Chatbots zijn een integraal onderdeel geworden van rekrutering. In dit artikel gaan we in op alle voordelen, nadelen en 6 voorbeelden van chatbots.
Wat is een chatbot?
Je komt ze iedere dag tegen, zonder dat je het altijd doorhebt. Wanneer je bijvoorbeeld informatie zoekt over een nieuwe aankoop bij Coolblue of Amazon — verschijnt er plots een pop-up met de vraag of je hulp nodig hebt. Of je nu via Uber Eats een avondmaaltijd bestelt — en toch nog iets wilt doorgeven aan het restaurant. Er bestaat een grote kans dat je met chatbots aan het communiceren bent.
De chatbot heeft bijna alle contactmomenten met klanten gestroomlijnd en versneld. Tegelijkertijd heeft er op HR-niveau eenzelfde revolutie plaatsgevonden. HR-medewerkers worden overspoeld met zoveel taken dat het een enorme uitdaging kan zijn om alle verantwoordelijkheden te beheren. Naast het promoten van werkgeversmerk bij het schrijven van functiebeschrijvingen, zijn ze ook verantwoordelijk voor het zoeken naar kandidaten en het analyseren hun concurrenten.
Wat kunnen ze betekenen voor HR en rekrutering?
Aan de wervingskant kunnen chatbots menselijke dialogen imiteren. Ze worden ook wel ‘conversational agents’ of ‘conversational interface platforms’ genoemd. Chatbots voeren dan het eerste deel van de werving uit. Ze zijn verantwoordelijk voor de eentonige taken die de tijd van rekruteerders in beslag nemen en het HR-personeel in staat stellen dringendere, belangrijkere taken uit te voeren.
Aan HR-kant helpen chatbots HR-managers bij het werven van nieuw personeel, met behulp van kunstmatige intelligentie (AI), natuurlijke taalverwerking (NLP) en machine learning (ML). HR-managers gebruiken ze meestal wanneer ze een sollicitatie van een kandidaat ontvangen via een vacaturesite. Dan gaat een HR-bot de dialoog aan met de sollicitant. Ze zijn niet alleen in staat om kandidaten vragen te stellen over het werkverleden van de sollicitant, maar kunnen ook de capaciteiten van de kandidaat meten in overeenstemming met de verwachtingen van de baan.
Nadat ze de vrije slots hebben geïdentificeerd, kunnen ze ook interviews met kandidaten boeken die bij hen passen.
Een HR-bot kan jouw agenda bovendien raadplegen om te ontdekken op welke data je beschikbaar bent om sollicitatiegesprekken in te plannen. Nadat ze de vrije slots hebben geïdentificeerd, kunnen ze ook interviews met kandidaten boeken die bij hen passen. Vervolgens kunnen chatbots bepaalde vragen van jouw kandidaten of sollicitanten over de baan beantwoorden.
Voordeel: Bespaar tijd met communicatie
Er zijn tal van voordelen als het gaat om het gebruik van een HR-bot. Voornamelijk op gebied van snelheid. Als een kandidaat snel een antwoord nodig heeft voor een beslissing of hij of zij een baan bij jouw bedrijf accepteert, kan een HR-bot dit proces versnellen.
Terwijl je bezig bent met andere taken, kun je ervoor kiezen om de chatbot vragen direct te laten beantwoorden. Aangezien chatbots 24 uur per dag beschikbaar zijn, kan dit van pas komen wanneer je een kandidaat hebt die aan de andere kant de wereld is gevestigd en op zoek is naar een remote-functie bij jouw bedrijf.
Voordeel: Verbeter de candidate experience
Het sneller antwoorden van vragen heeft direct gevolgen voor de algehele candidate experience. Het proces gaat namelijk sneller en wordt beter ontvangen door de kandidaat. Wanneer je alle communicatie zelf voor jouw eigen rekening neemt, loop je het risico dat je een wachtende topkandidaat nóg langer laat wachten op een beslissing — of een kandidaat die wordt afgewezen niet onnodig lang laat wachten op een vervolg van zijn of haar baanzoektocht.
Nadeel: Moeite met jargon en afkortingen
Er zijn uiteraard een aantal zaken waar je op moet letten bij het gebruik van HR-bots. Jouw kandidaat is misschien gewend aan het gebruik van straattaal in hun gesprekken; door bijvoorbeeld bepaalde Engelse woorden te gebruiken in Nederlandse of Franse zinnen. Als ze ervoor kiezen om een vreemde taal te gebruiken bij het communiceren met jouw HR-bot, begrijpt de technologie waarschijnlijk de gebruikte woorden niet.
Bovendien gebruikt de kandidaat wellicht bepaald jargon en afkortingen die voor hen heel duidelijk is, maar die de technologie niet kan interpreteren.
Nadeel: Beperkt emotie
Wanneer een kandidaat probeert ene situatie luchtiger te maken met een grapje over, bijvoorbeeld, software-engineering — heeft een HR-bot een beperkt vermogen om daar met evenveel emotie op te reageren. Ze zullen humor niet oppikken, wat vervreemdend kan aanvoelen voor een kandidaat.
6 voorbeelden van chatbots
Wanneer je overtuigd bent van de kracht van chatbots, sta je voor een volgende keuze: welke moet je kiezen? Wij zetten vast zes gerenommeerde leveranciers van HR-bots op een rij.
Eightfold
De Eightfold-chatbot is in staat kritische vragen te stellen aan sollicitanten. Het kan de vaardigheden van kandidaten analyseren, een kandidaat vragen zijn cv te uploaden en deze te koppelen aan de ideale vacatures.
Joboti
Eva, dee virtuele recruitmentassistent van Joboti neemt een hoop werk uit handen. Ze zorgt voor volledig geautomatiseerde conversaties tijdens de hele candidate journey. Het bedrijf heeft via een slimme WhatsApp-integratie een tool ontwikkeld die ervoor zorgt dat kandidaten kunnen solliciteren wanneer hij of zij wil, waarna automatisch een interview wordt ingepland.
HireVue
De HireVue-chatbot kan jouw werklast eenvoudig verminderen. Deze chatbot kan taken op zich nemen zoals pre-screening en het plannen van interviews. De chatbot kan ook antwoorden geven op vragen van kandidaten — met name antwoorden op veelgestelde vragen.
Humanly
De chatbot van Humanly staat vooral bekend om de gebruikssnelheid en het gebruiksgemak. Met deze chatbot kun je eenvoudig sollicitatiegesprekken plannen en sollicitanten screenen. Het dashboard biedt bovendien een aantal inzichten op gebied van D&I (diversiteit en inclusie) en kan samenwerken met een Applicant Tracking System (ATS).
XOR
De XOR-chatbot maakt het makkelijk om jouw kandidaten aan te spreken terwijl je met hen in contact komt via de vertrouwde communicatiekanalen. Je kunt dialogen automatiseren, interviews plannen en jouw gesprekken moeiteloos beheren.
Arya (door Leoforce)
Je kunt de Arya-chatbot gebruiken om jouw kandidaten vragen te stellen om zo het screeningsproces te starten en de beste kandidaten voor de baan te selecteren. Het is ideaal voor organisaties waar de time-per-hire en cost-per-hire laag moet blijven.
Comments 1