• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Inspiratie

AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?

door Redactie Recruitmenttech.be
5 april 2022
in Inspiratie, Trends
Reading Time: 4 mins read
29
0
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Aanwervende leidinggevenden komen veel uitdagingen tegen tijdens de rekrutering. Enkele van de verschillende factoren die ze moeten managen zijn het screenen van cv’s, het delen van informatie over het merk van hun bedrijf en het zo kort mogelijk houden van de time-to-hire in het proces van het selecteren van de juiste kandidaat. Om met deze vele uitdagingen om te gaan, kan kunstmatige intelligentie een oplossing bieden. De vraag die veel recruiters echter in hun hoofd hebben, is of kunstmatige intelligentie (AI) een menselijke recruiter zal vervangen? Dit artikel geeft antwoord op die vraag en bespreekt de voor- en nadelen van AI-technologie in het wervingsproces.

Wat is AI?

In het algemeen is AI de ontwikkeling van machine learning en computersystemen, die kunnen worden gebruikt om bepaalde taken uit te voeren en ze gemakkelijker te maken. Kenmerken van kunstmatige intelligentie zijn onder andere:

  • Spraakherkenningstechnologie
  • Gezichtsherkenning en -detectie
  • Het vermogen om beslissingen te nemen, en
  • Het vermogen om gegevens te verwerven

AI in de context van het wervingsproces is het gebruik van kunstmatige intelligentie tijdens het aanwervingsproces waarbij AI specifiek wordt gebruikt voor het aanwerven van talent. Tijdens het aanwervingsproces helpen AI en machine learning je niet alleen bij taken die je handmatig uitvoert, maar ook bij het opstellen van een shortlist van kandidaten voor een openstaande functie.

Hoe werkt het bij rekrutering?

Bij werving en selectie werken AI-tools op basis van machinaal leren. De tools kunnen je helpen om mogelijk bevooroordeelde zinnen te verwijderen door het taalgebruik in jouw functiebeschrijvingen te analyseren.

Op dezelfde manier voert AI het screeningproces van cv’s uit tijdens de screeningfase van kandidaten door cv’s te analyseren op trefwoorden die overeenkomen met jouw functie-eisen. Het doet dit door de trefwoorden in de functieomschrijving of -specificatie te analyseren voordat je deze op vacaturebanken plaatst.

AI kan ook worden gebruikt in de fase van het plannen van sollicitatiegesprekken. AI berekent de vereisten voor het sollicitatiegesprek en analyseert jouw beschikbaarheid om je vervolgens te laten weten welke tijdstippen het beste beschikbaar zijn om het sollicitatiegesprek in te plannen.

Daarnaast kunnen AI-systemen bij aanwerving gebruikmaken van de informatie van jouw ATS (applicant tracking systeem) om nauwkeurige beslissingen te nemen op basis van hun kennis van jouw talentenpool.

Voordelen kunstmatige intelligentie in rekrutering

Twee belangrijke voordelen van het gebruik van kunstmatige intelligentie in recruitment, zijn dat ze taakautomatisering en het beoordelen van bredere kandidatenpools in een kortere tijd moeiteloos mogelijk maken.

Taakautomatisering en tijdsbesparing

Kunstmatige intelligentie in werving helpt wervingsteams een aantal van die repetitieve taken te automatiseren, zoals het screenen van cv’s, administratieve taken of het plannen van sollicitatiegesprekken, en de efficiëntie op deze gebieden te verhogen waar je misschien uren handmatig mee bezig bent.

Machine learning kan snel de criteria analyseren waarnaar je op zoek bent en direct het cv-screeningproces automatiseren, zodat je meer tijd kunt besteden aan andere onderdelen van het wervingsproces, tijd kunt besparen en de time-to-hire kunt verkorten.

Beoordeel een breed scala aan kandidaten

Als je een groot kandidatenbestand hebt dat een groot aantal passieve kandidaten bevat, kan artificiële intelligentie je helpen om je kandidatenbestand te beoordelen en vervolgens te verkleinen op basis van een cv.

Het handmatig inperken van een kandidatenbestand kan aanzienlijk meer tijd in beslag nemen en zelfs met veel aandacht voor details is het mogelijk dat u niet alle kandidaten efficiënt beoordeelt. AI lost dit probleem op door efficiënt, snel, integraal en systematisch te zoeken in een breder aanbod van kandidaten die op uw vacatures hebben gesolliciteerd.

