• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022 II
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022 II
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Guide 2020

De populairste sourcing tools: “De productiviteit van de sourcer gaat sky-high!”

door Erwin Hokken
25 februari 2020
in Guide 2020, Tools
Reading Time: 4 mins read
10
2
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

De vele beschikbare tools maken het leven van sourcers een stuk aangenamer. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest populaire betalende en gratis tools voor sourcers? Recruitment Tech vroeg honderd (internationale) sourcers naar hun favoriete tool en hun verwachting over de toekomst van sourcing. Kim Lokenberg en Marcel van der Meer, experts op het gebied van sourcing, bespreken de resultaten van dit onderzoek. “De productiviteit van de sourcer gaat sky-high!”

Betaalde vs. gratis tools

We vroegen de deelnemers aan het onderzoek hoeveel betalende én gratis tools ze gebruiken. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de sourcers gebruik maakt van één of twee betalende tools. Het verschil bij de gratis tools voor sourcing is verrassender: terwijl 21% aangeeft tien of meer tools te gebruiken, blijkt maar liefst 23% geen gratis tools te gebruiken. Kim Lokenberg verklaart dit als volgt: “Bij mensen die geen tools gebruiken, is dit vaak omdat ze deze niet kennen of ze zijn bang in de ‘LinkedIn-jail’ terecht te komen. We mogen niet vergeten dat veel sourcers eigenlijk searchers zijn en alleen maar op LinkedIn op zoek gaan.” Volgens Marcel van der Meer ligt het ook aan de rekruteerders zelf. “Regelmatig merk ik dat rekruteerders niet op de hoogte zijn van de gratis tools – vooral Chrome-extensies – die bestaan.”

Uiteindelijk ligt het gebruik van het aantal betalende tools (gemiddeld één of twee) toch heel wat lager dan de gratis versies (gemiddeld vier tot vijf). “Werkgevers besteden niet graag geld aan tools. De meeste betalende sourcing-tools zijn die voor contactgegevens. Sourcers maken nog altijd vooral gebruik van LinkedIn Recruiter, dat ze ook als een sourcing tool beschouwen. Daardoor maken ze weinig gebruik andere betalende tools. Sourcing evolueert, wat betekent dat we onze aanpak moeten aanpassen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er meer geïnvesteerd moet worden, maar tegenwoordig kunnen steeds maar zaken worden geautomatiseerd en dat kost nu eenmaal geld”, aldus Kim Lokenberg. “De meeste sourcers, en dan vooral freelancers, verkiezen gratis tools omdat ze zelf voor de kosten opdraaien. Betalende tools worden vaak als te duur beschouwd. Maar als je veel tijd kunt uitsparen, dan is de keuze toch snel gemaakt”, voegt Marcel van der Meer toe.

Automatisering

De meeste deelnemers aan deze enquête geven aan aan dat momenteel tussen de 0 en 30% van hun taken geautomatiseerd verlopen, terwijl de verwachtingen voor 2020 lijken te verschuiven naar 30 tot 50%. Dat is een aanzienlijke verschuiving in een jaar tijd. Marcel van der Meer: “Ik vermoed dat deze verschuiving al langer gaande is. Ik denk niet dat het dadelijk van 0 naar 50% zal stijgen, maar wel dat de aandacht bij veel organisaties het komende jaar naar automatisering zal uitgaan en dat er een lichte verschuiving naar boven gaat gebeuren.” Kim Lokenberg vult aan: “Ik denk dat 2020 nog te vroeg komt om een automatiseringsgraad van 50% te bereiken. Door slechte artificiële intelligentie is het volgens mij nog niet haalbaar om bijvoorbeeld de search te automatiseren.”

“Sourcing has just started!”

