• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023MELD GRATIS AAN!
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven

Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven

9 augustus 2022
in Sourcing & search, Tips & tricks
Reading Time: 3 mins read
Tags: pipeliningrekruteringsstrategiesearchsourcensourcingsourcingtools
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Als rekruteerder wil je topkandidaten aantrekken om je organisatie vooruit te helpen. Niet alleen kan het rekruteren van topkandidaten je een concurrentievoordeel geven, maar door het juiste talent aan te nemen kan je bedrijf ook je klanten meer aanspreken. Sourcen van talent is de sleutel tot je rekruteringsstrategie. In dit artikel lees je wat sourcing is, hoe je het efficiënt kunt doen en hoe sourcingtools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven.

Wat is sourcing?

Kandidaten werven is een proces dat de jacht op toptalent omvat. Het houdt ook in dat je talent benadert en aan je bindt, met als doel de vacatures van je bedrijf te vervullen.

Talent sourcen betekent ook je richten op 70% van de kandidaten die passieve werkzoekenden zijn. Door recruitment sourcing methoden te gebruiken, kun je je kandidatenbestand uitbreiden en beginnen met het aantrekken van passieve werkzoekenden. Je doel mag dus zijn om actieve werkzoekenden aan te trekken, maar een oogje houden op passieve werkzoekenden is belangrijk bij het inzetten van je talent sourcing strategie.

Effectief talent sourcen betekent het verschil tussen het aantrekken van kandidaten en het promoten van het bedrijfsmerk. Daarom telt naar bedrijfsevenementen gaan ook als talent sourcing. Enkele andere mogelijkheden voor talent sourcing die je moet overwegen zijn:

  • Je boodschappen voor het outreaching proces juist krijgen
  • De nadruk leggen op het merk van je organisatie
  • Kandidaten bereiken met follow-up emails

Hoe is sourcen anders dan aanwerven?

Het belangrijkste verschil tussen het sourcen versus aanwerven is dat sourcen vóór het rekruteren gebeurt. Het andere verschil is dat degenen die kandidaten rekruteren niet verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van sollicitaties die hun organisatie via bijvoorbeeld een jobboard ontvangt.

Rekruteringsmethoden voor het werven van talent omvatten:

  • Het zoeken naar passieve werkzoekenden
  • Gebruik maken van sociale media en sourcing kanalen voor aanwerving
  • Het uitvoeren van cv-zoekopdrachten op zoekmachines

Aanwerving steunt op talent sourcing, maar is een apart proces. Aanwerven gebeurt na talent sourcing. Het proces omvat:

  • Het uploaden van functiebeschrijvingen naar vacaturebanken
  • Analyseren van de sollicitaties die de organisatie ontvangt
  • Over en weer communiceren tussen de organisatie en hun sollicitanten

Een HR-medewerker kan verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van sourcingtools en ook voor het aanwerven. Dit kan soms het geval zijn in kleinere HR afdelingen, terwijl het in grotere afdelingen waarschijnlijker is dat deze verantwoordelijkheden gescheiden zijn en er recruiters en/of sourcers zijn.

Hoe werkt sourcing?

Het sourcing proces werkt als volgt. Een HR-medewerker begint pro-actief te zoeken naar veelbelovend talent en kandidaten die mogelijk het team kunnen komen versterken en een vacature kunnen vervullen. Het houdt in:

  • Verzamelen van cv’s en documenten van sollicitanten
  • Het uitvoeren van pipelining activiteiten
  • Het in de gaten houden van belangrijke metrics in verband met sourcing

Een deel van dit proces kan bestaan uit het vooraf screenen van sollicitanten in overeenstemming met de job die open staat, of om een komende, toekomstige vacature te vervullen. Later vindt screening bij werving plaats tijdens de aanwervingsfase.

Een rol bij talent sourcing houdt ook in dat je de ideale plaatsen kent om kandidaten te zoeken. Typische plaatsen voor talent sourcing zijn:

  • Doorverwijzingen van kandidaten die je teamleden je kunnen geven
  • LinkedIn en Twitter-kanalen (en sociale media)
  • Jobboards
  • Bedrijfsevenementen

Om bij deze stappen te helpen, zal een HR-medewerker gewoonlijk gebruik maken van bepaalde hulpmiddelen voor het zoeken van kandidaten. Eén zo’n hulpmiddel is een candidate relationship management tool (CRM) of een applicant tracking system (ATS). Andere die je misschien interesseren zijn hulpmiddelen voor het volgen van e-mail en hulpmiddelen voor het analyseren van sjablonen.

Voordelen sourcingtools

Je zult merken dat er tal van voordelen zijn aan het gebruik van hulpmiddelen voor het zoeken van talent. Helemaal bovenaan de lijst staat dat ze het sourcen van talent sneller en overzichtelijker maken. Enkele andere voordelen zijn dat:

  • Ze verlagen de aanwervingskosten
  • Ze maken kandidaatgegevens gemakkelijk te analyseren
  • Ze geven het werkgeversmerk van je organisatie een boost

In termen van het versterken van de merkreputatie, verbeteren sourcingtools met hun efficiëntie de kandidaatervaring. Mots goed gebruikt uiteraard. Een positieve kandidaatervaring betekent dat zelfs als je een bepaalde kandidaat tijdens de aanwervingsfase niet aanneemt, hij of zij toch positief over je merk zal praten met anderen.

Nadelen sourcingtools

Volgens sourcing guru Shally Steckerl kunnen sommige rekruteringstools over-hyped zijn en meer beloven dan ze waarmaken. Dit is een van de belangrijkste nadelen van kandidaat sourcing tools.

Een ander mogelijk probleem is het hanteren van meerdere sourcingtools tegelijk. Dit kan tot tijdverspilling leiden als je tussen elk hulpmiddel schakelt. Een hulpmiddel voor het beheren van de relatie met kandidaten kan hierbij helpen, door je in staat te stellen e-mailmarketing (geautomatiseerd om tijd te besparen) en tal van andere tijdrovende taken allemaal vanuit hetzelfde hulpmiddel uit te voeren.

Tenslotte, als je niet vertrouwd bent met de werking van hulpmiddelen voor het zoeken van kandidaten, kan het zijn dat je een opleiding nodig hebt om op snelheid te komen.

Vorige

Download of bestel de Benelux Recruitment Tech Landscape 2022 II

Volgende

Meld je met very early bird korting aan voor Recruitment Tech Case_Day

Gerelateerde artikelen

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?
Insights

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

9 februari 2023
Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’
Demo_Day

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

8 februari 2023
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op
Nieuws

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel
Nieuws

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

9 februari 2023
Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

8 februari 2023
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Volgende
Meld je met very early bird korting aan voor Recruitment Tech Case_Day

Meld je met very early bird korting aan voor Recruitment Tech Case_Day

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (85)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (7)
  • Inspiratie (4)
  • Interviews (26)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (75)
  • Podcast (8)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (13)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (4)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

Kan Web3 bijdragen tot rekrutering en employer branding?

9 februari 2023
Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

Luuk van Neerven (Joboti): ‘Snel schakelen met kandidaten is meer dan ooit cruciaal’

8 februari 2023
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

Dit zijn de 9 beste boeken om te lezen over rekruteringstechnologie in 2023

31 januari 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

Belgische AI-gedreven sourcingstool Traicie haalt €800k investeringsgeld op

6 februari 2023
Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

Minggo en theMatchBox ontwikkelen Profile Booster voor nauwkeuriger kandidaatsprofiel

31 januari 2023
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
  • RT.be Community
    • Demo_Day Replay

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren