De afgelopen twee jaar heeft COVID-19 een grote impact gehad op veel aspecten binnen HR en recruitment. De opkomst van trends als video recruitment en het optimaliseren van de candidate experience zijn daarvan een duidelijk bewijs. Nu het leven weer een beetje normaal wordt, is het een goed moment om vooruit te kijken naar een aantal trends op het gebied van recruitment die een grote impact zullen hebben op jouw rekruteringsstrategie in het najaar van 2021 en verder.
1. Video recruitment
Video recruitment is communiceren met video. Je stuurt niet meer alleen whatsapps of e-mails etc. maar communiceert ook met video. Dit kan zijn om een sollicitatie te verrijken, maar het kan ook zijn om een aantal vragen te beantwoorden in een video voordat je daadwerkelijk live met iemand gaat communiceren. De Global Recruitment Insights and Data (GRID)-website, een onderzoek van Bullhorn dat 2.000 recruitment professionals wereldwijd heeft bevraagd, geeft aan dat slechts 16% van de respondenten verwacht dat iedereen op afstand blijft werken. Toch blijft werken op afstand ook na Corona bestaan, 41% geeft aan dat dan nog altijd sommige mensen op afstand zullen werken. Hierdoor zal video recruitment (wat een vorm van remote hiring is) hoogstwaarschijnlijk nog veel impact blijven hebben op het recruitment proces.
2. Automatisering
Het onderzoek van Bullhorn toont ook aan dat automatisering en digitalisering hoog op de prioriteitenlijst van de wereldwijde recruitmentindustrie staan. Het huidige (corona)scenario heeft tot gevolg dat bijna de helft van alle bedrijven wil investeren in automatisering. Voor uitzendbureaus is het beeld nog duidelijker: 54% van de bedrijven overweegt om te investeren in automatisering. Dit percentage ligt op 30% bij uitzend- en selectiebureaus.
3. Recruitment via sociale media
Sociale media zijn uitgegroeid tot de drijvende kracht achter interpersoonlijke communicatie. Dit betekent dat als je toptalent wilt bereiken, je moet zijn waar de mensen zijn. Het plaatsen van vacatures op sociale media of het aantrekken van potentiële kandidaten door interactie zal essentieel blijven. Uit een onderzoek van Jobvite kwam naar voren dat bijna 80% van de recruiters vindt dat social media het gebied is waar in de komende twaalf maanden waarschijnlijk meer in zal worden geïnvesteerd. De meest gebruikte socialemediakanalen voor recruitment zijn LinkedIn (72%), Facebook (60%), Twitter (38%), Instagram (37%), Glassdoor (36%) en YouTube (27%).
4. Employer branding & candidate experience
Uit de Recruitment Tech Survey van zustersite Recruitmenttech.nl blijkt dat (36,2%) van de respondenten nummer meer wil investeren in employer branding. Het employer brand is een combinatie van de reputatie van het bedrijf en de candidate experience. Hoewel niet iedereen waarmee gesproken wordt effectief een baan aangeboden krijgt, weten bedrijven dat ze iedereen bij elke stap goed moeten behandelen om het totale proces en de kwaliteit van de aanwervingen te verbeteren. 78% van de sollicitanten gelooft namelijk ook dat de manier waarop ze behandeld werden tijdens het rekruteringsproces een duidelijke indicator is van hoe het bedrijf zijn werknemers behandelt.
5. Virtuele samenwerkingstools
Een onderzoek van PWC toont aan dat organisaties die langzaam waren met het invoeren van thuiswerktechnologieën – of met het creëren van duidelijke regels en een veilige structuur rond thuiswerken – nu bezig zijn met een inhaalslag. Voor een optimale hybride werkplek zijn meer investeringen nodig in virtuele samenwerking en creativiteit, en in planning en beveiliging. Van de werkgevers die bevraagd zijn verwacht meer dan 60% dat ze meer zullen uitgeven aan virtuele samenwerkingstools en training voor managers. Ook is de helft van plan hun investeringen te verhogen in gebieden die hybride werkmodellen ondersteunen.
6. Diversiteit
Organisaties met een meer divers personeelsbestand waarschijnlijk succesvoller zijn, dat volgens dit McKinsey-rapport uit 2020. Onder duizend organisaties in vijftien landen bleek dat organisaties in het hoogste kwart voor etnische diversiteit, 36% winstgevender zijn dan organisaties in het laagste kwart. Organisaties met meer dan 30% vrouwelijke leidinggevenden presteerden doorgaans beter dan deze met minder vrouwen. Recruiters moeten dus niet alleen werken voor een grotere inclusiviteit, maar ook voor het identificeren en inbrengen van een grotere diversiteit aan kandidaten in de talentenpool. De inzet van tooling bij de selectie van medewerkers helpen om vooroordelen weg te halen.
Meld je gratis aan voor Demo_Day 30 september 2021
Meer weten over tooling om jouw rekrutering, arbeidsmarktcommunicatie en employer branding te boosten? Meld je dan gratis aan voor de tweede editie van Recruitment Tech Demo_Day op donderdagvoormiddag 30 september 2021. 12 verschillende leveranciers worden geïnterviewd en verzorgen een demo van hun tooling. Kijk voor info en het programma op de event site.
Info + aanmelden voor Demo_Day 2021
Bronnen: GRID, Recruitmenttech, Jobvite, McKinsey