De deelnemers aan het onderzoek denken dat ongeveer 50% van het werk van sourcers geautomatiseerd zou kunnen worden. “Daar ben ik het zeker mee eens. De ontwikkeling van tools gaat nu heel snel. Het zijn nu nog afzonderlijke oplossingen, maar ze evolueren in ijltempo en worden steeds verder met elkaar verbonden.  Het vinden van kandidaten kan al grotendeels geautomatiseerd verlopen. De tools zijn nu al vaak sneller en soms zelfs beter dan een sourcer. Uiteindelijk vermoed ik – en dat zullen veel sourcers mij niet in dank afnemen – dat er  80-90% van het werk geautomatiseerd kan worden. Ik heb geen glazen bol, maar in 2025 zullen we al heel wat verder staan”, voorspelt Marcel van der Meer. Kim Lokenberg mikt hoger dan de deelnemers. “Ik vind 50% eerder aan de lage kant. Zelf lijkt het me dat uiteindelijk 70% van het proces geautomatiseerd kan worden, op voorwaarde dat de tools beter worden. De sourcer krijgt almaar meer taken. Als je dit met enkele jaren geleden vergelijkt: de sourcer zocht en vond toen een potentiële kandidaat, terwijl de sourcer nu ook de eerste outreach doet. Een gedeeltelijke automatisering van het sourcing-proces kan als grootste voordeel hebben dat de productiviteit van de sourcer sky-high gaat. Sourcing has just started!”

Het volledige artikel kan je lezen in de Recruitment Tech Guide 2020, met daarin onder meer de meest gebruikte gratis en betalende sourcing tools van de deelnemers en tips van de twee experts, Kim Lokenberg en Marcel van der Meer.

Recruitment Tech Guide 2020

Recruitment Tech Guide 2020

Dit artikel verscheen in z’n geheel in de 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2020. Ben je benieuwd naar de rest van de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het vlak van rekrutering? Bestel dan hier het 2020-jaarboek voor slechts € 19,50!

De Recruitment Tech Guide 2020 is een praktisch A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het vlak van rekruteringstechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht van leveranciers in rekruteringstechnologie in België en Nederland.

Tags: Recruitment TechRecruitment Tech Guide 2020RecruteerdersourcerSourcerssourcing

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

Broes Sanders (Roularta Media) over cultural fit: “Belangrijk dat het karakter van de kandidaat past bij dat van de organisatie”

Volgende

Ontdek rekruteringssystemen voor bureaus tijdens Demo_Night op 31 maart 2020

Erwin Hokken

Erwin Hokken

Gerelateerde artikelen

Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven
Sourcing & search

Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven

9 augustus 2022
Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers
Nieuws

Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers

28 maart 2022
Hoe chatbots rekrutering veranderen: de voor- en nadelen op een rij
Bots & voice

Hoe chatbots rekrutering veranderen: de voor- en nadelen op een rij

3 maart 2022
Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit
Tips & tricks

Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit

27 januari 2022
Wat is cv-parsing en wat betekent het voor rekruteerders en kandidaten?
Tips & tricks

Wat is cv-parsing en wat betekent het voor rekruteerders en kandidaten?

15 december 2021
Volgende
Ontdek rekruteringssystemen voor bureaus tijdens Demo_Night op 31 maart 2020

Ontdek rekruteringssystemen voor bureaus tijdens Demo_Night op 31 maart 2020

Comments 2

  1. Pingback: De 5 beste tools om rekruteerders te beoordelen
  2. Pingback: Vijf cruciale tips voor rekruteerders om hun sourcing een flinke boost te geven

Geef een antwoord Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 5 Volgers

Site partners

Indeed

Peiling

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (84)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (6)
  • Inspiratie (2)
  • Interviews (26)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (73)
  • Podcast (8)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (13)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (4)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

26 januari 2023
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

3 januari 2023
Dit zijn de meest gelezen artikelen op Recruitmenttech.be in 2022

Dit zijn de meest gelezen artikelen over rekruteringstechnologie op Recruitmenttech.be in 2022

22 december 2022
Recruitment Tech Landscape 2023 digitaal en als A2-poster beschikbaar

Recruitment Tech Landscape 2023 zowel digitaal als A2-poster beschikbaar

6 december 2022

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Recruitment Tech Landscape 2023 digitaal en als A2-poster beschikbaar

Recruitment Tech Landscape 2023 zowel digitaal als A2-poster beschikbaar

6 december 2022
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Dit zijn de meest gelezen artikelen op Recruitmenttech.be in 2022

Dit zijn de meest gelezen artikelen over rekruteringstechnologie op Recruitmenttech.be in 2022

22 december 2022

© 2020-2022 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022 II
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2022 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren