Kunstmatige intelligentie (AI) kan als maar meer zaken automatiseren, ook de werkzaamheden van recruiters. AI zal op korte termijn de manier waarop rekruteringsbureaus en bronnen technische vaardigheden ontdekken en inhuren veranderen. Wat is de impact hiervan op het werk van recruiters?
Waardevolle aanvulling
Het is geen gek idee dat deze automatisering ervoor kan zorgen dat er binnenkort zelf recruiters op de arbeidsmarkt terechtkomen. Dit artikel focust op de andere kant: de waardevolle aanvulling dat kunstmatige intelligentie kan hebben op het rekruteringsproces.
Voordelen kunstmatige intelligentie
Volgens RecruitingDaily is de recruiter gemiddeld het grootste deel van zijn tijd kwijt aan tijdrovende zaken als het doorzoeken van cv-databases, het onderzoeken welke bedrijven eventueel geschikte kandidaten zouden bieden, de beperkingen van LinkedIn Inmail en het hele proces plannen.
AI kan hier echter een positieve invloed op hebben omdat net dit precies de zaken zijn die door kunstmatige intelligentie, ofwel artificial intelligence (AI), op schaal kunnen worden uitgevoerd. Hier zal kunstmatige intelligentie een enorme impact hebben. Door deze verschuiving houdt de recruiter meer tijd over voor belangrijkere taken.
Snel resultaat
Kunstmatige intelligentie kan weken of zelfs maanden werk volbrengen dat de recruiter nodig heeft om de juiste kandidaat in een kwestie van minuten te vinden. Kunstmatige intelligentie elimineert de noodzaak om door cv-databases te graven. Door middel van specifieke targeting (zoals aantal jaren werkervaring, salarisbereik, graden) analyseert AI honderden variabelen van miljoenen bedrijven.
Eenvoudig overzicht
Op basis van de geanalyseerde kandidaatgegevens zal kunstmatige intelligentie een breed scala aan kandidatenpools opleveren met behulp van verschillende scoringstechnieken. De recruiter heeft dan de resultaten vrijwel direct voor zijn neus liggen. Zo kan de recruiter gemakkelijk zien hoe groot de beschikbare kandidaten zijn, maar ook hoeveel reacties er worden verwacht en hoeveel tijd dit proces in beslag neemt.
Succesvollere rekrutering
Volgens RecruitingDaily heeft AI ook invloed op andere tijdrovende wervingsactiviteiten. Het maakt het makkelijker om kandidaten te bereiken, waardoor het makkelijker wordt om persoonlijker, relevanter en effectiever te zijn. Dit zorgt voor een hoger slagingspercentage en meer succes bij de werving.
Lagere kosten
Samengevat: het gebruik van kunstmatige intelligentie bespaart veel tijd. Recruiters zijn beter in staat om kandidaten te identificeren, het wordt gemakkelijker om te voorspellen hoeveel tijd een aanname in beslag zal nemen en de kosten van het rekruteringsproces worden gereduceerd. En last but not least kan AI helpen het tekort aan recruiters op te vangen. De impact van kunstmatige intelligentie mag zeker niet worden onderschat.
Begrijpbaar voor iedereen
Tijdens het Recruitment Tech Event 2020 (RTE20) nam Stefan Buijsman, filosoof en AI-kenner, recruiters meenemen op reis waarin die vraag centraal staat. “Het gaat erom dat je kijkt hoe je bestaande processen beter kunt maken, en daar heb je hele moeilijke wiskundige kennis niet echt voor nodig”, zegt hij. “Aan het einde van mijn praatje weten recruiters waar ze aan toe zijn met de techniek van nu — en waar die techniek naartoe gaat.”
Wilt u meer weten, bekijk dan de replay van het Recruitment Tech Event 2020 hier.
Bron: RecruitingDaily