Met de komst van custom GPT’s kunnen er toepassingen gebouwd worden voor specifieke aanwervingsdoeleinden. FIlip de Geijter was er met Actonomy als één van de eersten bij. ‘Recruiters hoeven zich geen zorgen meer te maken over de technische kant van het verhaal. Met een custom GPT kunnen zij gemakkelijk en snel de vereiste skills identificeren.’
Custom GPT’s
Het is alweer anderhalf jaar geleden dat ChatGPT werd geïntroduceerd. Voor recruiters was (en is) het moeilijk te bevatten hoe de Generatieve AI-tool van Open AI aanwervingsprocessen nu écht kon stroomlijnen met slechts enkele eenvoudige commando’s. Intussen heeft OpenAI heeft de lat weer hoger gelegd, met de update van november is het mogelijk om het systeem te ‘customizen’ met specifieke wervingsdata. Oftewel: custom GPT’s.
“Deze innovatie opent de deur voor gepersonaliseerde AI-assistentie, waardoor individuen hun aangepaste GPT’s met anderen kunnen delen.”
“Deze GPT’s stellen gebruikers in staat om een ChatGPT-variant op maat te maken voor specifieke behoeften of taken, waardoor de bruikbaarheid ervan in het dagelijks leven, op het werk of thuis wordt vergroot”, aldus OpenAI. Door GPT’s aan te passen, kunnen gebruikers hulpmiddelen creëren die assistentie bieden bij het leren van nieuwe spellen, het onderwijzen van kinderen in wiskunde, of zelfs bij creatieve taken zoals het ontwerpen van stickers. Deze innovatie opent de deur voor gepersonaliseerde AI-assistentie, waardoor individuen hun aangepaste GPT’s met anderen kunnen delen.”
Custom GPT’s voor recruitment
Dat fenomeen sijpelt nu ook door naar de rekruteringsmarkt, met nieuwe specifieke toepassingen die wellicht beter werken dan een gratis account van ChatGPT. “Een custom GPT laat toe om enerzijds een set van prompts te definiëren, zodat een gebruiker dat zelf niet meer moet doen”, vertelt Filip de Geijter van Actonomy. “Om zo een bepaalde taak uit te voeren en anderzijds om rekening te houden met de context waar je werkt.”
“Een custom GPT laat toe om enerzijds een set van prompts te definiëren, zodat een gebruiker dat zelf niet meer moet doen.”
Geen promptkennis meer nodig
Met Actonomy creëerde De Geijter een eigen custom GPT, die op eenvoudige manier skills kan extraheren van vacatures en cv’s. “In de custom GPT kan je dus verschillende stappen definiëren om tot een taak te komen, zodat de gebruiker ervan dat zelf niet meer moet doen. Het is dus een deel toevoegen van ‘prompt intelligentie’, om het de gebruiker gemakkelijker te maken om gebruik te maken van GPT zonder dat hij of zij de kennis heeft om zelfs prompts te bepalen.”
“In de custom GPT kan je dus verschillende stappen definiëren om tot een taak te komen, zodat de gebruiker ervan dat zelf niet meer moet doen.”
Het voordeel is dan ook duidelijk, zoals De Geijter het stelt: gebruikersgemak. “De custom GPT is een entrylevel-toepassing om snel uniforme soft en hard skills van profielen te bepalen. Wij gebruiken GPT en verschillende andere LLM’s in onze AI-stack. Je hebt dan ook de mogelijkheid om de custom GPT uit te breiden met de volledige suite van AI-toepassingen en mogelijkheden van Actonomy.”
Ontwikkelproces niet al te ingewikkeld
Het creatieproces was ook niet te ingewikkeld. “OpenAI heeft het goed voor elkaar en voor een ervaren prompt engineer is het behoorlijk snel te realiseren”, aldus de Geijter. Maar hoe weet hij of zijn creatie een succes is? “OpenAI geeft enerzijds metrics over het gebruik, maar dat is nog beperkt. De volledige store is nog relatief jong. We gaan ervan uit dat het zal evolueren en dat gebruikers meer de weg naar de store gaan vinden.”
Grotere acceptatie in de markt
De custom GPT past dan ook perfect in de overkoepelende missie van De Geijter en Actonomy. “Wij zijn altijd sterk bezig geweest met AI maar op een manier dat het voor de gebruiker transparant en uitlegbaar blijft. De komst van GPT — en andere LLM’s — heeft ervoor gezorgd dat de acceptatie in de markt groter is geworden en dat een deel van de gebruikers meer interesse hebben in AI. Recruiters hoeven zich geen zorgen meer te maken over de technische kant van het verhaal. Met een custom GPT zoals die van ons kunnen zij gemakkelijk en snel de vereiste skills identificeren.”
“Recruiters hoeven zich geen zorgen meer te maken over de technische kant van het verhaal. Met een custom GPT zoals die van ons kunnen zij gemakkelijk en snel de vereiste skills identificeren.”
Tegelijkertijd vindt De Geijter het belangrijk om realistisch te blijven over de inzet van AI in het aanwervingsproces. “AI lost niet alles op en daar moeten we blijven over waken dat de juiste perceptie gecreëerd wordt. Onze missie bestaat er dan ook in om AI-toepassingen te blijven ontwikkelen om het recruitment en selectieproces te vereenvoudigen, maar dan op een manier dat AI zinvol, correct en transparant ingezet wordt. Waarbij de aspecten zoals bias, inclusie in de juiste context en met respect voor het individu worden toegepast.”