• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Tools Bots & voice

Hoe chatbots rekrutering veranderen: de voor- en nadelen op een rij

door Jasper Spanjaart
3 maart 2022
in Bots & voice
Reading Time: 4 mins read
11
0
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Chatbots zijn een integraal onderdeel geworden van rekrutering. In dit artikel gaan we in op alle voordelen, nadelen en 6 voorbeelden van chatbots.

Wat is een chatbot?

Je komt ze iedere dag tegen, zonder dat je het altijd doorhebt. Wanneer je bijvoorbeeld informatie zoekt over een nieuwe aankoop bij Coolblue of Amazon — verschijnt er plots een pop-up met de vraag of je hulp nodig hebt. Of je nu via Uber Eats een avondmaaltijd bestelt — en toch nog iets wilt doorgeven aan het restaurant. Er bestaat een grote kans dat je met chatbots aan het communiceren bent.

De chatbot heeft bijna alle contactmomenten met klanten gestroomlijnd en versneld. Tegelijkertijd heeft er op HR-niveau eenzelfde revolutie plaatsgevonden. HR-medewerkers worden overspoeld met zoveel taken dat het een enorme uitdaging kan zijn om alle verantwoordelijkheden te beheren. Naast het promoten van werkgeversmerk bij het schrijven van functiebeschrijvingen, zijn ze ook verantwoordelijk voor het zoeken naar kandidaten en het analyseren hun concurrenten.

Wat kunnen ze betekenen voor HR en rekrutering?

Aan de wervingskant kunnen chatbots menselijke dialogen imiteren. Ze worden ook wel ‘conversational agents’ of ‘conversational interface platforms’ genoemd. Chatbots voeren dan het eerste deel van de werving uit. Ze zijn verantwoordelijk voor de eentonige taken die de tijd van rekruteerders in beslag nemen en het HR-personeel in staat stellen dringendere, belangrijkere taken uit te voeren.

Aan HR-kant helpen chatbots HR-managers bij het werven van nieuw personeel, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning (ML). HR-managers gebruiken ze meestal wanneer ze een sollicitatie van een kandidaat ontvangen via een vacaturesite. Dan gaat een HR-bot de dialoog aan met de sollicitant. Ze zijn niet alleen in staat om kandidaten vragen te stellen over het werkverleden van de sollicitant, maar kunnen ook de capaciteiten van de kandidaat meten in overeenstemming met de verwachtingen van de baan.

Nadat ze de vrije slots hebben geïdentificeerd, kunnen ze ook interviews met kandidaten boeken die bij hen passen.

Een HR-bot kan jouw agenda bovendien raadplegen om te ontdekken op welke data je beschikbaar bent om sollicitatiegesprekken in te plannen. Nadat ze de vrije slots hebben geïdentificeerd, kunnen ze ook interviews met kandidaten boeken die bij hen passen. Vervolgens kunnen chatbots bepaalde vragen van jouw kandidaten of sollicitanten over de baan beantwoorden.

Voordeel: Bespaar tijd met communicatie

Er zijn tal van voordelen als het gaat om het gebruik van een HR-bot. Voornamelijk op gebied van snelheid. Als een kandidaat snel een antwoord nodig heeft voor een beslissing of hij of zij een baan bij jouw bedrijf accepteert, kan een HR-bot dit proces versnellen.

Terwijl je bezig bent met andere taken, kun je ervoor kiezen om de chatbot vragen direct te laten beantwoorden. Aangezien chatbots 24 uur per dag beschikbaar zijn, kan dit van pas komen wanneer je een kandidaat hebt die aan de andere kant de wereld is gevestigd en op zoek is naar een remote-functie bij jouw bedrijf.

Voordeel: Verbeter de candidate experience

Het sneller antwoorden van vragen heeft direct gevolgen voor de algehele candidate experience. Het proces gaat namelijk sneller en wordt beter ontvangen door de kandidaat. Wanneer je alle communicatie zelf voor jouw eigen rekening neemt, loop je het risico dat je een wachtende topkandidaat nóg langer laat wachten op een beslissing — of een kandidaat die wordt afgewezen niet onnodig lang laat wachten op een vervolg van zijn of haar baanzoektocht.

