Kunstmatige intelligentie (KI) kan enorm positief zijn voor de mensheid, maar tegelijkertijd nemen ook de zorgen omtrent dit onderwerp toe. In dit artikel zetten we de voor- en nadelen op een rij als het gaat om het gebruik van KI in het algemeen en specifiek voor rekrutering.
Voordelen
Kunstmatige intelligentie (KI) biedt grote voordelen voor de mens in het algemeen. Hierbij kan gedacht worden aan; nauwkeuriger scans in de gezondheidszorg, zelfaangedreven auto’s, verkeersplanning, gezichtsscans op vliegvelden etc. Technologie die voorwerpen kan herkennen herkent en kan leren van de onze spraak en lichaamstaal kan ons leven makkelijker en efficiënter.
Cv’s scannen
Het gebruik van kunstmatige intelligentie kan veel tijd besparen op HR-gebied. Denk bijvoorbeeld aan het scannen en beoordelen van cv’s. Een openstaande vacature trekt bijvoorbeeld ongeveer 250 cv’s aan. Daarvan worden ongeveer 4 tot 6 kandidaten geïnterviewd. Je wilt als rekruteerder zo’n 8 tot 12 vacatures per maand realiseren. Dit betekent dat je meer dan 2000 cv’s krijgt voorgeschoteld. Dankzij KI kan dit sneller, beter en handiger. Met behulp van kunstmatige intelligente technologie worden de cv’s razendsnel gescand op een aantal trefwoorden, met als resultaat een shortlist van kandidaten. Zo krijgt u als recruiter meer tijd om te kijken naar de cv’s die ‘er echt toe doen’.
Objectief
Een andere groot voordeel is dat KI vooroordelen en andere cognitieve tekorten helpt bestrijden, zoals het geval was in het volgende scenario; Zo’n duizend HR-managers hebben hetzelfde cv ontvangen van een kandidaat die goed aansluit bij de fictieve functie. Het verschil was maar één ding. Groep één kreeg het CV van ‘Simon’ te zien. In de tweede groep werd de naam veranderd in ‘Susan’. Hoe is dat afgelopen? 62% van de HR-managers zou Simon aannemen, maar slechts 56% zou Susan aannemen. De scan die met KI wordt gemaakt, kijkt alleen naar de kwaliteiten en niet naar het geslacht en de herkomst. Hierdoor wordt voorkomen dat partijdigheden en vooroordelen je keuze beïnvloeden.
Nog even kort de voordelen op een rij:
- Snelheid
- Efficiëntie
- Secuurder
- Gemak
- Objectief
Nadelen
Er is voorspeld dat artificial intelligence technologieën rond 2025 een economische waarde van vijftig biljoen dollar vertegenwoordigen. Maar tegelijkertijd met de waarde nemen ook de zorgen omtrent AI toe. Want als technologie gezichten kan herkennen, hoe hou je dan misbruik tegen van dictators, maffia en andere criminelen? Halverwege 2015 publiceerden top wetenschappers al deze brandbrief waarin ze waarschuwen voor de gevaren van ‘killerbots’. Hoewel dat futuristisch klinkt, is die toekomst volgens Stephen Hawking, Elon Musk en soortgelijke binnen handbereik.
Werkloosheid
De kans bestaat er dat veel jobfuncties uiteindelijk zullen worden overgenomen door KI-technologie. Onderzoekers in Oxford voorspellen dat over twintig jaar bijna de helft van alle huidige banen vervangen zijn door computers. Recruiters zullen hier waarschijnlijk niet zo een drastisch verschil in meemaken, maar het zou wel een deel van de repeterende taken kunnen overnemen waardoor er minder recruiters nodig zijn.
Nieuwe vorm van discriminatie
De KI-technologie is weliswaar ontworpen om cognitieve tekorten tegen te gaan, maar dit is ook de valkuil ervan. Tenslotte is het programma even goed als de maker ervan. Het mag dan wel leeftijden en geslacht overslaan, maar het kan toch ‘discrimineren’ als het gaat om kwaliteiten. Wanneer de technologie zo geprogrammeerd is dat het alleen cv’s scant op buzzwords, dan kan het een deel van een relevante doelgroep uitsluiten.
Onvoldoende ontwikkeld
Op dit moment is de kunstmatige intelligentie onvoldoende ontwikkeld, zodat er geen menselijk toezicht nodig is. Het is lastig om een technologie te maken die zelf een beslissing kan nemen. Bovendien blijft de vraag of dit wenselijk is. Moeten we een computer hebben om te beslissen over leven en dood? Of over het wel of niet aannemen van iemand in een toppositie? AI is (nog) niet onafhankelijk. Maar het is een ethische vraag of dat wel de bedoeling is, want technologie kent geen moraal of emoties. Dat brengt ons op een volgend nadeel.
Emotieloos
Technologie is niet goed in het oppikken van emoties en uitingen daarvan. Een mooi voorbeeld hiervan is sarcasme bij een gesprek met een chatbot. Tot dusver kunnen alleen mensen voelen of ‘aardig en hartig’ oprecht bedoeld is, of als een grapje. Alleen door echt met kandidaten te praten kun je bovendien weten of er een perfecte match is. Het kan er op papier zo goed uitzien, een klik met de kandidaat en het bedrijf dat je voelt, of je voelt hem niet.
Nog even kort de nadelen op een rij:
- Werkloosheid
- Nieuwe vorm van discriminatie
- Niet zelfstandig
- Geen emoties of moraal
Er zitten nadelen en voordelen aan kunstmatige intelligentie, maar we kunnen er niet langer omheen. Sterker nog, we gebruiken het al volop! In een vorig artikel gaven we al wat praktijkvoorbeelden van KI in recruitment.