Aanwervende leidinggevenden komen veel uitdagingen tegen tijdens de rekrutering. Enkele van de verschillende factoren die ze moeten managen zijn het screenen van cv’s, het delen van informatie over het merk van hun bedrijf en het zo kort mogelijk houden van de time-to-hire in het proces van het selecteren van de juiste kandidaat. Om met deze vele uitdagingen om te gaan, kan kunstmatige intelligentie een oplossing bieden. De vraag die veel recruiters echter in hun hoofd hebben, is of kunstmatige intelligentie (AI) een menselijke recruiter zal vervangen? Dit artikel geeft antwoord op die vraag en bespreekt de voor- en nadelen van AI-technologie in het wervingsproces.
Wat is AI?
In het algemeen is AI de ontwikkeling van machine learning en computersystemen, die kunnen worden gebruikt om bepaalde taken uit te voeren en ze gemakkelijker te maken. Kenmerken van kunstmatige intelligentie zijn onder andere:
- Spraakherkenningstechnologie
- Gezichtsherkenning en -detectie
- Het vermogen om beslissingen te nemen, en
- Het vermogen om gegevens te verwerven
AI in de context van het wervingsproces is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens het aanwervingsproces waarbij AI specifiek wordt gebruikt voor het aanwerven van talent. Tijdens het aanwervingsproces helpen AI en machine learning je niet alleen bij taken die je handmatig uitvoert, maar ook bij het opstellen van een shortlist van kandidaten voor een openstaande functie.
Hoe werkt het bij rekrutering?
Bij werving en selectie werken AI-tools op basis van machinaal leren. De tools kunnen je helpen om mogelijk bevooroordeelde zinnen te verwijderen door het taalgebruik in jouw functiebeschrijvingen te analyseren.
Op dezelfde manier voert AI het screeningproces van cv’s uit tijdens de screeningfase van kandidaten door cv’s te analyseren op trefwoorden die overeenkomen met jouw functie-eisen. Het doet dit door de trefwoorden in de functieomschrijving of -specificatie te analyseren voordat je deze op vacaturebanken plaatst.
AI kan ook worden gebruikt in de fase van het plannen van sollicitatiegesprekken. AI berekent de vereisten voor het sollicitatiegesprek en analyseert jouw beschikbaarheid om je vervolgens te laten weten welke tijdstippen het beste beschikbaar zijn om het sollicitatiegesprek in te plannen.
Daarnaast kunnen AI-systemen bij aanwerving gebruikmaken van de informatie van jouw ATS (applicant tracking systeem) om nauwkeurige beslissingen te nemen op basis van hun kennis van jouw talentenpool.
Voordelen kunstmatige intelligentie in rekrutering
Twee belangrijke voordelen van het gebruik van kunstmatige intelligentie in recruitment, zijn dat ze taakautomatisering en het beoordelen van bredere kandidatenpools in een kortere tijd moeiteloos mogelijk maken.
Taakautomatisering en tijdsbesparing
Kunstmatige intelligentie in werving helpt wervingsteams een aantal van die repetitieve taken te automatiseren, zoals het screenen van cv’s, administratieve taken of het plannen van sollicitatiegesprekken, en de efficiëntie op deze gebieden te verhogen waar je misschien uren handmatig mee bezig bent.
Machine learning kan snel de criteria analyseren waarnaar je op zoek bent en direct het cv-screeningproces automatiseren, zodat je meer tijd kunt besteden aan andere onderdelen van het wervingsproces, tijd kunt besparen en de time-to-hire kunt verkorten.
Beoordeel een breed scala aan kandidaten
Als je een groot kandidatenbestand hebt dat een groot aantal passieve kandidaten bevat, kan artificiële intelligentie je helpen om je kandidatenbestand te beoordelen en vervolgens te verkleinen op basis van een cv.
Het handmatig inperken van een kandidatenbestand kan aanzienlijk meer tijd in beslag nemen en zelfs met veel aandacht voor details is het mogelijk dat u niet alle kandidaten efficiënt beoordeelt. AI lost dit probleem op door efficiënt, snel, integraal en systematisch te zoeken in een breder aanbod van kandidaten die op uw vacatures hebben gesolliciteerd.
Nadelen artificiële intelligentie in rekrutering
Twee belangrijke nadelen van het gebruik van kunstmatige intelligentie in recruitment zijn dat machine learning vooringenomen beslissingen kan nemen, en dat het voor recruiters moeilijk kan zijn om zich aan te passen aan nieuwe technologie.
AI kan nog steeds bevooroordeelde beslissingen nemen
Omdat kunstmatige intelligentie gegevens gebruikt die door mensen zijn gemaakt, kan het vooroordelen overnemen en bevooroordeelde beslissingen nemen, net zoals een mens dat zou kunnen doen.
Hoewel sommige leveranciers van kunstmatige intelligentie technologie maatregelen hebben genomen om deze vooroordelen aan te pakken en te controleren of er mogelijk terugkerende bevooroordeelde beslissingen worden genomen, is het nog steeds mogelijk dat er bevooroordeelde beslissingen worden genomen.
Uitdagingen bij de aanpassing aan nieuwe technologie
AI-verkopers mogen dan wel de nadruk leggen op de tijdbesparende voordelen van kunstmatige intelligentie bij het werven van personeel, toch is het nog een hele opgave om eraan te wennen. Menselijke recruiters moeten nog leren hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken en integreren in hun aanwervingsproces.
Het juiste evenwicht vinden tussen overmatig gebruik van kunstmatige intelligentie en weten wanneer kunstmatige intelligentie te gebruiken is bijvoorbeeld een uitdaging waarmee menselijke recruiters te maken krijgen wanneer ze zich aanpassen aan nieuwe AI-technologie.
Vervangt AI recruiters?
Het korte antwoord is dat kunstmatige intelligentie voorlopig nog niet klaar is om recruiters in dit belangrijke proces te vervangen.
Recruitment heeft een menselijke touch nodig, deels omdat we onze eigen ervaringen kunnen gebruiken om ons in te leven in en unieke inzichten te krijgen in gekwalificeerde kandidaten; dit is iets wat een mens kan doen om een betere candidate experience te bieden, de culture fit te verbeteren, en de candidate engagement te verbeteren – zulke dingen die AI nooit zal bevatten.
Om deze reden is het onwaarschijnlijk dat AI in de nabije toekomst menselijke recruiters zal vervangen.
Waarom recruiters AI moeten gebruiken in hun aanwervingsproces
Ondanks dat het de recruiters nog niet vervangt, is kunstmatige intelligentie nog steeds een game changer. Voor menselijke recruiters is AI-technologie het antwoord om de time-to-hire te verkorten en alledaagse taken te automatiseren, en je bij te staan in het wervingsproces.
Zal AI recruiters vervangen? Het is niet waarschijnlijk. Maar met kunstmatige intelligentie zullen recruiters meer sollicitanten beoordelen en zelfs hun kansen vergroten om de juiste aanwerving te doen en passieve kandidaten aan zich te binden.