Nadeel: Moeite met jargon en afkortingen

Er zijn uiteraard een aantal zaken waar je op moet letten bij het gebruik van HR-bots. Jouw kandidaat is misschien gewend aan het gebruik van straattaal in hun gesprekken; door bijvoorbeeld bepaalde Engelse woorden te gebruiken in Nederlandse of Franse zinnen. Als ze ervoor kiezen om een vreemde taal te gebruiken bij het communiceren met jouw HR-bot, begrijpt de technologie waarschijnlijk de gebruikte woorden niet.

Bovendien gebruikt de kandidaat wellicht bepaald jargon en afkortingen die voor hen heel duidelijk is, maar die de technologie niet kan interpreteren.

Nadeel: Beperkt emotie

Wanneer een kandidaat probeert ene situatie luchtiger te maken met een grapje over, bijvoorbeeld, software-engineering — heeft een HR-bot een beperkt vermogen om daar met evenveel emotie op te reageren. Ze zullen humor niet oppikken, wat vervreemdend kan aanvoelen voor een kandidaat.

6 voorbeelden van chatbots

Wanneer je overtuigd bent van de kracht van chatbots, sta je voor een volgende keuze: welke moet je kiezen? Wij zetten vast zes gerenommeerde leveranciers van HR-bots op een rij.

Eightfold

De Eightfold-chatbot is in staat kritische vragen te stellen aan sollicitanten. Het kan de vaardigheden van kandidaten analyseren, een kandidaat vragen zijn cv te uploaden en deze te koppelen aan de ideale vacatures.

Joboti

Eva, dee virtuele recruitmentassistent van Joboti neemt een hoop werk uit handen. Ze zorgt voor volledig geautomatiseerde conversaties tijdens de hele candidate journey. Het bedrijf heeft via een slimme WhatsApp-integratie een tool ontwikkeld die ervoor zorgt dat kandidaten kunnen solliciteren wanneer hij of zij wil, waarna automatisch een interview wordt ingepland.

HireVue

De HireVue-chatbot kan jouw werklast eenvoudig verminderen. Deze chatbot kan taken op zich nemen zoals pre-screening en het plannen van interviews. De chatbot kan ook antwoorden geven op vragen van kandidaten — met name antwoorden op veelgestelde vragen.

Humanly

De chatbot van Humanly staat vooral bekend om de gebruikssnelheid en het gebruiksgemak. Met deze chatbot kun je eenvoudig sollicitatiegesprekken plannen en sollicitanten screenen. Het dashboard biedt bovendien een aantal inzichten op gebied van D&I (diversiteit en inclusie) en kan samenwerken met een Applicant Tracking System (ATS).

XOR

De XOR-chatbot maakt het makkelijk om jouw kandidaten aan te spreken terwijl je met hen in contact komt via de vertrouwde communicatiekanalen. Je kunt dialogen automatiseren, interviews plannen en jouw gesprekken moeiteloos beheren.

Arya (door Leoforce)

Je kunt de Arya-chatbot gebruiken om jouw kandidaten vragen te stellen om zo het screeningsproces te starten en de beste kandidaten voor de baan te selecteren. Het is ideaal voor organisaties waar de time-per-hire en cost-per-hire laag moet blijven.

Tags: AryabotschatbotsEightfoldHirevueHRHR botsHumanlyjobotiRecruitment TechXor

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

De eerste 3 partners van Demo_Day 2022 zijn bekend: Bullhorn, OTYS en Byner

Volgende

Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden

Jasper Spanjaart

Jasper Spanjaart

Gerelateerde artikelen

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool
Bots & voice

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool voor rekrutering

11 februari 2021
Volgende
Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden

Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 5 Volgers

Site partners

Indeed

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (84)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (6)
  • Inspiratie (3)
  • Interviews (26)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (74)
  • Podcast (8)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (13)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (4)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

31 januari 2023
Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

26 januari 2023
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

3 januari 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Dit zijn de meest gelezen artikelen op Recruitmenttech.be in 2022

Dit zijn de meest gelezen artikelen over rekruteringstechnologie op Recruitmenttech.be in 2022

22 december 2022

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Opslaan en accepteren