• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
95% van rekruteringsmanagers gebruikt tech om rekruteringsdata bij te houden

95% van rekruteringsmanagers gebruikt tech om rekruteringsdata bij te houden

23 februari 2023
in Nieuws
Reading Time: 4 mins read
Tags: datadata rekruteringdata-onderzoekFindemKarmaCheckmanagersRekruteringrekruteringsmanagersState of Hiring and Recruiting Report
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Rekruteringsmanagers doen het goed als het gaat om technologie-adoptie. Volgens een onderzoek van Findem en KarmaCheck gebruikt 95% een vorm van technologie om rekruteringsdata bij te houden. 

Een groot onderzoek

People intelligence-bedrijf Findem en backgroundcheck-platform KarmaCheck werkten onlangs samen aan een onderzoek waarin veel van de grootste trends die veranderingen in rekrutering en selectie katalyseren, uiteen worden gezet. Het State of Hiring and Recruiting Report is ontwikkeld op basis van diepgaande enquêtes onder 312 HR- en rekruteringsmanagers van middelgrote en grote werkgevers in de Verenigde Staten. Het duikt in een groot aantal kwesties waarmee de sector wordt geconfronteerd, zoals het gebruik van aanwervings- en wervingsmetriek, de praktijken van benchmarking en het bijhouden van belangrijke metriek, hoe leiders tegen technologie aankijken evenals de opkomst van Kunstmatige Intelligentie (AI) bij werving. 

Slechts 5% houdt data manueel bij

Terwijl 95% van de ondervraagde rekruterings- of HR-leiders een vorm van technologie gebruikt om data bij te houden, blijft 5% van de 312 ondervraagde leiders over die geen enkele vorm van technologie gebruikt om rekruteringsdata te registeren. Van de 95% die wél technologie gebruikt, vertrouwt 56% op dashboards binnen gespecialiseerde rekruteringssoftware en/of HR-technologie. De overige 39% vertrouwt op externe dashboards, die de data consolideren.

‘Technologie is de sleutel’

Uit het onderzoek blijkt dat leiders in alle bedrijfstakken waarde hechten aan technologie om de efficiëntie te verbeteren en eventueel op te schalen bij het werven van nieuwe personeel. Technologie wordt daarnaast gezien als een belangrijke houvast om de coördinatie tussen interne-teams te verbeteren en de afstemming met hiring managers te bevorderen. Wanneer het rapport ingaat op de voornamelijke reden waarom tech wordt gebruikt, is de hoogste scorer direct duidelijk: het creëren van meer kandidaten. 

Opmerkelijk is dat het screenen van kandidaten met 17% één van de laagste scorers is. Alleen het op- en afschalen van operaties (13%) scoort lager.

‘Het vergroten van het volume aan kandidaten’ is met 57% de hoogste scorer onder rekruteringsmanagers, ingaand op het belang van technologie voor het wervingsproces. De zichtbaarheid van openstaande functies vergroten (47%), verbetering van de kwaliteit van kandidaten (45%), meer diversiteit in de talentpool (41%) en verbetering van de teamcoördinatie ronden de top vijf af. Opmerkelijk is dat het screenen van kandidaten met 17% één van de laagste scorers is. Alleen het op- en afschalen van operaties (13%) scoort lager. 

Bron: Findem & KarmaCheck

86% is van plan meer technologie te kopen

Redenen genoeg dus voor talent leaders om recruitmenttechnologie aan te kopen. Het is daarom niet verrassend dat het rapport stelt dat een overgrote meerderheid (86%) van plan is om het komende jaar meer technologie aan te schaffen. “Slechts één respondent zei niet van plan te zijn volgend jaar nieuwe wervings- en rekruteringstech aan te schaffen”, merkte het rapport op. 

ATS staan bovenaan het verlanglijstje

Maar wat staat dan precies op de verlanglijst? Bovenaan de lijst: Applicant Tracking Systems (ATS), met 38%. Sourcingstools lijken ook populair (34%), terwijl outreach- en engagementtechnologie (29%) de derde meest-populaire optie is. Contact finder-tools (3%) en analyse- en meetsoftware (8%) scoren het laagst op de lijst. Tools voor planning en coördinatie (16%) scoren ook relatief laag — hoewel de lage score mogelijk verklaard kan worden door het feit dat het misschien gewoon een type tech is dat velen al hebben aangeschaft. 

Bron: Findem & Karmacheck

AI-tools groeien in populariteit

Het rapport gaat ook in op de huidige staat van AI-adoptie onder HR- en rekruteringsmanagers. Ruwweg vier op de vijf leiders (81%) stelt dat AI-aangedreven tools binnen de organisatie gebruikt worden ten behoeve van het wervings- en selectieproces. En van de 19% die géén gebruik maakt van AI, meldt meer dan de helft (53%) dat ze in 2023 AI-tools zullen aanschaffen.

Ruwweg vier op de vijf leiders (81%) stelt dat AI-aangedreven tools binnen de organisatie gebruikt worden.

AI wordt het meest gebruikt om kandidaten te screenen op relevante ervaring (62%), merkt het rapport op. Achtergrondchecks (58%), het zoeken naar kandidaten voor specifieke functies (57%), het automatiseren van routinetaken (56%) zijn ook allemaal hoge scorers. De enige laagscorer is ‘bias in sourcing verminderen’, met een luttele 23%. 

Bron: Findem & Karmacheck

Het automatiseren van repetitieve taken, iets wat de meeste AI-tools actief promoten, is met 19% een laagscorend praktijkvoordeel.

Als we vervolgens kijken naar hoe AI-tools in de praktijk werken, wordt een toenemende efficiëntie bij het sourcen van kandidaten (65%) als belangrijkste voordeel genoemd. Een uitbreiding van het rekruteringsteam, zónder dat er direct meer personeel voor nodig was (65%) scoort ook hoog. Een verbeterde snelheid van het wervingsproces (62%) rondt de top drie af. Het automatiseren van repetitieve taken, iets wat de meeste AI-tools actief promoten, is met 19% een laagscorend praktijkvoordeel. 

‘Meer richting nodig over regelgeving’

Rekruteringsmanagers blijken ondertussen meer richting te willen als het gaat om het gebruik van Artificial Intelligence. Een gebrek aan begrip van wet- en regelgeving blijft een gemene deler voor velen bij de werving van kandidaten. “Op de vraag of zij vinden dat er regelgeving moet komen over wanneer en hoe AI wordt gebruikt om het werven en aannemen te ondersteunen, bevestigde een overweldigende 83% hun steun voor regelgeving”, merkte het rapport op. “Wanneer we vervolgens kijken naar VP-niveau of hoger, groeide die steun zelfs tot 91%.”

Vorige

Ben Greeven: ‘In Polen zitten veel meer bedrijven met HR Tech dan je denkt’

Volgende

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’

Gerelateerde artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’
Demo_Day

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?
Insights

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)
Whitepapers

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen
Demo_Day

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Volgende
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’


Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (96)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (10)
  • Inspiratie (5)
  • Interviews (37)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (81)
  • Podcast (17)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023
Jeroen van Geel

Jeroen van Geel (Profile Group): ‘Digitize to humanize’

24 maart 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

16 maart 2023
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’


Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’

27 februari 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren