• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2024
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Aanmelden
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2024
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Aanmelden
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool voor rekrutering

11 februari 2021
in Bots & voice, Insights
Reading Time: 4 mins read
Tags: chatbotsrecruitmentrecruitmentproces
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Vroeger was het moeilijk om voor te stellen dat er service verleend zou kunnen worden door organisaties zonder mensen in dienst te hebben. Maar de introductie van chatbots heeft de wereld van rekrutering het tegendeel bewezen. In dit artikel lees je wat een chatbot is en wat de voor- en nadelen zijn voor rekrutering.

Wat is een chatbot?

Simpel uitgelegd kan je chatbots geautomatiseerde gesprekspartners noemen, vandaar de samenvoeging ‘chat’ en ‘bot’. Deze chatbots kunnen vragen van gebruikers op een website beantwoorden door vooraf ingestelde informatie en artificial intelligence. Dat kan via tekst, maar ook via voice (jouw stem). Maar ook kunnen ze gebruikt worden in het recruitmentproces door bijvoorbeeld updates te sturen via whatsapp of linkedin. 

In onderstaande korte video krijg je ook de werking van een chatbot uitgelegd.

Voordelen

Oneindig

Een van de grootste voordelen van chatbots is dat ze ongelimiteerd veel chats kunnen beantwoorden en dat zelfs op hetzelfde moment. Dit is natuurlijk een groot voordeel voor organisaties met veel klantverkeer. Luuk van Neerven, co-founder Joboti gaf hier in een vorig artikel een relevant voorbeeld van: ‘Thuisbezorgers zoals Takeaway hadden tijdens de coronacrisis een enorme groei aan sollicitanten, zij hadden onze chatbot dus meer nodig dan anders.’

Goedkoop

Eén chatbot systeem aanschaffen is goedkoper dan een livechat inhuren waar werknemers van vlees en bloed voor nodig zijn. Zeker voor grotere organisaties, met veel chats, kunnen de kosten hoog oplopen.

Altijd beschikbaar

Een chatbot werkt niet ‘nine-to-five’, een chatbot kan de hele dag door vragen beantwoorden. Veel kandidaten zoeken bijvoorbeeld in de avonduren naar een andere of nieuwe baan. Een chatbot kan de vragen van potentiële sollicitanten beantwoorden wanneer een werknemer van vlees en bloed dit niet aanwezig is.

Leren je kennen

Het klinkt misschien wat futuristisch, maar bots leren de bezoekers steeds beter kennen. Maar dit is zeker iets positiefs. Hierdoor kunnen ze informatie die ze geven persoonlijker maken en afstemmen op de ontvanger. Zo kunnen potentiële kandidaten vacatures voorgeschoteld krijgen die ze wellicht zelf niet hadden gezien of wat op het eerste gezicht niet interessant leek, maar toch blijkt aan te sluiten bij hun vaardigheden of interesses.

Snel

Dit is waarschijnlijk het grootste voordeel van chatbots: ze zijn ontzettend snel. Ze kunnen direct reageren op de bezoeker met relevante informatie. Dit is voor de organisatie en voor de bezoeker een win-winsituatie.

Nadelen

Spelfouten

Chatbots schrijven nooit schrijffouten dat is positief, minder positief is dat chatbots het  nog wel eens moeite kunnen hebben met spelfouten van gebruikers. Hierdoor wordt de vraag niet begrepen en dit zorgt voor oponthoud of nog erger: een ontevreden gebruiker.

Misleiding

Sommige organisaties willen hun chatbots steeds menselijker maken. Hierdoor denkt de gebruiker dat hij of zij aan het chatten is met een echte persoon. Dit komt voornamelijk voor wanneer er echte namen en foto’s aan de bot worden toegevoegd. Dit kan de irritatie vergroten wanneer er geen bevredigend antwoord op de gestelde vraag of opmerking komt.

Fouten

Net als mensen maken de chatbots fouten. De chatbots kunnen in de war raken van vragen of opmerkingen van gebruikers, niet alleen door de eerder genoemde spelfouten, maar ook doordat bijvoorbeeld sarcasme door de bot niet begrepen wordt. Chatbots zijn niet menselijk en daardoor kunnen ze ook niet improviseren wanneer het nodig is.

Groot potentieel, ruwe randjes

We kunnen concluderen dat chatbots enorme potentie hebben op het gebied van klantenservice en in de laatste jaren sterk gegroeid zijn op positief vlak. Toch is het belangrijk in ogenschouw te nemen dat er nog altijd nadelen, zoals hierboven beschreven, plakken aan het gebruik van dit systeem.

Vorige

Replay Demo_Day België: Candidate experience revolutioneren met Skeeled

Volgende

Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

Gerelateerde artikelen

Waarom rekruteerders conversaties moeten kunnen voeren met machines
Nieuws

Waarom rekruteerders conversaties moeten kunnen voeren met machines

27 september 2023
5 statistieken over rekruteringstechnologie die je moet weten
Insights

5 statistieken over rekruteringstechnologie die je moet weten

19 september 2023
Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups
Interviews

Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

12 september 2023
Bas van de Haterd: ‘AI is een gamechanger voor personalisering in rekruteringsproces'
Video

Bas van de Haterd: ‘AI is een gamechanger voor personalisering in rekruteringsproces’

7 september 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Waarom rekruteerders conversaties moeten kunnen voeren met machines

Waarom rekruteerders conversaties moeten kunnen voeren met machines

27 september 2023
5 statistieken over rekruteringstechnologie die je moet weten

5 statistieken over rekruteringstechnologie die je moet weten

19 september 2023
Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

12 september 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

12 september 2023
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Volgende
Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

Categorieën

  • Awards (2)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (99)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (5)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (15)
  • Inspiratie (10)
  • Interviews (45)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (98)
  • Podcast (24)
  • Recruitment Tech Landscape (2)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (2)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (30)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Waarom rekruteerders conversaties moeten kunnen voeren met machines

Waarom rekruteerders conversaties moeten kunnen voeren met machines

27 september 2023
5 statistieken over rekruteringstechnologie die je moet weten

5 statistieken over rekruteringstechnologie die je moet weten

19 september 2023
Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

12 september 2023
Bas van de Haterd: ‘AI is een gamechanger voor personalisering in rekruteringsproces'

Bas van de Haterd: ‘AI is een gamechanger voor personalisering in rekruteringsproces’

7 september 2023
Ontdek 2 november de rekruteringstechnologie van 2024 tijdens RTE23

Ontdek 2 november de rekruteringstechnologie van 2024 tijdens RTE23

5 september 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

Hoe Unique Belgium 10% meer sollicitaties genereerde met pop-ups

12 september 2023
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Pieter Van Hemele (Talentus): ‘Technologie maakt het rekruteringsproces nog niet 1 op 1 digitaal’

Pieter Van Hemele (Talentus): ‘Technologie maakt het rekruteringsproces nog niet 1 op 1 digitaal’

30 juni 2022
Ontdek 2 november de rekruteringstechnologie van 2024 tijdens RTE23

Ontdek 2 november de rekruteringstechnologie van 2024 tijdens RTE23

5 september 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2024
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Aanmelden
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren