82% van de organisaties maakt gebruik van assessments voor kandidaten, en steeds vaker doen organisaties een beroep op online assessments en online assessment platforms. Daar zijn genoeg redenen voor. Niet alleen helpen ze je kandidaten te vermijden die hebben gelogen op hun cv, maar ze zijn ook handiger.
Als je daarbij optelt dat je met online assessments je bereik vergroot door sollicitanten op afstand de kans te geven eenvoudiger te solliciteren, dan is het makkelijk te zien waarom online assessments ideaal zijn. Als je als recruiter meer wil weten over online assessments, dan ben je hier aan het juiste adres. Lees verder om de belangrijkste feiten over online assessments te weten te komen.
Wat zijn online assessments?
Dus, wat zijn online assessments? Nou, zoals de naam al aangeeft, houdt online assessment in dat je jouw kandidaten online een assessmenttest laat afleggen voor een bepaalde vacature. Online assessment tests zijn beschikbaar via online platforms. Ze worden gebruikt door recruiters, HR-personeel en wervingsmanagers om hen te helpen inzicht te krijgen in de capaciteiten van een kandidaat in de context van de werkplek.
Zodra je de resultaten krijgt nadat je een online assessmenttest hebt afgenomen bij jouw kandidaat, zal je ook kunnen ontdekken of hij of zij goed in jouw organisatie zal passen. Deze tests geven je ook een indicatie van de gebieden waarop jouw kandidaten zich moeten verbeteren.
Houd er rekening mee dat er online verschillende soorten assessmenttests voor kandidaten worden gegeven. Van persoonlijkheidstests tot tests voor harde vaardigheden, tot tests voor zachte vaardigheden, en cognitieve redeneringstests, je hebt genoeg assessments om uit te kiezen. Je moet de test kiezen die relevant is voor jouw organisatie en relevant voor de functie om meer te weten te komen over jouw kandidaten en hun capaciteiten.
Hoe werken online assessments?
De tests worden online uitgevoerd door jouw kandidaten via de toetsen te vragen verschillende vragen te beantwoorden. Aan de hand van de antwoorden die jouw kandidaten op deze vragen geven, krijg je een beter inzicht in hun anciënniteitsniveau. Ze kunnen zelfs worden gebruikt om een nauwkeurige inschatting te krijgen van hoe goed jouw kandidaten in de rol zullen presteren.
Wil je een website- of app-ontwikkelaar inhuren? Je kunt online een coderingstest uitvoeren om een goed inzicht te krijgen in hun coderingscapaciteiten. Wil je een kandidaat aanwerven voor copywriting of editing? Je kunt jouw kandidaten een redactietest laten afnemen om een beter inzicht te krijgen in hun redactionele vaardigheden. Wil je kandidaten aanwerven voor een marketingfunctie? Dan kan je ervoor kiezen om een online social media assessment te maken.
Maar naast deze harde vaardigheidstests kunt je je kandidaten ook vragen om gedrags- en persoonlijkheidstests te maken, waarbij ze een reeks vragen moeten beantwoorden. Bij dit soort tests zullen kandidaten hun persoonlijkheid afstemmen op de vragen die in de test worden gesteld. Dit geeft meer informatie over hun gedrag en hoe ze taken op de werkvloer zullen aanpakken.
Voordelen van het gebruik van online assessments
Het gebruik van online assessmenttests voor werving is om vele redenen voordelig. Niet alleen kan je inschatten hoe goed jouw sollicitanten in de functie zullen presteren, maar met assessmenttests kan je ook de tijd verkorten die nodig is om een kandidaat aan te nemen – sommigen verkorten de aannametijd bijvoorbeeld van 42 tot vijf dagen. Dit wordt bereikt doordat je het uitgebreid scannen van cv’s kunt vermijden en in plaats daarvan kunt concentreren op de gegevens die je uit de online assessments krijgt.
Online werving assessment tests zijn ook ideaal voor het genereren van discussiepunten voor kandidaten die je meeneemt naar uw gespreksrondes. Met andere woorden, ze kunnen de basis vormen van de gespreksonderwerpen en je helpen nog meer te weten te komen over jouw kandidaten.
Maar er zijn nog andere redenen waarom het gebruik van online werving assessment tests voordelig is. Hier zijn enkele van de top 3 voordelen van het gebruik van online assessment tests voor kandidaten:
- Bespaar geld tijdens het wervingsproces – je bereikt dit door de tijd die nodig is om iemand aan te nemen te verkorten en de kosten van middelen laag te houden
- Voorkom dat je de verkeerde kandidaat aanneemt en geld verspilt – met een online kandidaat assessment krijg je nauwkeurige gegevens van alle kandidaten en kan je altijd de juiste kandidaat aannemen op basis van deze informatie
- Voorkom dat je de verkeerde beslissing neemt als gevolg van vooroordelen in het wervingsproces – nogmaals, met nauwkeurige resultaten weet je automatisch welke sollicitanten echt de capaciteiten hebben waarnaar je op zoek bent en neem je de juiste beslissingen, in plaats van aan te nemen op basis van jouw persoonlijke gevoel over een kandidaat
Wat zijn de nadelen van online assessments?
Je kandidaten online een assessment test laten afnemen heeft verschillende voordelen. Maar wat zijn de mogelijke problemen? Hier zijn de top 3 nadelen van een online assessment:
- Bij bepaalde persoonlijkheidstests bestaat de kans dat sollicitanten verkeerde antwoorden geven of antwoorden geven waarvan zij denken dat ze bij jouw organisatie passen. Dit geeft je onnauwkeurige resultaten en kan leiden tot een gebrek aan eenheid in je bestaande team met de nieuwe aanwinst
- Kandidaten kunnen ook vals spelen bij het geven van antwoorden op sommige tests voor moeilijke vaardigheden. Daarom worden veel vaardigheidstests getimed en zijn de antwoorden niet algemeen beschikbaar
- En aangezien online assessments door online platforms worden aangeboden, kunnen technische problemen met het platform ook de tijd die nodig is voor het afnemen van de tests verlengen
Assessmenttests voor aanwerving: vereenvoudiging van de aanwerving van managers
Online assessmenttests maken de werving op verschillende manieren eenvoudiger voor managers die mensen in dienst nemen. Ze helpen je de wervingskosten laag te houden en ze kunnen je zelfs helpen te voorspellen hoe een kandidaat in de functie zal presteren. Ze veranderen de structuur van de werving en helpen recruiters om goede wervingsbeslissingen te nemen.