AI verandert de manier waarop bedrijven over de hele wereld hun rekrutering vormgeven. Een studie van Stanford én de University of Southern California (USC) toont concrete voordelen van technologisch ondersteunde rekrutering aan, met name door interviews beter te structureren mét AI.
AI als gesprekspartner in rekrutering
Traditionele rekrutering kampt met de nodige uitdagingen. Het antwoord dat alom wordt ingezet? AI. Uit het onderzoek blijkt dat ongeveer 88% van de bedrijven wereldwijd al een vorm van AI gebruikt voor de eerste screening van kandidaten. Volgens onderzoek van World Economic Forum ontvangt Goldman Sachs bijvoorbeeld ruim 315.000 sollicitaties voor hun stageprogramma, terwijl Google jaarlijks meer dan 3 miljoen aanvragen verwerkt. Deze enorme volumes maken menselijke screening praktisch onmogelijk.
Van cv-screening naar skills-evaluatie
Onderzoekers Emil Palikot, Ali Ansari en Ada Aka van Stanford, samen met Nima Yazdani van de University of Southern California (USC), vergeleken twee verschillende rekruteringsmethoden. Enerzijds een traditionele aanpak, waarbij cv’s automatisch werden gerangschikt, waarna recruiters de beste kandidaten selecteerden voor gesprekken. De alternatieve methode liet kandidaten eerst een gestructureerd interview doorlopen dat technische n sociale vaardigheden beoordeelde.
In andere woorden: een gestructureerd eerste interview blijkt een effectieve filter, waardoor recruiters zich kunnen richten op kandidaten met aantoonbare competenties.
De resultaten waren duidelijk: kandidaten die het gestructureerde interview doorliepen, slaagden veel vaker in de daaropvolgende menselijke interviews (53,12%) dan kandidaten uit de traditionele cv-screening groep (28,57%). In andere woorden: een gestructureerd eerste interview blijkt een effectieve filter, waardoor recruiters zich kunnen richten op kandidaten met aantoonbare competenties.
Minder kans op (onbewuste) vooroordelen
Door de nadruk dus te leggen op skills in plaats van zelf-gerapporteerde kwalificaties, verkleint deze aanpak het risico op vooroordelen, zien onderzoekers. “De gespreksmethode, toegespitst op functie-specifieke competenties, creëert een gelijker speelveld voor niet-traditionele kandidaten, carrièreswitchers en ondervertegenwoordigde groepen.”
Uit de analyse bleek tevens dat jongere kandidaten én mensen met minder werkervaring het meest profiteerden van deze nieuwe tech-driven aanpak.
Uit de analyse bleek tevens dat jongere kandidaten én mensen met minder werkervaring het meest profiteerden van deze nieuwe tech-driven aanpak. Ook vrouwen zagen een lichte verbetering in resultaten vergeleken met de traditionele rekruteringsmethode.
Kostenbesparend
Naast betere kandidaatselectie leidt deze nieuwe wervingsaanpak tevens tot aanzienlijke kostenbesparingen, concluderen de onderzoekers. In één representatief scenario leidde het gebruik van de nieuwe methode tot een kostenverlaging van bijna 88% in vergelijking met traditionele methoden. Dit kwam doordat de eerste screenings geautomatiseerd werden, de werklast verminderde en recruiters zich konden concentreren op de meest geschikte kandidaten.