• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
in Insights
Reading Time: 4 mins read
Tags: Artificial Intelligenceartificiele intelligentieKunstmatige intelligentierecruitment
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Kunstmatige intelligentie (KI) kan enorm positief zijn voor de mensheid, maar tegelijkertijd nemen ook de zorgen omtrent dit onderwerp toe. In dit artikel zetten we de voor- en nadelen op een rij als het gaat om het gebruik van KI in het algemeen en specifiek voor rekrutering. 

Voordelen

Kunstmatige intelligentie (KI) biedt grote voordelen voor de mens in het algemeen. Hierbij kan gedacht worden aan; nauwkeuriger scans in de gezondheidszorg, zelfaangedreven auto’s, verkeersplanning, gezichtsscans op vliegvelden etc. Technologie die voorwerpen kan herkennen herkent en kan leren van de onze spraak en lichaamstaal kan ons leven makkelijker en efficiënter.

Cv’s scannen

Het gebruik van kunstmatige intelligentie kan veel tijd besparen op HR-gebied. Denk bijvoorbeeld aan het scannen en beoordelen van cv’s. Een openstaande vacature trekt bijvoorbeeld ongeveer 250 cv’s aan. Daarvan worden ongeveer 4 tot 6 kandidaten geïnterviewd. Je wilt als rekruteerder zo’n 8 tot 12 vacatures per maand realiseren. Dit betekent dat je meer dan 2000 cv’s krijgt voorgeschoteld. Dankzij KI kan dit sneller, beter en handiger. Met behulp van kunstmatige intelligente technologie worden de cv’s razendsnel gescand op een aantal trefwoorden, met als resultaat een shortlist van kandidaten. Zo krijgt u als recruiter meer tijd om te kijken naar de cv’s die ‘er echt toe doen’.

Objectief

Een andere groot voordeel is dat KI vooroordelen en andere cognitieve tekorten helpt bestrijden, zoals het geval was in het volgende scenario; Zo’n duizend HR-managers hebben hetzelfde cv ontvangen van een kandidaat die goed aansluit bij de fictieve functie. Het verschil was maar één ding. Groep één kreeg het CV van ‘Simon’ te zien. In de tweede groep werd de naam veranderd in ‘Susan’. Hoe is dat afgelopen? 62% van de HR-managers zou Simon aannemen, maar slechts 56% zou Susan aannemen. De scan die met KI wordt gemaakt, kijkt alleen naar de kwaliteiten en niet naar het geslacht en de herkomst. Hierdoor wordt voorkomen dat partijdigheden en vooroordelen je keuze beïnvloeden.

Nog even kort de voordelen op een rij:

  • Snelheid
  • Efficiëntie
  • Secuurder
  • Gemak
  • Objectief

Nadelen

Er is voorspeld dat artificial intelligence technologieën rond 2025 een economische waarde van vijftig biljoen dollar vertegenwoordigen. Maar tegelijkertijd met de waarde nemen ook de zorgen omtrent AI toe. Want als technologie gezichten kan herkennen, hoe hou je dan misbruik tegen van dictators, maffia en andere criminelen? Halverwege 2015 publiceerden top wetenschappers al deze brandbrief waarin ze waarschuwen voor de gevaren van ‘killerbots’. Hoewel dat futuristisch klinkt, is die toekomst volgens Stephen Hawking, Elon Musk en soortgelijke binnen handbereik.

Werkloosheid

De kans bestaat er dat veel jobfuncties uiteindelijk zullen worden overgenomen door KI-technologie. Onderzoekers in Oxford voorspellen dat over twintig jaar bijna de helft van alle huidige banen vervangen zijn door computers. Recruiters zullen hier waarschijnlijk niet zo een drastisch verschil in meemaken, maar het zou wel een deel van de repeterende taken kunnen overnemen waardoor er minder recruiters nodig zijn.

Nieuwe vorm van discriminatie

De KI-technologie is weliswaar ontworpen om cognitieve tekorten tegen te gaan, maar dit is ook de valkuil ervan. Tenslotte is het programma even goed als de maker ervan. Het mag dan wel leeftijden en geslacht overslaan, maar het kan toch ‘discrimineren’ als het gaat om kwaliteiten. Wanneer de technologie zo geprogrammeerd is dat het alleen cv’s scant op buzzwords, dan kan het een deel van een relevante doelgroep uitsluiten.

Onvoldoende ontwikkeld

Op dit moment is de kunstmatige intelligentie onvoldoende ontwikkeld, zodat er geen menselijk toezicht nodig is. Het is lastig om een technologie te maken die zelf een beslissing kan nemen. Bovendien blijft de vraag of dit wenselijk is. Moeten we een computer hebben om te beslissen over leven en dood? Of over het wel of niet aannemen van iemand in een toppositie? AI is (nog) niet onafhankelijk. Maar het is een ethische vraag of dat wel de bedoeling is, want technologie kent geen moraal of emoties. Dat brengt ons op een volgend nadeel.

Emotieloos

Technologie is niet goed in het oppikken van emoties en uitingen daarvan. Een mooi voorbeeld hiervan is sarcasme bij een gesprek met een chatbot. Tot dusver kunnen alleen mensen voelen of ‘aardig en hartig’ oprecht bedoeld is, of als een grapje. Alleen door echt met kandidaten te praten kun je bovendien weten of er een perfecte match is. Het kan er op papier zo goed uitzien, een klik met de kandidaat en het bedrijf dat je voelt, of je voelt hem niet.

Nog even kort de nadelen op een rij:

  • Werkloosheid
  • Nieuwe vorm van discriminatie
  • Niet zelfstandig
  • Geen emoties of moraal

Er zitten nadelen en voordelen aan kunstmatige intelligentie, maar we kunnen er niet langer omheen. Sterker nog, we gebruiken het al volop! In een vorig artikel gaven we al wat praktijkvoorbeelden van KI in recruitment.

Vorige

Replay Demo_Day België: Sneller je doelstellingen bereiken met OnRecruit

Volgende

Replay Demo_Day België: CompanyMatch gebruiken in het rekruteringsproces

Gerelateerde artikelen

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?
Insights

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

9 februari 2023
Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’
Demo_Day

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

8 februari 2023
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op
Nieuws

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel
Nieuws

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

9 februari 2023
Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

8 februari 2023
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Volgende
Demo_Day-spreker Bjorn Veenstra  (CompanyMatch): “Bij onze break-out leer je hoe je jouw rekruteringsproces verfijnt”

Replay Demo_Day België: CompanyMatch gebruiken in het rekruteringsproces

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (85)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (7)
  • Inspiratie (4)
  • Interviews (26)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (75)
  • Podcast (8)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (13)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (4)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

9 februari 2023
Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

8 februari 2023
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

31 januari 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Opslaan en accepteren