Als recruiter weet je als geen ander hoe belangrijk efficiëntie is. Of je nu op zoek bent naar vers talent, je kandidatenpool wilt uitbreiden óf je huidige werknemers tevreden wilt houden: de juiste automatiseringen helpen je op weg. Maar waar begin je? Wij zetten de vijf meest effectieve automatiseringen voor je op een rijtje, zodat je direct resultaat ziet en optimaal gebruik maakt van je rekruteringstool.
1. Activeer je (slapende) talentpool
Je kent het wel: die perfecte kandidaat die net niet paste bij die ene vacature. Of een topper die nét klaar is met een opdracht: grote kans dat je talentpool vol zit met talent dat initieel misschien niet in aanmerking kwam voor een functie, maar enkele maanden later wél. Zonde om ze te laten verstoffen.
Een simpel berichtje om te peilen of ze nog openstaan voor werk doet wonderen.
Zet automatisering in om elke zes maanden contact te leggen met deze slapende kandidaten. Een simpel berichtje om te peilen of ze nog openstaan voor werk doet wonderen. Slim: koppel dit aan je ATS en je database blijft up-to-date zonder dat jij er omkijken naar hebt.
Gebruik e-mailmarketingtools zoals Mailchimp of ActiveCampaign om geautomatiseerde e-mails te versturen. Stel een workflow op in je ATS die automatisch een bericht triggert wanneer een kandidaat 6 maanden inactief is, óf gebruik SMS-tools zoals Twilio om korte, persoonlijke berichten te sturen.
2. Houd de vinger aan de pols bij geplaatste kandidaten
De ervaring van de kandidaat stopt niet zodra je een job hebt vervuld. Juist door contact te houden, bouw je aan een sterke relatie. Maar ja, al die opvolgmomentjes bijhouden: daar word je niet vrolijk van. Automatiseer daarom cruciale touchpoints:
- Een reminder voor de startdatum (minder no-shows)
- Een check-in na de eerste week (hoe bevalt het?)
- Een diepgaande enquête na week 1 of 2
- Een felicitatiebericht na 30 dagen in de job
Hoe je dat doet? Gebruik een tool als Zapier om automatisch reminders in te plannen in je agenda óf die van de kandidaat. Zet een geautomatiseerde enquête op met SurveyMonkey of Google Forms en maak gebruik van chatbots op je website of in messaging apps om snelle check-ins uit te voeren.
3. In het sollicitatieproces al filteren
Niets zo frustrerend voor werkzoekenden als een zwart gat na hun sollicitatie. Zet automatisering in om kandidaten door het hele proces heen op de hoogte te houden. Denk aan een bevestiging van ontvangst, interviewreminders en updates over hun status. Wil je nóg slimmer werken? Voeg pre-kwalificatievragen toe over zaken als werkvergunning, salariseis en beschikbaarheid. Zo filter je direct de meest geschikte kandidaten eruit.
Wil je nóg slimmer werken? Voeg pre-kwalificatievragen toe over zaken als werkvergunning, salariseis en beschikbaarheid.
4. Boost je NPS
In de rekruteringsbranche zijn reviews en Net promoter scores (NPS) goud waard. Maak het jezelf gemakkelijk en automatiseer het verzamelen van deze feedback. Zet enquêtes uit op strategische momenten in de kandidaatreis en krijg haarfijn inzicht in wat goed gaat en waar nog ruimte is voor verbetering.
Zet enquêtes uit op strategische momenten in de kandidaatreis en krijg haarfijn inzicht in wat goed gaat en waar nog ruimte is voor verbetering.
Je kunt NPS-enquêtes automatiseren en algemene feedbackvragen sturen op verschillende momenten in de loopbaancyclus van de kandidaat, om je zo te helpen een beter begrip te krijgen waarin je sterk bent én waar je jezelf nog in kunt ontwikkelen.
5. Vergeet de verjaardagen niet
Het klinkt misschien knullig, maar een simpel verjaardagsbericht kan wonderen doen voor je band met kandidaten. Je hebt de data toch al, dus waarom zou je ze niet gebruiken? Een kort berichtje is genoeg om iemands dag op te fleuren en wie weet wakker je zo zelfs wat slapende kandidaten aan. Zet een geautomatiseerde e-mail- of WhatsApp-campagne op specifiek voor verjaardagen of koppel je ATS aan een tool als BirthdayBot voor automatische felicitaties via Slack of Teams.