Nadelen artificiële intelligentie in rekrutering

Twee belangrijke nadelen van het gebruik van kunstmatige intelligentie in recruitment zijn dat machine learning vooringenomen beslissingen kan nemen, en dat het voor recruiters moeilijk kan zijn om zich aan te passen aan nieuwe technologie.

AI kan nog steeds bevooroordeelde beslissingen nemen

Omdat kunstmatige intelligentie gegevens gebruikt die door mensen zijn gemaakt, kan het vooroordelen overnemen en bevooroordeelde beslissingen nemen, net zoals een mens dat zou kunnen doen.

Hoewel sommige leveranciers van kunstmatige intelligentie technologie maatregelen hebben genomen om deze vooroordelen aan te pakken en te controleren of er mogelijk terugkerende bevooroordeelde beslissingen worden genomen, is het nog steeds mogelijk dat er bevooroordeelde beslissingen worden genomen.

Uitdagingen bij de aanpassing aan nieuwe technologie

AI-verkopers mogen dan wel de nadruk leggen op de tijdbesparende voordelen van kunstmatige intelligentie bij het werven van personeel, toch is het nog een hele opgave om eraan te wennen. Menselijke recruiters moeten nog leren hoe ze kunstmatige intelligentie kunnen gebruiken en integreren in hun aanwervingsproces.

Het juiste evenwicht vinden tussen overmatig gebruik van kunstmatige intelligentie en weten wanneer kunstmatige intelligentie te gebruiken is bijvoorbeeld een uitdaging waarmee menselijke recruiters te maken krijgen wanneer ze zich aanpassen aan nieuwe AI-technologie.

Vervangt AI recruiters?

Het korte antwoord is dat kunstmatige intelligentie voorlopig nog niet klaar is om recruiters in dit belangrijke proces te vervangen.

Recruitment heeft een menselijke touch nodig, deels omdat we onze eigen ervaringen kunnen gebruiken om ons in te leven in en unieke inzichten te krijgen in gekwalificeerde kandidaten; dit is iets wat een mens kan doen om een betere candidate experience te bieden, de culture fit te verbeteren, en de candidate engagement te verbeteren – zulke dingen die AI nooit zal bevatten.

Om deze reden is het onwaarschijnlijk dat AI in de nabije toekomst menselijke recruiters zal vervangen.

Waarom recruiters AI moeten gebruiken in hun aanwervingsproces

Ondanks dat het de recruiters nog niet vervangt, is kunstmatige intelligentie nog steeds een game changer. Voor menselijke recruiters is AI-technologie het antwoord om de time-to-hire te verkorten en alledaagse taken te automatiseren, en je bij te staan in het wervingsproces.

Zal AI recruiters vervangen? Het is niet waarschijnlijk. Maar met kunstmatige intelligentie zullen recruiters meer sollicitanten beoordelen en zelfs hun kansen vergroten om de juiste aanwerving te doen en passieve kandidaten aan zich te binden.

Tags: AIArtificial Intelligenceartificiele intelligentieKunstmatige intelligentienadelenRekruteerdervoordelen

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers

Volgende

Pieter Van Hemele (Talentus): ‘We gebruiken zo goed als elke recruitmenttool die op de markt te vinden is’

Redactie Recruitmenttech.be

Redactie Recruitmenttech.be

Gerelateerde artikelen

Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023
Inspiratie

Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

31 januari 2023
Peter Hinssen: 'Hoe vaak gebruik je de logica of de rekruteringstools van gisteren?'
Trends

Peter Hinssen: ‘In deze wereld is de rol van technologie geen vraag meer’

22 november 2022
Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden
Inspiratie

Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden

21 maart 2022
Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit
Tips & tricks

Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit

27 januari 2022
Populairste berichten van 2021 over rekrutering en tech: Diversiteit, VR in recruitment en AI
Nieuws

Populairste berichten van 2021 over rekrutering en tech: Diversiteit, VR in recruitment en AI

28 december 2021
Volgende
Pieter Van Hemele (Talentus): 'We gebruiken zo goed als elke recruitmenttool die op de markt te vinden is'

Pieter Van Hemele (Talentus): 'We gebruiken zo goed als elke recruitmenttool die op de markt te vinden is'

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 5 Volgers

Site partners

Indeed

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (84)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (6)
  • Inspiratie (3)
  • Interviews (26)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (74)
  • Podcast (8)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (13)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (4)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

31 januari 2023
Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

26 januari 2023
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

3 januari 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Dit zijn de meest gelezen artikelen op Recruitmenttech.be in 2022

Dit zijn de meest gelezen artikelen over rekruteringstechnologie op Recruitmenttech.be in 2022

22 december 2022

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren