De tijd van sjablonen voor kandidaatinteracties is voorbij, zo stelt Bas van de Haterd in een video-interview. ‘Nu maakt AI zeer gepersonaliseerde berichten mogelijk die relaties tussen rekruteerders en kandidaten alleen maar bevorderen.’
Van Amsterdam tot Sydney
Bas van de Haterd heeft er in Nederland inmiddels meer dan 17 jaar onderzoek opzitten naar alles wat te maken heeft met werken-bijsites, de verwachtingen van kandidaten én hoe bedrijven van elkaar kunnen leren om succesvolle, internationale carrièresites te bouwen. Want, zoals altijd nog geldt: in de race om talent telt iedere minuut in het sollicitatieproces. Terwijl hij geregeld de wereld over reist om zijn uitgebreide kennis te delen met rekruteerders en TA-leiders op diverse conferenties en evenementen, werd óók Australië één van de bestemmingen. Zodoende dook Van de Haterd in de ins en outs van de Australische arbeidsmarkt.
Trager proces in Australië
Wat constateert Van de Haterd dan als belangrijkste verschillen tussen de Nederlandse én de Australische arbeidsmarkt? Die time-to-apply is in buurland Nederland gemiddeld een stuk sneller dan in Australië, zo constateerde Van de Hatend. “In Nederland kan bijvoorbeeld meer dan de helft van de kandidaten binnen twee minuten solliciteren. Datzelfde proces duurt in Australië gemiddeld meestal meer dan vijf minuten.”
En ook meer ghosting
Terwijl ZipRecruiter ontdekte dat veel werkzoekenden er niet voor terugdeinzen om het contact met rekruteerders te verbreken — uit het onderzoek bleek dat 22% een potentiële werkgever tijdens het sollicitatieproces had geghosted — gebeurt hetzelfde andersom. “Het aantal mensen dat geghost wordt in Australië is véél meer. Ook al hebben we in Nederland net een recordaantal bereikt, het is nog maar de helft van de hoeveelheid in Australië.”
Een ander fascinerend verschil dat Van de Haterd constateerde was de mate van communicatie en sollicitatietips die aan kandidaten worden aangeboden. “In Australië is het gebruikelijk dat rekruteerders kandidaten vragen hoe ze het liefst benaderd willen worden, per e-mail, sms of telefonisch. Daarentegen gebruikt slechts 3% van de Nederlandse rekruteerders die aanpak. Verder geeft een kwart van de Australische bedrijven sollicitatietips, waarin wordt aangegeven wat de ideale methode is voor kandidaten om te solliciteren. In Nederland bleek dit echter minder dan 10% te zijn.”
‘AI is een gamechanger’
Terwijl het landschap van rekrutering én de bijbehorende technologie de nodige veranderingen meemaakt, ziet Van de Haterd AI als grote gamechanger. “Ik denk dat AI in staat is om alles wat we doen te veranderen. Het kan de manier waarop we zaken doen – en zelfs bedrijfsmodellen – volledig herschrijven. Er zijn nu dingen mogelijk én schaalbaar die dat voorheen niet waren.”
Nu AI steeds verder oprukt, ziet Van de Haterd vooral een rol voor AI in het creëren van gepersonaliseerde interacties met kandidaten. “In het verleden waren sjablonen de norm voor communicatie, maar nu maakt AI zeer gepersonaliseerde berichten mogelijk die sterkere relaties tussen rekruteerders en kandidaten bevorderen. “In ons tijdperk maakten we overal sjablonen voor. Maar nu kunnen we gewoon berichten maken zonder sjabloon, die óók nog eens meer gepersonaliseerd zijn dan ooit. Dat is een groot verschil.”