Textmetrics is op 30 september van de partij tijdens de tweede editie van Demo_Day België. Tijdens het gratis online event ontdek je de nieuwste tools voor jouw rekrutering. CEO van Textmetrics, Marcel Leeman, gaat vertellen hoe je tijdens het recruitmentproces zo min mogelijk mensen uitsluit.
In welke fase van het recruitmentproces zit jullie oplossing?
“De oplossing van Textmetrics zit in de schrijffase van het recruitmentproces. Je kan het platform gebruiken als je werkt aan nieuwe vacatureteksten. Dan wordt de tekst tijdens het schrijven geanalyseerd, en worden er suggesties gegeven om de tekst te optimaliseren. De recruitment module van Textmetrics laat per vacature zien welke job drivers belangrijk zijn. Denk bijvoorbeeld aan het hebben van de mogelijkheid tot thuiswerken. Voor een logistiek medewerker is dit geen belangrijke job driver, terwijl dit voor een online marketeer wel zo is. Het Textmetrics platform houdt hier rekening mee, zodat de vacatureteksten geoptimaliseerd worden voor bijvoorbeeld Google for Jobs. Daarnaast wordt er bij de optimalisatie suggesties ook rekening gehouden met bijvoorbeeld complex taalgebruik en te lange zinnen. Met het Textmetrics platform heb je ook de mogelijkheid om al geschreven vacatureteksten te analyseren. Dit kan onder andere via je ATS, Word, of je kopieert de URL in het Textmetrics platform. Omdat onze oplossing in de schrijffase zit is het ook van grote invloed op het leesproces van mensen. Het is belangrijk om rekening te houden met alle fases van dit leesproces zodat je een zo groot mogelijke doelgroep aanspreekt.”
Wat zijn de 3 zaken waar jij van vindt waar een rekruteerder in het najaar van 2021 mee bezig moeten zijn op het gebied van rekrutering en tech?
“Meer data en tech gebruiken bij het schrijven van vacatureteksten, daarnaast het voorkomen van vooroordelen en bias in vacatureteksten en meer focus op diversiteit en inclusiviteit op de werkvloer.”
Wat zijn de belangrijkste business drivers waarom gebruikers kiezen voor jullie tooling?
“Als recruiter wil je de beste kandidaat voor de vacatures. En om dat te bereiken wil je een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken. Met het Textmetrics platform kan je werken aan je online vindbaarheid (SEO-optimalisatie) om op die manier een grote doelgroep te bereiken. Anderzijds kan je werken aan de optimalisatie van je vacatureteksten zodat mensen zich niet uitgesloten voelen. Door inclusief te schrijven minimaliseer je de kans dat mensen zich uitgesloten voelen. Met het Textmetrics platform kan je ook aan je employer branding werken. Omdat het platform zo compleet is, is het organisatie-breed te gebruiken.”
“Als recruiter wil je de beste kandidaat voor de vacatures. Om dat te bereiken moet je uiteraard een heldere vacature schrijven die door een brede doelgroep begrepen wordt. Maar met begrijpelijk schrijven alleen ben je er nog niet. De vacature moet natuurlijk ook nog gevonden worden. Textmetrics zorgt dat je beide doelstellingen maximaal invult. Als recruiter wil je een zo groot mogelijke doelgroep aanspreken, met als doel om uiteindelijk de beste kandidaat voor je vacature te werven. Door inclusief te schrijven minimaliseer je de kans dat (potentiële) kandidaten zich uitgesloten voelen. Schrijf vacatures zo duidelijk mogelijk en op het juiste taalniveau om zoveel mogelijk kandidaten te werven. Gebruik het Textmetrics platform om de kwaliteit van je vacatureteksten te optimaliseren zodat jij als recruiter je doel weet te bereiken. Naast de optimale vacaturetekst is de online vindbaarheid van een vacature in het hedendaagse leven van essentieel belang. Daarom geeft Textmetrics ook realtime verbetersuggesties op online vindbaarheid (SEO). Het Textmetrics platform bevat veel verschillende onderdelen en is organisatie-breed te gebruiken.”
Wat ga je vertellen tijdens Demo_Day en waarom mogen bezoekers dit niet missen?
“Tijdens Demo Day zoomen we in op het complete leesproces. We behandelen alle 7 stappen van dit proces, en vertellen ook welke oplossing Textmetrics biedt per stap. Veel mensen zijn zich niet bewust van het uitgebreide leesproces, waardoor het des te belangrijker is dat we het hier over gaan hebben. En ook concrete voorbeelden laten zien van verbeteringen die het Textmetrics platform biedt. Aanspreken, zonder uitsluiten. Dat is waar Textmetrics voor staat, en ook de boodschap die we aan de mensen mee willen geven. Met een schrijfassistent zoals Textmetrics is dit namelijk ook haalbaar. ”
Meld je gratis aan voor Demo_Day
Demo_Day is hét event om je concreet te oriënteren op de technologie om jouw rekrutering te boosten. Aan de hand van demo’s, demosessies en tech talks kun je je oriënteren én tooling uitproberen. En dat allemaal gratis én eenvoudig online te volgen. Daarin geven experts uit de wereld van de rekrutering uitleg over alle actuele ontwikkelingen in dit domein en delen ze tips & trucs met betrekking tot tooling. Bovendien geven leveranciers tijdens hun demo talks een inkijkje in hun rekruteringskeuken. De doelgroep van dit event is werkzaam bij werkgevers of intermediairs (w&s/interim/detachering).