Uitzend- en selectiekantoren hebben een ruime keuze wat betreft rekruteringstechnologie. Waar dan te beginnen? Tijdens Demo_Day België 2023 vertelde Andreas Pfeffer over zijn bezoeken aan HR-techconferenties in Las Vegas, de geïnterconnecteerde tech-stack van zijn Recrewtment en de toekomst van rekrutering en technologie.
België lang achteraan
In de twintig jaar dat hij inmiddels in het vak actief is, heeft Andreas Pfeffer rekrutering zich zien ontwikkelen van wekelijkse vacature-advertenties in kranten en magazines naar een volledig gedigitaliseerde omgeving. Toch zag hij dat België een tijd lang ‘helemaal achteraan’ stond wat betreft rekruteringstechnologie.
“Er is de voorbije jaren veel veranderd in België, maar in 2015 waren wij nog altijd hetzelfde aan het rekruteren, terwijl de wereld om ons heen helemaal veranderd was. Als je de situatie qua onboarding bijvoorbeeld vergelijkt met Nederland: daar zag je dat iedere KMO intussen een onboarding-app had. Dat hadden veel internationale bedrijven in België nog niet.”
Een gat in de markt
Pfeffer startte uiteindelijk uitzend- en selectiekantoor Recrewtment in hetzelfde jaar, in 2015. Maar niet voordat hij één van ’s werelds grootste HR-techconferenties had bijgewoond in de woestijn van Nevada, UNLEASH in Las Vegas. “Het is een typisch Amerikaanse conferentie, maar daar zijn mijn open echt opengegaan. Daar zag ik ineens wat er allemaal bestond en hoe het kwam.”
“Ons bedrijf is nog een relatief jonge speler in de sector. We begonnen klassiek met uitzending en rekrutering, maar we begonnen echt van nul af aan, zonder enige database om op terug te vallen. We draaien inmiddels een omzet van meer dan 40 miljoen euro. Ons aanbod is ook geëvolueerd – we doen niet alleen meer rekrutering, maar bieden ook andere diensten aan. Twee jaar geleden hebben we onze eerste overname gedaan: Future Alliance. Dit bedrijf was gespecialiseerd in executive search, loopbaanbegeleiding en outplacement.”
‘Digitalisering zit in ons DNA’
Inmiddels kent heeft het bedrijf 15 vestigingen in Vlaanderen en in Brussel. “Ik zie een goede match tussen enerzijds het persoonlijke contact en anderzijds inzetten op technologie als één van onze bestaansredenen. Digitalisering, AI en alles wat erbij hoort, zit in het DNA van Recrewtment. We hebben daar vanaf dag één heel sterk op ingezet. En ik geloof niet dat tooling de rol van een recruiter kan vervangen, maar in tegendeel ervoor kan zorgen dat die recruiter bezig kan zijn met wat die recruiter eigenlijk het liefste doet.”
“Tooling helpt ons enorm, omdat heel veel van de repetitieve taken beter, sneller en efficiënter gebeuren dan dat onze recruiters het (kunnen) doen.”
“Dat zijn de gesprekken die je voert met kandidaten, de competenties die je inschat en de link die je legt tussen tussen kandidaten en vacatures. Daar helpt tooling ons enorm mee, omdat heel veel van de repetitieve taken beter, sneller en efficiënter gebeuren dan dat onze recruiters het (kunnen) doen. Zij halen meer energie uit het menselijke contact.”
Eindgebruiker staat centraal
Waar baseert Pfeffer zijn keuzes op in de jungle van alle rekruteringstools? “Ik ben een beetje een tech-addict”, zegt hij. “Dus ik ben ben heel veel bezig met technologie en ik doe heel veel ideeën op. Maar bij ons is het de eindgebruiker die de beslissing nemen, dus dat zijn altijd de recruiters. Als we nieuwe technologieën introduceren, dan hebben wij interne focusgroep.”

“Tooling staat namelijk ten dienste van de eindgebruiker. En de eindgebruiker in een rekruteringskantoor zijn de consultants uiteindelijk die het werk doen.”
“Wij vragen wie er interesse heeft om rond tooling, rond automated matching te gaan werken of andere zaken. Wij roepen die groep samen en laten ze experimenteren met die software. Wij vragen vervolgens uit hoe nuttig, of onnuttig zij de tooling vinden. Tooling staat namelijk ten dienste van de eindgebruiker. En de eindgebruiker in een rekruteringskantoor zijn de consultants uiteindelijk die het werk doen.”
