Kandidaten aan een juiste baan koppelen, is in de rekruteringswereld zowat als het zoeken naar de heilige graal. Het is altijd opnieuw een grote uitdaging. Hoe dikwijls zien we niet dat een kandidaat, tegen alle verwachtingen in, toch niet bij je bedrijf of de functie blijkt te passen? Artificial Intelligence (AI) kan hier uitkomst bieden, zo schrijft Raj Mukherjee, Senior Vice President Product bij Indeed.
Hoe Artificial Intelligence (AI) gebruiken om de beste match te zoeken?
1. Voorspellen
Hoe meer data er beschikbaar is voor werkzoekenden en werkgevers, hoe groter de kans op een goede match. Algoritmes worden gemaakt op basis van gegevens uit zoekgedrag, miljoenen cv’s, reviews en andere bronnen. Daardoor kan beter voorspeld worden welke vacatures het beste bij een zoekopdracht passen, kunnen zoekresultaten gepersonaliseerd worden en krijgen werkzoekenden geen irrelevante zoekresultaten meer in hun zoektocht naar een job. Als AI op de juiste wijze wordt toegepast, kan ze zelfs menselijke fouten helpen voorkomen.
Zo kan AI, onder menselijk toezicht, de ervaring van werkzoekenden verbeteren. Wanneer iemand bijvoorbeeld zoekt op de term ‘software-engineer’, dan worden er met het juiste algoritme ook resultaten getoond voor bijvoorbeeld ‘softwareontwikkelaar’. En zo krijg je zicht op vacatures die de werkzoekenden zonder het algoritme misschien nooit hadden gevonden.
2. Personalisatie
Gegevens in cv’s en vacature-aankondigingen zijn zelden gestructureerd en bevatten vaak veel tekst. Daardoor zijn ze voor computers moeilijk te verwerken. Via Natural Language Processing (NLP) wordt essentiële informatie uit de documenten gefilterd, zodat er een beeld wordt geschetst van datgene wat een kandidaat precies zoekt. Ook kan het systeem de vereisten van een vacature omzetten in een checklist die het systeem wel kan verwerken. Dankzij deze AI-technieken worden gepersonaliseerde zoekresultaten weergegeven, die overeenkomen met de ambities en ervaring van kandidaten.
3. Bescherming
Werkzoekenden beschermen tegen allerlei vormen van oplichting en persoonlijke gegevens goed beveiligen is vandaag de dag erg belangrijk. Met AI is het mogelijk onbetrouwbare websites en berichten van slechte kwaliteit op te sporen en scams te voorkomen.
AI doet méér dan alleen maar matchen
AI is erg nuttig en een echte ‘gamechanger’: van advies geven over de meest relevante vacatures tot het voorkomen van vooroordelen bij het screenen van kandidaten. Met een cv krijg je immers maar een beperkt beeld van werkzoekenden. Met nieuwe technologieën kunnen automatische assessments bepalen hoe goed een kandidaat in een bepaalde functie kan zijn.
Zo zocht een grote Europese organisatie naar native speakers in zeven verschillende talen. Ze ontvingen duizenden sollicitaties per maand, waarvoor telkens een gesprek met een talenspecialist nodig was. Daarom koos de werkgever ervoor gebruik te maken van taalvaardigheidstesten op basis van AI. Als onderdeel van het sollicitatieproces praten kandidaten nu telefonisch tien minuten lang in hun taal met een AI-agent. Het gesprek wordt vervolgens automatisch geanalyseerd op communicatie en spreekvaardigheid, wat een beter resultaat geeft voor zowel de kandidaat als de werkgever.
Mensen blijven deel uitmaken van het rekruteringsproces
Geef toe: niemand zal zomaar op een immobiliënwebsite een huis kopen zonder dat eerst in het echt gezien te hebben. Zo is ook AI een hulpmiddel om werkzoekenden en werkgevers samen te brengen. Of er een goede match is, blijft uiteindelijk een menselijke beslissing. Rekruteringstechnologie op basis van AI geeft rekruteerders alleszins meer tijd om het menselijke aspect na te gaan, vertrouwen op te bouwen en te inspireren.
Over Raj Mukherjee
Raj Mukherjee, Senior Vice President Product bij Indeed, is verantwoordelijk voor de wereldwijde productvisie en -strategie in samenwerking met het Senior Leadership Team. Daarnaast leidt hij de dagelijkse activiteiten van het productteam, dat zich bezighoudt met zowel de huidige productportfolio als nieuwe bedrijfsinitiatieven.