tegen een groei van 8,5% bij bureaus. Op basis van de resultaten van eerdere edities van de  Recruitment Tech Survey is de kans klein dat dit ook daadwerkelijk wordt gehaald — maar het spreekt wel van een duidelijke ambitie. 

Les 4: Grote verschillen in budgetten

Hoeveel procent van het rekruteringsbudget een organisatie besteed aan technologie zegt iets over hoe belangrijk een organisatie dit vindt. Sinds 2020 is er ieder jaar een kleine groei te zien bij zowel corporates als bureaus. Net als in eerdere jaren zien we dat de verwachte investeringen uiteindelijk toch lager uitpakken. In ons onderzoek van 2022 was de verwachting dat 34% van het budget naar technologie zou gaan. Dat werd uiteindelijk slechts 29,3%. 

Gemiddeld hebben corporates in 2022 gemiddeld €51.735 uitgegeven aan technologie en bureaus €38.603.

Naast het percentage dat van het hele budget wordt uitgegeven aan rekruteringssoftware, hebben we dit jaar voor het eerst ook gevraagd naar het budget in euro’s. Overall geven de meeste respondenten aan tussen de € 1 en € 20.000 per jaar uit te geven, gevolgd door de budgetklasse € 20.000 – € 40.000 euro. Bijna een kwart van de respondenten (24,7%) geeft aan niet te weten wat het budget is en 2,7% geeft aan geen budget vrij te maken voor technologie. Gemiddeld hebben corporates in 2022 gemiddeld €51.735 uitgegeven aan technologie en bureaus €38.603.

Les 5: Candidate experience prioriteit #1 voor corporates

Wanneer we vervolgens naar de business drivers kijken voor Nederlandse corporates, is het optimaliseren van de candidate experience nu de eerste prioriteit. Dat was voorheen nog het tweede belangrijkste topic. Het beter bereiken en/of benaderen van kandidaten klimt van de derde plek naar de tweede plaats op de lijst van business drivers. Het optimaliseren van het algehele rekruteringsproces stond twee jaar lang op de eerste plek, maar staat nu derde. 

Les 6: Bureaus prioriteren beter bereiken kandidaten

Aan bureauzijde logischerwijs de nodige verschillen: daar draait alles om het beter bereiken en/of benaderen van kandidaten. Daarnaast stoomt het beter bereiken van actief werkzoekenden naar de tweede belangrijkste business driver, iets dat voorheen nog op de vijfde plek stond. Het optimaliseren van het rekruteringsproces is derde. 

Download de Recruitment Tech Survey 2023 

Wat voor tooling gebruiken Nederlandse recruiters het meest? Waar wordt in 2023 nog meer in geïnvesteerd? Je leest het allemaal terug in de Recruitment Tech Survey 2023, het grootste onafhankelijke onderzoek onder gebruikers van rekruteringstooling in Nederland. Compleet met gebruikerstrends en ervaringen van gebruikers — een must voor de boekenkast, thuis of op kantoor. De Recruitment Tech Survey 2023 is gratis te downloaden in pdf-vorm of te koop als hard copy.

Vorige

100+ rekruteringsprofessionals en 17 leveranciers: de aftermovie van Demo_Day België 2023

Volgende

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Gerelateerde artikelen

Volg 22 juni het webinar 'Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?'
Nieuws

Volg 22 juni het webinar ‘Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?’

25 mei 2023
Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties
Inspiratie

Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

23 mei 2023
AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI 'patronen van discriminatie' laat zien
Inspiratie

AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI ‘patronen van discriminatie’ laat zien

16 mei 2023
PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten
Nieuws

PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten

11 mei 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Volg 22 juni het webinar 'Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?'

Volg 22 juni het webinar ‘Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?’

25 mei 2023
Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

23 mei 2023
AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI 'patronen van discriminatie' laat zien

AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI ‘patronen van discriminatie’ laat zien

16 mei 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

9 mei 2023
Volgende
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (101)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (4)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (13)
  • Inspiratie (7)
  • Interviews (39)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (84)
  • Podcast (19)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (29)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Volg 22 juni het webinar 'Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?'

Volg 22 juni het webinar ‘Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?’

25 mei 2023
Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

23 mei 2023
AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI 'patronen van discriminatie' laat zien

AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI ‘patronen van discriminatie’ laat zien

16 mei 2023
PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten

PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten

11 mei 2023
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

9 mei 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

9 mei 2023
AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?

AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?

5 april 2022
6 belangrijke lessen voor België uit het grootste recruitmenttech-onderzoek van onze noorderburen

6 belangrijke lessen voor België uit het grootste recruitmenttech-onderzoek van onze noorderburen

2 mei 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren