Structurele tekorten en een overspannen arbeidsmarkt. Is het allemaal nog wel business as usual in rekruteringsland? Als het aan experts Jo Caudron, Drs Marthe Rys (Universiteit Gent) en Cédric Velghe (The Vigor Unit) ligt, moeten een aantal dingen structureel anders. Dit zijn de belangrijkste inzichten uit de Federgon-inspiratiedag, georganiseerd in samenwerking met ZigZagHR.
Belangrijke trends
Jo Caudron is als ondernemer gepassioneerd door technologie en media. Vanuit zijn 20 jaar ervaring in de online wereld en als oprichter van talrijke internetbedrijven, is hij een veelgevraagd spreker op het vlak van digitale en sociale media en adviseert hij grote bedrijven in binnen- en buitenland. Gepassioneerd door verandering, helpt Caudron met zijn bedrijf Scopernia organisaties van Denemarken tot Dubai met grote transformatievraagstukken. Tijdens de Federgon Inspiratiedag presenteerde hij een aantal belangrijke trends voor rekruteringsprofessionals.
De innovatieparadox
De belangrijkste les van Caudron: het risico op de zogenaamde innovatieparadox. “Ieder bedrijf bereikt vroeg of laat een periode van stagnatie, ongeacht hoe succesvol dat bedrijf in het verleden ook geweest is”, stelt Caudron. “We weten wel dat het belangrijk is om te innoveren, maar onder druk van de vele operationele prioriteiten en het kostenplaatje wordt er vaak van afgezien. Innovatie is altijd een gok: het kan rendement op de lange termijn opleveren, maar het kan ook mislukken.”
“Innovatie is altijd een gok: het kan rendement op de lange termijn opleveren, maar het kan ook mislukken.”
Het is wat Caudron beschrijft als ‘de metafoor van de berg’. Oftewel: mensen en teams staan al op de top van de berg — en hebben genoeg goede ideeën in huis. Maar ze komen eigenlijk niet verder tot een formulering van de volgende stap om de ideeën nader te onderzoeken en ze uiteindelijk werkelijkheid te maken.”
Inzetten op employer branding
Bijna 75% van alle Belgische werkgevers kampt met een structureel tekort aan werknemers. Het vrijwillige verloop in 2022 bedroeg een krappe 5% en tegelijkertijd loopt 30% van nieuw gerekruteerde medewerkers al na een schamele zes maanden. Het is zaak om employer of choice te worden aan de hand van aantrekkelijke en onderscheidende employer branding, stelt Drs Marthe Rys van de Universiteit van Gent.
“Wist je dat 95% van sollicitanten de reputatie van de organisatie belangrijk vinden tijdens het onderzoeken van nieuwe job opportuniteiten?”
Daar zijn een aantal belangrijke redenen voor, ziet Rys. Allereerst heeft een sterk werkgeversmerk een positief effect op het aantrekken én behouden van talent, wijzend op divers onderzoek dat stelt dat mensen bereid zijn tot 7% minder loon te accepteren als ze kunnen werken in een organisatie met een positief werkgeversmerk. Rys: “Wist je dat 95% van sollicitanten de reputatie van de organisatie belangrijk vinden tijdens het onderzoeken van nieuwe job opportuniteiten?”
Employer brand: voor vast én flex
Rys ziet vooral een kans om, vanuit een geformuleerde Employer Value Proposition (EVP) de employer brand te promoten intern in de organisatie, bij zowel vaste- als flexmedewerkers. “Uit de literatuur blijkt dat tijdelijke medewerkers andere noden hebben dan vaste medewerkers: zo zijn voor hen vooral goede loonvoorwaarden belangrijk. Het is belangrijk dat je één consistent Employer Brand creëert en dat je zowel bij vaste als bij tijdelijke medewerkers meet.”
De 6 A’s van evidence-based rekrutering
Evidence Based HR: het nemen van HR beslissingen door het bewust, expliciet en oordeelkundig gebruik van de best beschikbare evidentie uit verschillende bronnen om zo de kans op een gunstige uitkomst te verhogen. De zes zijn: asking, acquiring, appraising, aggregating, applying en assessing. Ze zijn dan wel opgesteld voor HR-gebruik, maar minstens nét zo relevant voor rekrutering, zegt Cédric Velghe, Managing Partner van The Vigor Unit.
“Is de return-on-investment hoger bij het outsourcen van search-activiteiten dan bij het insourcen ervan? Is cv-screening een betrouwbare, valide en bruikbare selectie praktijk?”
“Ook binnen Rekrutering & Selectie ga je best op een evidence-based-manier aan de slag”, stelt Velghe. “Zal investeren in employer branding wel degelijk meer en betere kandidaten opleveren? Is de return-on-investment hoger bij het outsourcen van search-activiteiten dan bij het insourcen ervan? Is cv-screening een betrouwbare, valide en bruikbare selectie praktijk?”