De vele beschikbare tools maken het leven van sourcers een stuk aangenamer. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest populaire betalende en gratis tools voor sourcers? Recruitment Tech vroeg honderd (internationale) sourcers naar hun favoriete tool en hun verwachting over de toekomst van sourcing. Kim Lokenberg en Marcel van der Meer, experts op het gebied van sourcing, bespreken de resultaten van dit onderzoek. “De productiviteit van de sourcer gaat sky-high!”
Betaalde vs. gratis tools
We vroegen de deelnemers aan het onderzoek hoeveel betalende én gratis tools ze gebruiken. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de sourcers gebruik maakt van één of twee betalende tools. Het verschil bij de gratis tools voor sourcing is verrassender: terwijl 21% aangeeft tien of meer tools te gebruiken, blijkt maar liefst 23% geen gratis tools te gebruiken. Kim Lokenberg verklaart dit als volgt: “Bij mensen die geen tools gebruiken, is dit vaak omdat ze deze niet kennen of ze zijn bang in de ‘LinkedIn-jail’ terecht te komen. We mogen niet vergeten dat veel sourcers eigenlijk searchers zijn en alleen maar op LinkedIn op zoek gaan.” Volgens Marcel van der Meer ligt het ook aan de rekruteerders zelf. “Regelmatig merk ik dat rekruteerders niet op de hoogte zijn van de gratis tools – vooral Chrome-extensies – die bestaan.”
Uiteindelijk ligt het gebruik van het aantal betalende tools (gemiddeld één of twee) toch heel wat lager dan de gratis versies (gemiddeld vier tot vijf). “Werkgevers besteden niet graag geld aan tools. De meeste betalende sourcing-tools zijn die voor contactgegevens. Sourcers maken nog altijd vooral gebruik van LinkedIn Recruiter, dat ze ook als een sourcing tool beschouwen. Daardoor maken ze weinig gebruik andere betalende tools. Sourcing evolueert, wat betekent dat we onze aanpak moeten aanpassen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er meer geïnvesteerd moet worden, maar tegenwoordig kunnen steeds maar zaken worden geautomatiseerd en dat kost nu eenmaal geld”, aldus Kim Lokenberg. “De meeste sourcers, en dan vooral freelancers, verkiezen gratis tools omdat ze zelf voor de kosten opdraaien. Betalende tools worden vaak als te duur beschouwd. Maar als je veel tijd kunt uitsparen, dan is de keuze toch snel gemaakt”, voegt Marcel van der Meer toe.
Automatisering
De meeste deelnemers aan deze enquête geven aan aan dat momenteel tussen de 0 en 30% van hun taken geautomatiseerd verlopen, terwijl de verwachtingen voor 2020 lijken te verschuiven naar 30 tot 50%. Dat is een aanzienlijke verschuiving in een jaar tijd. Marcel van der Meer: “Ik vermoed dat deze verschuiving al langer gaande is. Ik denk niet dat het dadelijk van 0 naar 50% zal stijgen, maar wel dat de aandacht bij veel organisaties het komende jaar naar automatisering zal uitgaan en dat er een lichte verschuiving naar boven gaat gebeuren.” Kim Lokenberg vult aan: “Ik denk dat 2020 nog te vroeg komt om een automatiseringsgraad van 50% te bereiken. Door slechte artificiële intelligentie is het volgens mij nog niet haalbaar om bijvoorbeeld de search te automatiseren.”
“Sourcing has just started!”
De deelnemers aan het onderzoek denken dat ongeveer 50% van het werk van sourcers geautomatiseerd zou kunnen worden. “Daar ben ik het zeker mee eens. De ontwikkeling van tools gaat nu heel snel. Het zijn nu nog afzonderlijke oplossingen, maar ze evolueren in ijltempo en worden steeds verder met elkaar verbonden. Het vinden van kandidaten kan al grotendeels geautomatiseerd verlopen. De tools zijn nu al vaak sneller en soms zelfs beter dan een sourcer. Uiteindelijk vermoed ik – en dat zullen veel sourcers mij niet in dank afnemen – dat er 80-90% van het werk geautomatiseerd kan worden. Ik heb geen glazen bol, maar in 2025 zullen we al heel wat verder staan”, voorspelt Marcel van der Meer. Kim Lokenberg mikt hoger dan de deelnemers. “Ik vind 50% eerder aan de lage kant. Zelf lijkt het me dat uiteindelijk 70% van het proces geautomatiseerd kan worden, op voorwaarde dat de tools beter worden. De sourcer krijgt almaar meer taken. Als je dit met enkele jaren geleden vergelijkt: de sourcer zocht en vond toen een potentiële kandidaat, terwijl de sourcer nu ook de eerste outreach doet. Een gedeeltelijke automatisering van het sourcing-proces kan als grootste voordeel hebben dat de productiviteit van de sourcer sky-high gaat. Sourcing has just started!”
Het volledige artikel kan je lezen in de Recruitment Tech Guide 2020, met daarin onder meer de meest gebruikte gratis en betalende sourcing tools van de deelnemers en tips van de twee experts, Kim Lokenberg en Marcel van der Meer.
Recruitment Tech Guide 2020
Dit artikel verscheen in z’n geheel in de 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2020. Ben je benieuwd naar de rest van de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het vlak van rekrutering? Bestel dan hier het 2020-jaarboek voor slechts € 19,50!
De Recruitment Tech Guide 2020 is een praktisch A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het vlak van rekruteringstechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht van leveranciers in rekruteringstechnologie in België en Nederland.
Comments 2