Een recordaantal rekruteringsbureaus in de Benelux noemt digitale transformatie dé prioriteit voor 2023. Toch blijft de adoptie achter, blijkt uit een rapport van Bullhorn.
Focus op talent en technologie
Digitale transformatie is dé topprioriteit voor rekruteringsbureaus in de Benelux, zo stelt een nieuw rapport van Bullhorn. Het onderzoek van Bullhorn, onder meer dan 2,000 rekruteringsprofessionals in Nederland, België en Luxemburg, creëert een beeld van de fasen van transformatie waarin rekruteringsbureaus zich bevinden.
De volledige focus van bureaus in de Benelux ligt op talent én technologie
Dat maakt de Benelux een uniek gebied, ziet Bullhorn. Het is namelijk de enige regio die door Bullhorn is onderzocht die het genereren van nieuwe klanten niet als een top drie prioriteit noemde; de volledige focus ligt op talent én technologie. Digitale transformatie staat dus op één (39%). Het verbeteren van de candidate experience (35%) op twee. En de acquisitie van kandidaten (27%) op drie.
14% is niet bezig met een digitale transformatiestrategie
14% van ondervraagden van het Recruitment Trends, Inzichten en Data Brancherapport 2023 stelt dat er op dit moment geen digitale transformatiestrategie is geïmplementeerd. 50% geeft aan dat ze in een vroegtijd stadium van adoptie bevinden, terwijl 36% stelt ‘vergevorderd’ te zijn. Ruimte voor verbetering, stelt Bullhorn.
Sourcing en rapportages (beiden 34%) blijken de processen die het meest geautomatiseerd zijn bij bureaus in de Benelux.
“Met name in automatisering schuilt een groot potentieel dat nu bij de meeste rekruteringsbureaus nog onbenut blijft”, stelt Bullhorn. Sourcing en rapportages (beiden 34%) blijken de processen die het meest geautomatiseerd zijn bij bureaus in de Benelux. Het screenen en valideren (33%) scoort marginaal minder, terwijl communicatie met kandidaat na afloop van de opdracht (20%) een beetje achterblijft.
Meer groei door digitalisering van data
Bullhorn zag dat de toppresteerders zoveel mogelijk data digitaliseerden in hun organisatie. “Top performers verdubbelen hun initiatieven op het gebied van digitale transformatie en adoptie van rekruteringsoftware”, stelt het rapport. De snelstgroeiende bureaus van 2022 maakten veelvuldig gebruik van rekruteringtechnologie om succesvol te zijn in de uitdagende omgeving van dit moment.”
Self-service software, zoals chatbots, wordt door 27% gebruikt om processen te stroomlijnen.
Als Bullhorn vervolgens kijkt naar hoe rekruteringsbureaus technologie gebruiken om hun organisatie te transformeren, is datadigitalisatie (30%) de nummer één. Self-service software, zoals chatbots, wordt daarnaast door 27% gebruikt om processen te stroomlijnen. Automatisering van diverse processen wordt als derde genoemd, met 19%.