• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
  • Login
Recruitmenttech.be
  • Home
  • E-mail update
  • Demo_Day Online 2021
    • Aanmelden
  • Tech Landscape 2021
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • JobsNIEUW!
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • E-mail update
  • Demo_Day Online 2021
    • Aanmelden
  • Tech Landscape 2021
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • JobsNIEUW!
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Guide 2020

De populairste sourcing tools: “De productiviteit van de sourcer gaat sky-high!”

door Erwin Hokken
25 februari 2020
in Guide 2020, Tools
Reading Time: 4min read
4
1
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

De vele beschikbare tools maken het leven van sourcers een stuk aangenamer. Maar wat zijn nu eigenlijk de meest populaire betalende en gratis tools voor sourcers? Recruitment Tech vroeg honderd (internationale) sourcers naar hun favoriete tool en hun verwachting over de toekomst van sourcing. Kim Lokenberg en Marcel van der Meer, experts op het gebied van sourcing, bespreken de resultaten van dit onderzoek. “De productiviteit van de sourcer gaat sky-high!”

Betaalde vs. gratis tools

We vroegen de deelnemers aan het onderzoek hoeveel betalende én gratis tools ze gebruiken. Daaruit blijkt dat meer dan de helft van de sourcers gebruik maakt van één of twee betalende tools. Het verschil bij de gratis tools voor sourcing is verrassender: terwijl 21% aangeeft tien of meer tools te gebruiken, blijkt maar liefst 23% geen gratis tools te gebruiken. Kim Lokenberg verklaart dit als volgt: “Bij mensen die geen tools gebruiken, is dit vaak omdat ze deze niet kennen of ze zijn bang in de ‘LinkedIn-jail’ terecht te komen. We mogen niet vergeten dat veel sourcers eigenlijk searchers zijn en alleen maar op LinkedIn op zoek gaan.” Volgens Marcel van der Meer ligt het ook aan de rekruteerders zelf. “Regelmatig merk ik dat rekruteerders niet op de hoogte zijn van de gratis tools – vooral Chrome-extensies – die bestaan.”

Uiteindelijk ligt het gebruik van het aantal betalende tools (gemiddeld één of twee) toch heel wat lager dan de gratis versies (gemiddeld vier tot vijf). “Werkgevers besteden niet graag geld aan tools. De meeste betalende sourcing-tools zijn die voor contactgegevens. Sourcers maken nog altijd vooral gebruik van LinkedIn Recruiter, dat ze ook als een sourcing tool beschouwen. Daardoor maken ze weinig gebruik andere betalende tools. Sourcing evolueert, wat betekent dat we onze aanpak moeten aanpassen. Daarmee wil ik niet zeggen dat er meer geïnvesteerd moet worden, maar tegenwoordig kunnen steeds maar zaken worden geautomatiseerd en dat kost nu eenmaal geld”, aldus Kim Lokenberg. “De meeste sourcers, en dan vooral freelancers, verkiezen gratis tools omdat ze zelf voor de kosten opdraaien. Betalende tools worden vaak als te duur beschouwd. Maar als je veel tijd kunt uitsparen, dan is de keuze toch snel gemaakt”, voegt Marcel van der Meer toe.

Automatisering

De meeste deelnemers aan deze enquête geven aan aan dat momenteel tussen de 0 en 30% van hun taken geautomatiseerd verlopen, terwijl de verwachtingen voor 2020 lijken te verschuiven naar 30 tot 50%. Dat is een aanzienlijke verschuiving in een jaar tijd. Marcel van der Meer: “Ik vermoed dat deze verschuiving al langer gaande is. Ik denk niet dat het dadelijk van 0 naar 50% zal stijgen, maar wel dat de aandacht bij veel organisaties het komende jaar naar automatisering zal uitgaan en dat er een lichte verschuiving naar boven gaat gebeuren.” Kim Lokenberg vult aan: “Ik denk dat 2020 nog te vroeg komt om een automatiseringsgraad van 50% te bereiken. Door slechte artificiële intelligentie is het volgens mij nog niet haalbaar om bijvoorbeeld de search te automatiseren.”

“Sourcing has just started!”

De deelnemers aan het onderzoek denken dat ongeveer 50% van het werk van sourcers geautomatiseerd zou kunnen worden. “Daar ben ik het zeker mee eens. De ontwikkeling van tools gaat nu heel snel. Het zijn nu nog afzonderlijke oplossingen, maar ze evolueren in ijltempo en worden steeds verder met elkaar verbonden.  Het vinden van kandidaten kan al grotendeels geautomatiseerd verlopen. De tools zijn nu al vaak sneller en soms zelfs beter dan een sourcer. Uiteindelijk vermoed ik – en dat zullen veel sourcers mij niet in dank afnemen – dat er  80-90% van het werk geautomatiseerd kan worden. Ik heb geen glazen bol, maar in 2025 zullen we al heel wat verder staan”, voorspelt Marcel van der Meer. Kim Lokenberg mikt hoger dan de deelnemers. “Ik vind 50% eerder aan de lage kant. Zelf lijkt het me dat uiteindelijk 70% van het proces geautomatiseerd kan worden, op voorwaarde dat de tools beter worden. De sourcer krijgt almaar meer taken. Als je dit met enkele jaren geleden vergelijkt: de sourcer zocht en vond toen een potentiële kandidaat, terwijl de sourcer nu ook de eerste outreach doet. Een gedeeltelijke automatisering van het sourcing-proces kan als grootste voordeel hebben dat de productiviteit van de sourcer sky-high gaat. Sourcing has just started!”

Het volledige artikel kan je lezen in de Recruitment Tech Guide 2020, met daarin onder meer de meest gebruikte gratis en betalende sourcing tools van de deelnemers en tips van de twee experts, Kim Lokenberg en Marcel van der Meer.

Recruitment Tech Guide 2020

Recruitment Tech Guide 2020

Dit artikel verscheen in z’n geheel in de 100 pagina’s tellende Recruitment Tech Guide 2020. Ben je benieuwd naar de rest van de interviews, achtergrondverhalen en tips & tricks op het vlak van rekrutering? Bestel dan hier het 2020-jaarboek voor slechts € 19,50!

De Recruitment Tech Guide 2020 is een praktisch A5-jaarmagazine met 100 pagina’s vol trends op het vlak van rekruteringstechnologie, achtergronden, interviews en een overzicht van leveranciers in rekruteringstechnologie in België en Nederland.

Tags: Recruitment TechRecruitment Tech Guide 2020RecruteerdersourcerSourcerssourcing

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

Broes Sanders (Roularta Media) over cultural fit: “Belangrijk dat het karakter van de kandidaat past bij dat van de organisatie”

Volgende

Ontdek rekruteringssystemen voor bureaus tijdens Demo_Night op 31 maart 2020

Erwin Hokken

Erwin Hokken

Gerelateerde artikelen

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool
Bots & voice

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool voor rekrutering

door Neel Cornelis
11 februari 2021
17
Welke tools werden het meest gebruikt tijdens de corona crisis?
Nieuws

Welke tools werden het meest gebruikt tijdens de corona crisis?

door Neel Cornelis
30 september 2020
45
Wat zijn rekruteringsbots en wat is hun meerwaarde voor de rekruteerder?
Tools

Wat zijn rekruteringsbots en wat is hun meerwaarde voor de rekruteerder?

door Erwin Hokken
11 augustus 2020
60
Dit zijn 6 tools die jouw onboarding boosten
Tools

Dit zijn 6 tools die jouw onboarding boosten

door Erwin Hokken
6 augustus 2020
30
De 5 beste tools om rekruteerders te beoordelen
Tools

De 5 beste tools om rekruteerders te beoordelen

door Erwin Hokken
2 juni 2020
13
Volgende
Ontdek rekruteringssystemen voor bureaus tijdens Demo_Night op 31 maart 2020

Ontdek rekruteringssystemen voor bureaus tijdens Demo_Night op 31 maart 2020

Comments 1

  1. Pingback: De 5 beste tools om rekruteerders te beoordelen

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 15 Fans
  • 4 Volgers

Peiling

Site partners

Indeed

Categorieën

  • Bots & voice (1)
  • Demo_Day (35)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (1)
  • Even voorstellen… (5)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (3)
  • Interviews (9)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (26)
  • Podcast (4)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (9)
  • Tools (9)
  • Trends (3)
  • Video (24)
  • Visie (1)
  • Zakennieuws (11)

Recente artikelen

Even voorstellen: Jochen Roef (Traisie): De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude

Even voorstellen: Jochen Roef (Traicie): “De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude”

24 februari 2021
64
Replay Demo_Day België: Data gebruiken om mismatches te voorkomen met iG!

Replay Demo_Day België: Data gebruiken om mismatches te voorkomen met IG!

23 februari 2021
7
Demo_Day gaat Europees: een online Engelse variant van Demo_Day op 15 april 2021

Demo_Day gaat Europees: een online Engelse variant van Demo_Day op 15 april 2021

22 februari 2021
12
Heb je Demo_Day België 2020 gemist? Geen zorgen! Recruitment Tech licht wekelijks een demo talk uit, welke je gratis en op je gemak terug kan kijken. Vandaag is het de beurt aan Nick van der Meer van Varbi.

Replay Demo_Day België: Ontdek de voordelen van Varbi

16 februari 2021
7
Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

16 februari 2021
34

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
860
Even voorstellen: Jochen Roef (Traisie): De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude

Even voorstellen: Jochen Roef (Traicie): “De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude”

24 februari 2021
64
Replay Demo_Day: Werken aan de toekomst met de tools van Otys

Replay Demo_Day: Werken aan de toekomst met de tools van Otys

2 februari 2021
53
Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

16 februari 2021
34
Google for jobs: 5 tips om jouw vacature te optimaliseren

Google for jobs: 5 tips om jouw vacature te optimaliseren

4 februari 2021
24

© 2020-2021 Recruitment Tech Media | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • E-mail update
  • Demo_Day Online 2021
    • Aanmelden
  • Tech Landscape 2021
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2021 Recruitment Tech Media | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Maak een nieuw account aan!

Vul de onderstaande formulieren in om je te registreren

Alle velden zijn verplicht Log In

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren