Boels Rental is de grootste verhuurder van machines en gereedschappen in de Benelux. Tijdens Demo_Day België 2023, gaf expert Eefke Beelen een kijkje in de recruitmenttech-keuken van de multinational. Luister naar het hele interview met host Lesley Arens onderaan het artikel.
Motor achter de duurzame deeleconomie
Eefke Beelen is recruitmenttech-specialist bij Boels Rental, het bedrijf verantwoordelijk voor al die feloranje machines van België, Nederland en zo’n 16 andere Europese landen. Machineverhuur is de core business van Boels Rental. Vanuit ruim 750 vestigingen met bijna 7000 medewerkers verspreid over Europa, verhuurt Boels de meest moderne, duurzame en nieuwste machines en gereedschappen. “We zien onszelf als een soort motor achter de duurzame deeleconomie”, zegt Beelen.
“In die tijd als IT-recruiter had ik al de voorkeur om met het ATS-systeem aan de gang te gaan en dat in te richten in plaats van echt het hardcore rekruteren.”
Beelen ademt technologie. “Vanaf het moment dat we onze computer thuis hadden, was ik al aan het gamen”, vertelt ze. “Ik ben een hele andere richting met mijn studie opgegaan, culturele antropologie. Daarna ben ik de IT-sector ingerold en heb ik een tijdje bij een softwarebedrijf gewerkt als trainer en verantwoordelijk voor het implementeren van het systeem bij de klant. Daarna heb ik als IT-recruiter gewerkt. In die tijd als IT-recruiter had ik al de voorkeur om met het ATS-systeem aan de gang te gaan en dat in te richten in plaats van echt het hardcore rekruteren.”
Aandacht voor innovatie opeisen
Beelen is bij Boels Rental dé aangewezen technologie-expert. Toch opereren er nog genoeg organisaties, klein of groot, zonder een eindverantwoordelijke over bepaalde keuzes rondom tooling. “Ik denk dat het juist belangrijk is dat je uiteindelijk iemand zoals ik in jouw team hebt, die heel dichtbij de recruitmentwereld en de arbeidsmarkt staat. Want hoe verder je daar van af staat in een organisatie, vind ik, hoe moeilijker het is om die vertaalslag te kunnen maken. Plus door een dergelijke rol in je team te hebben, waarborg je ook dat er dedicated focus hierop is.”
“Analytisch en kritisch zijn in hart en nieren, is [in mijn rol] key.”
“Je eist aandacht voor innovatie op. Je moet naar mijn mening een recruitmenttech-specialist in je team hebben. Eigenlijk moet je mij zien als de brug tussen de recruitmentbehoeftes vanuit de business, vanuit het team en een digitale oplossing. Ik heb daarin een adviserende rol, maar ook verantwoordelijk voor de technische implementatie samen met applicatiebeheerteams, IT, digital. Analytisch en kritisch zijn in hart en nieren, is daarbij key.”
2000 ingevulde vacatures in 2022
Met een breed scala aan benodigde functies, heeft Boels Rental ieder jaar ook de nodige job openings. Toch resulteerde de strategie in 2022 in een 2000-tal ingevulde vacatures, een stijging ten opzichte van de getallen in 2021 (1800) en 2020 (1000). Maar welke beroepen zijn dan het lastigste om te vullen? “Dat zijn de monteurs, chauffeurs, maar ook het meer generalistische profiel van onze verkoopmedewerkers”, vertelt Beelen. “De mensen die aan de balie staan van onze vestingen. Dat is eigenlijk een heel algemeen profiel, maar juist daardoor ervaren wij heel veel concurrentie van andere bedrijven. Hetzelfde geldt voor de specialistische vacatures op het hoofdkantoor, die zijn ook zeker moeilijk.”
Boels Rental werkt momenteel met een twintigtal mensen in het rekruteringsteam, centraal georganiseerd vanuit het hoofdkantoor in Sittard. “Maar we hebben in de landen zelf ook teams zitten”, voegt Beelen toe. “In Nederland en Duitsland zitten de grootste teams. Daar is het ook het grootste volume. En in de hele kleine landen hebben de recruiters een dubbelrol met meer algemene HR-taken. Maar in Nederland, Duitsland, België en de UK zijn het echt dedicated recruiters.”
‘Ik denk niet dat je alles zelf kunt weten’
Met een groot aantal nieuwe tooltjes op de markt, probeert Beelen altijd tijd te nemen om artikelen te lezen en evenementen te bezoeken, om zo even-keeled te blijven in het selectieproces voor tooling. “Ik kom al heel wat jaren naar Demo_Day, om op de hoogte te blijven. En ik gebruik mijn netwerk ook als sparringspartners. Ik heb bijvoorbeeld maandelijkse performance-meetings met Monsterboard; zij weten ook weer dingen die ik niet weet.”
“Vooral bij organisaties die heel hard groeien, is mijn advies om als eerste te zorgen dat de basis staat; probeer niet al te veel tegelijk op te pakken.”
“Ik denk niet dat je alles zelf kunt weten. Ik zit in Nederland, niet in Duitsland. Dus ik praat met de teamlead in Duitsland, die ook op de hoogte blijft van zaken. Het belangrijkste is dat je in contact blijft met de mensen om je heen en naar events gaat. Vooral bij organisaties die heel hard groeien, is mijn advies om als eerste te zorgen dat de basis staat; probeer niet al te veel tegelijk op te pakken. En zoek contact met je eigen mensen om input op te halen. Bedenk het niet alleen vanuit je eigen stoel.”
Een uitgebreide tech-stack
Wat betreft de tech stack gebruikt Boels Rental als basis het Applicant Tracking System (ATS) van SAP Successfactors. “Dat gaat over alle landen heen”, vertelt Beelen. “Daarnaast zijn we nu voor alle landen nieuwe careersites aan het maken, die dit jaar live gaan. We hebben ook tooling voor referral recruitment: Employee Referrals (van Radancy, voorheen Firstbird). En we gebruiken Giant van Intelligence Group, om zo het hele rekruteringsproces op de juiste arbeidsmarktdata te kunnen baseren.”
“Wanneer we een samenwerking aangaan met een partner, vraag ik eerst of we de tool twee weken of een maand mogen testen, of zolang als nodig.”
Bovenal ziet Beelen reden voor organisaties in toolnood om nóóit zomaar een groot contract te tekenen voordat de desbetreffende tool in een uitgebreide pilot is getest. “Wanneer we een samenwerking aangaan met een partner, vraag ik eerst of we de tool twee weken of een maand mogen testen, of zolang als nodig. Als het loopt, wil ik er pas verder mee gaan. Check bij de gebruikers hoe men de tooling ervaart en controleer de data of de tooling een toegevoegde waarde biedt.”
Toegevoegde waarde voor gebruiker
Omdat Boels Rental in een breed scala aan landen actief is, merkte Beelen direct dat dezelfde oplossing voor alle landen geen succes zou opleveren. “Soms werkt iets gewoon niet in een bepaald land. Je gaat daarom vaak met pilots aan de slag, om zo te testen wat wel en wat niet werkt. Toen ik bijvoorbeeld startte, hadden wij een selectie van onze vacatures gepromoot op Indeed over meerdere landen heen, maar we hadden geen manier om te meten of dat wel werkte. Toen ben ik datadashboards gaan opzetten op basis van Google Analytics-data en kwam ik erachter dat het in verschillende landen totaal niet werkt.”
“Tooling slaagt alleen als de gebruiker een toegevoegde waarde ervaart in het proces.”
“Dan moet je daarmee aan de slag”, lacht Beelen. “Het ATS systeem levert één proces voor alle landen. Hetzelfde geldt voor onze overige tooling. Dus in de basis streef je naar een uniforme werkwijze. Maar je moet de flexibiliteit houden om rekening te houden met lokale, culturele verschillen en wensen. Heel vaak starten we toch vanuit Nederland als de basis en proberen we het vervolgens uit te rollen naar andere landen. Tijdens die uitrol is het belangrijk om de check te doen bij je team en andere stakeholders, waarom zij bepaalde tooling nodig hebben en waar de lokale verschillen zitten. Tooling slaagt alleen als de gebruiker een toegevoegde waarde ervaart in het proces.”
Luister naar het hele interview
Luister naar het hele interview van Eefke Beelen (Boels Rental) met Lesley Arens (ZigZagHR).
Comments 1