Een professionele jobsite is geen luxe, maar een noodzaak. Hoe maak je nu een rekruteringssite die niet alleen talent aantrekt, maar ook aansluit bij de Belgische tweetalige realiteit? Wij zetten zes tips op een rij.
1. Taalstrategie als fundamentele basis
De Belgische context vereist een doordachte taalstrategie. Een tweetalige aanpak is cruciaal, maar ga verder dan alleen maar tekst vertalen. Stem je contentstrategie af op de culturele nuances van beide taalgebieden. Gebruik ‘recrutement’ en ‘rekrutering’, ‘aanwerving’ en ‘embauche’ op een natuurlijke manier. Ontwikkel bijvoorbeeld aparte landingspagina’s voor Nederlandstalige en Franstalige kandidaten, met content die resoneert met hun specifieke verwachtingen en cultuur.
2. Employer branding met lokale flair
Een sterke employer brand gaat verder dan algemene bedrijfswaarden. Toon hoe je organisatie zich verankert in de context van de kandidaat. Deel authentieke én representatieve verhalen van medewerkers uit verschillende regio’s en taalgebieden, zodat je ervoor zorgt dat een kandidaat zich kan herkennen.
3. Mobile-first en technisch performant
De technische basis moet vlekkeloos zijn. De drang om verbonden te blijven is onontkoombaar. Het feit dat 73% van de werknemers actief op zoek gaat naar nieuwe berichten, zonder dat ze worden gewaarschuwd, onderstreept hoe diep smartphones geworteld zijn in onze routines. Datzelfde geldt voor de manier waarop baanzoekers solliciteren. Zorg dus voor snelle laadtijden, een responsive design dat werkt op álle apparaten, eenvoudige, mobile-friendly formulieren én geoptimaliseerde bestandsgroottes voor video’s en afbeeldingen
4. Doelgroepgerichte user experience
Een gegeven, maar toch goed komt te benoemen: ken je doelgroepen en pas je jobsite daarop aan. Ondanks de afgezwakte aanwervingsdynamiek kampt toch 80% van de Belgische werkgevers met vacatureproblemen. Bijna één op vijf (17%) geeft zelfs aan grote moeilijkheden te ondervinden om de juiste profielen te vinden. Goed dus om te weten: wat zijn de belangrijkste pullfactoren voor jouw doelgroep?
Creëer verschillende gebruikerspaden die aansluiten bij diverse doelgroepen.
Kun je wel spreken over één doelgroep? Een technisch ingenieur wil immers hele iets anders zien en lezen dan een potentiële communicatiemedewerker. Creëer verschillende gebruikerspaden die aansluiten bij deze diverse doelgroepen. Bied relevante content aan op het juiste moment in hun sollicitatiereis.
5. SEO-optimalisatie voor de Belgische markt
Wil je beter vindbaar zijn op Google? Begin dan met een ‘keyword research’ om te ontdekken welke zoekwoorden belangrijk zijn voor jouw doelgroep. Vul vervolgens SEO-proof metadata in bij je jobsite-instellingen, zoals een titel en beschrijving met de relevante keywords. Zorg ervoor dat deze woorden ook terugkomen in de titels en teksten van je vacatures.
Daarnaast kan linkbuilding je jobsite versterken; zorg dat autoritaire sites naar jouw site linken.
Een eigen domein voor je jobsite, zoals jobs.bedrijfsnaam.be, helpt eveneens je zichtbaarheid te vergroten. Daarnaast kan linkbuilding je jobsite versterken; zorg dat autoritaire sites naar jouw site linken.
6. Interactieve elementen met culturele sensitiviteit
Maak je site interactief en houd daarbij rekening met de culturele voorkeuren van je publiek. Zorg bijvoorbeeld voor een chatbot die beide landstalen vlot beheerst en waarmee kandidaten in hun eigen taal kunnen communiceren. Voeg cultuurfit-tests toe die afgestemd zijn op de Belgische werkcontext en speel hiermee in op de waarden en normen die voor kandidaten belangrijk zijn.
De sleutel tot succes? Blijf je site continu optimaliseren op basis van gebruikersdata en feedback.
Laat video-testimonials zien van medewerkers uit verschillende regio’s om zo een diverse werksfeer te illustreren. Denk ook aan virtual office tours die de verscheidenheid aan werkplekken binnen je organisatie visueel maken en een inclusieve werkomgeving benadrukken. De sleutel tot succes? Blijf je site continu optimaliseren op basis van gebruikersdata en feedback.