Werkgevers in België hebben de voordelen van geavanceerde technologieën zoals AI goed begrepen. “Slechts 15% van de werkgevers verwacht dat artificiële intelligentie een negatieve invloed zal hebben op de omvang van hun personeelsbestand”, stelt Sébastien Delfosse, Managing Director van ManpowerGroup BeLux.
AI speelt steeds vaker rol in wervingsproces
Het ManpowerGroup-onderzoek constateert dat een groeiend aantal bedrijven in België Artificial Intelligence inzet ten behoeve van het rekruteringsproces — of van plan is om dit in de nabije toekomst te doen. 10% van de 510 ondervraagde werkgevers behoort tot de groep ‘early adopters’. Dat zijn de werkgevers die al even gebruik maken van AI in het wervingsproces.
Vervolgens maakt het onderzoek onderscheid in de organisaties die recentelijk bepaalde AI-elementen hebben geïmplementeerd in het rekruteringsproces. Oftewel: ‘current adopters’, een groep waar 18% van de ondervraagden onderdeel van uitmaakt. Die bedrijven willen de komende 12 maanden AI-elementen invoeren. Vervolgens is er nog een groep van 14% die dat de komende drie jaar wil doen.
18% overweegt géén AI; 7% wijst het af
Terwijl iedere vorm van technology altijd early, current en late adopters heeft, is dat voor toepassingen van kunstmatige intelligentie eveneens niet anders. Het onderzoek ziet dat 18% van de Belgische bedrijven nog niet heeft overwogen om AI te gebruiken en 7% aangeeft dat ze deze technologieën de komende drie jaar niet willen integreren en zelfs afwijzen.
VR scoort nét lager dan ChatGPT
Als het vervolgens gaat om welke AI-toepassingen bedrijven dan gebruiken, komt daar toch een verrassend inzicht uit: virtual reality (VR)-toepassingen scoren bijna net zo hoog (26%) als conversationele AI, zoals ChatGPT (28%). Machine learning, die steeds nauwkeurigere voorspellingen doet op basis van gegevens, heeft een gebruikerspercentage van 29%.
“Artificiële intelligentie transformeert snel het beroep van recruiters.”
“Artificiële intelligentie transformeert snel het beroep van recruiters, die zich steeds meer kunnen concentreren op taken met hoge toegevoegde waarde door kwaliteitsvolle contacten met kandidaten te leggen om de juiste aanwervingsbeslissingen te nemen”, voegt Delfosse toe.
Belgische werkgevers zijn vooral positief over AI
Ondervraagde Belgische organisaties zijn verder vooral positief over de invloed van AI op HR-praktijken, variërend van de opleiding tot de betrokkenheid van werknemers. 58% is van mening dat het een positieve invloed zal hebben op de opleiding van werknemers. 57% van de bedrijven denkt dat het een positieve invloed zal hebben op de betrokkenheid van werknemers.
“Enerzijds is de financiële drempel voor de implementatie vrij laag, en anderzijds is het adoptiepercentage vrij hoog, vooral onder nieuwe generaties.”
56% van de bedrijven is van mening dat AI een positieve invloed zal hebben op vaardigheidsverbetering (reskilling/upskilling). Ten slotte denkt 52% van de bedrijven dat AI een positieve invloed zal hebben op onboarding- en integratieprocessen voor nieuwe werknemers. Enerzijds is de financiële drempel voor de implementatie vrij laag, en anderzijds is het adoptiepercentage vrij hoog, vooral onder nieuwe generaties. Op basis hiervan hebben organisaties er alle belang bij om innovatie verder te stimuleren”, concludeert Delfosse.
Geen zorgen over werkgelegenheid
Dé primaire AI-zorg, ongeacht de branche: gaat de technologie dan mensen vervangen? Het zijn geluiden die klinken in de straten van Hollywood, waar tekst- en scriptschrijvers al geruime tijd protesteren tegen de impact van AI op de entertainmentindustrie. Toch geloven Belgische werkgevers niet dat de adoptie van AI ten koste zal gaan van werkgelegenheid.
Slechts 15% van de ondervraagde werkgevers in België denkt dat AI de komende twee jaar een negatief effect zal hebben op hun personeelsbestand. Daarentegen is 49% van hen van mening dat deze technologieën nieuwe banen zullen creëren, terwijl 22% denkt dat het effect neutraal zal zijn.
Meer weten over AI in rekrutering?
Nieuwe AI-tools zijn in staat om een enorm scala aan content te produceren. De vierde aflevering van AI in Recruitment gaat daarom over de mogelijkheden rondom AI-content voor rekrutering. Beluister of bekijk de aflevering.