Het Recruitment Tech Survey is het grootste onderzoek onder gebruikers van rekruteringstechnologie in Nederland. Maar wat kunnen we in België leren van onze noorderburen? In dit artikel: de 6 belangrijkste lessen.
Les 1: Kansen met matchingtechnologie
Als we kijken naar de meestgebruikte rekruteringstooling onder recruiters in 2022, staat ‘rekruteringssystemen’ bovenaan. Data & dashboards is het tweede meestgebruikte middel, terwijl rekruteringssites de top drie afrondt. Process automation, matching & cv-parsingtechnologie en onboardingtech blijven achter in de top 10. Onboarding is voor bureaus uiteraard geen logisch topic, maar het is wel opvallend dat corporates amper bezig zijn met matching & cv-parsingtechnologie, terwijl het voor bureaus wél hoog scoort.
Les 2: Denk aan het eigen team
Wanneer we het lijstje doortrekken naar een top 20, valt op dat technologie die zich vooral focust op het eigen werknemersbestand erg laag scoren. Terwijl referrals over het algemeen vaak zorgen voor de meeste outperformers, wordt referraltechnologie slechts door 28,9% van corporates ingezet. En employee engagement en advocacy tooling slechts door 6,9%. Genoeg kansen om de rekruteringsstrategie wat meer te baseren op hiring from within.
Les 3: Meer automatisering in het rekruteringsproces
Automatisering zet door in het rekruteringsproces. Stapsgewijs, maar toch progressie: in het afgelopen jaar is het proces gemiddeld met 2,8% meer geautomatiseerd. Bureaus lopen echter voor op corporates, wanneer we de percentages tegen elkaar afzetten (2,6% tegen 1,6%). Sinds 2020 is het totale automatiseringspercentage 3,3%.
In het afgelopen jaar is het proces gemiddeld met 2,8% meer geautomatiseerd
Voor 2023 is automatisering wederom een belangrijk onderwerp, zowel voor corporates als voor bureaus. Voor 2023 hebben corporates hoge ambities als het gaat om het automatiseren van het proces met een groei van 10,5% tegen een groei van 8,5% bij bureaus. Op basis van de resultaten van eerdere edities van de Recruitment Tech Survey is de kans klein dat dit ook daadwerkelijk wordt gehaald — maar het spreekt wel van een duidelijke ambitie.
Les 4: Grote verschillen in budgetten
Hoeveel procent van het rekruteringsbudget een organisatie besteed aan technologie zegt iets over hoe belangrijk een organisatie dit vindt. Sinds 2020 is er ieder jaar een kleine groei te zien bij zowel corporates als bureaus. Net als in eerdere jaren zien we dat de verwachte investeringen uiteindelijk toch lager uitpakken. In ons onderzoek van 2022 was de verwachting dat 34% van het budget naar technologie zou gaan. Dat werd uiteindelijk slechts 29,3%.
Gemiddeld hebben corporates in 2022 gemiddeld €51.735 uitgegeven aan technologie en bureaus €38.603.
Naast het percentage dat van het hele budget wordt uitgegeven aan rekruteringssoftware, hebben we dit jaar voor het eerst ook gevraagd naar het budget in euro’s. Overall geven de meeste respondenten aan tussen de € 1 en € 20.000 per jaar uit te geven, gevolgd door de budgetklasse € 20.000 – € 40.000 euro. Bijna een kwart van de respondenten (24,7%) geeft aan niet te weten wat het budget is en 2,7% geeft aan geen budget vrij te maken voor technologie. Gemiddeld hebben corporates in 2022 gemiddeld €51.735 uitgegeven aan technologie en bureaus €38.603.
Les 5: Candidate experience prioriteit #1 voor corporates
Wanneer we vervolgens naar de business drivers kijken voor Nederlandse corporates, is het optimaliseren van de candidate experience nu de eerste prioriteit. Dat was voorheen nog het tweede belangrijkste topic. Het beter bereiken en/of benaderen van kandidaten klimt van de derde plek naar de tweede plaats op de lijst van business drivers. Het optimaliseren van het algehele rekruteringsproces stond twee jaar lang op de eerste plek, maar staat nu derde.
Les 6: Bureaus prioriteren beter bereiken kandidaten
Aan bureauzijde logischerwijs de nodige verschillen: daar draait alles om het beter bereiken en/of benaderen van kandidaten. Daarnaast stoomt het beter bereiken van actief werkzoekenden naar de tweede belangrijkste business driver, iets dat voorheen nog op de vijfde plek stond. Het optimaliseren van het rekruteringsproces is derde.
Download de Recruitment Tech Survey 2023
Wat voor tooling gebruiken Nederlandse recruiters het meest? Waar wordt in 2023 nog meer in geïnvesteerd? Je leest het allemaal terug in de Recruitment Tech Survey 2023, het grootste onafhankelijke onderzoek onder gebruikers van rekruteringstooling in Nederland. Compleet met gebruikerstrends en ervaringen van gebruikers — een must voor de boekenkast, thuis of op kantoor. De Recruitment Tech Survey 2023 is gratis te downloaden in pdf-vorm of te koop als hard copy.
Comments 1