Samenwerking met Bullhorn
In 2016 ging Recrewtment in zee met Bullhorn, mede door de diverse mogelijkheden die het bood wat betreft een marketplace. “Dat heeft te maken met een tendens die je meer en meer ziet. Vroeg was het zo dat je niet alleen een ATS kocht, maar ook direct een systeem waarmee je de verloningen deed van je medewerkers, de facturatie en de matching. Dat is iets waar ik absoluut niet meer in geloof.”
“Met een solide ATS kun je vervolgens heel makkelijk andere software inklikken.”
Daarom werkt Pfeffer het liefst samen met meerdere partijen. “Met een solide ATS kun je vervolgens heel makkelijk andere software inklikken. Zo zijn we bijvoorbeeld van start gegaan met Bullhorn Automation en Analytics. Wij kunnen echt op niveau van rekruteerders nu gaan monitoren van wie het meest efficiënt is, wie is waar het meest mee bezig. Dat is voor ons een heel goede tool geweest.”
Geïnterconnecteerde tech-stack
Inmiddels is Recrewtment ook gestart met automated matching, op basis van de software van theMatchBox. “Wij doen twee dingen. Wij matchen vacatures aan kandidaten en omgekeerd. Klinkt allemaal heel eenvoudig, maar we doen het niet via boolean-search, maar via Natural Language Processing (NLP). Daarnaast gaan we met Minggo nu beginnen met het implementeren van ons kandidaten- en klantenportaal en de match tussen Bullhorn en onze website. Bij ons is heel de tech-stack volledig met elkaar geïnterconnecteerd.”
Het gevaar van hypes
Terwijl iedereen nog altijd een beetje in de ban is van ChatGPT, zat Pfeffer als één van de eersten achter zijn laptop om het fenomeen te proberen in 2022. “Ik was in het begin zeer enthousiast. En dacht: ‘wauw, wat kan dit systeem allemaal?’ Totdat ik daar een beetje meer in de diepte in ben gaan kijken en het gevaar daarvan zag. Zo vroeg ik ChatGPT naar informatie over mezelf én over Recrewtment. Eén, die tekst die daaruit kwam, die was zeer natuurlijk. Maar de info die erin stond klopte totaal niet. Daar stond bijvoorbeeld in dat ik een PhD aan de Universiteit van Amsterdam had en dat wij een beursgenoteerd bedrijf in Zwitserland waren.”
“Toen de metaverse werd aangekondigd, zou iedereen ook binnen één jaar met een VR-bril opzitten. Het blijven wel een soort hypes.”
Pfeffer ziet een parallel met de opkomst van IBM Watson in 2016 en zelfs meer recentelijk de Metaverse. “IBM Watson werd aangekondigd als het programma dat heel je HR-afdeling ging vervangen, maar je hoort er nu niet heel veel meer. Toen de metaverse werd aangekondigd, zou iedereen ook binnen één jaar met een VR-bril opzitten. Het blijven wel een soort hypes. Want ondertussen is het er ook al een heel stuk rustiger over dat onderwerp geworden.”
Tech neemt repetitieve zaken over
Toch ziet Pfeffer wel degelijk toekomst in ChatGPT-gerelateerde technologie. “Maar misschien niet precies wat we op dit moment denken dat we ermee kunnen doen. Ik denk dat dat soort AI-fenomenen over 10, 20 jaar een rol kunnen spelen op bepaalde zaken. Ik denk dat de rekrutering er over vijf jaar nog niet zo heel verschillend uitziet als de versie van vandaag.”
“Ik denk dat technologie meer en meer de rol gaat overnemen van al repetitieve zaken die geautomatiseerd kunnen worden.”
“Ik denk dat er heel veel bedrijven nog grote stappen moeten zetten in automatisering. Maar ik denk wel, de geesten gaan wel rijpen dat HR-professionals meer en meer echt gaan bezig zijn met het intermenselijke, met het contact leggen, met het inschatten van competenties. Ik denk dat technologie meer en meer de rol gaat overnemen van al repetitieve zaken die geautomatiseerd kunnen worden. Dat gaat zorgen voor meer efficiëntie in het hele proces.”
Comments 1