Als rekruteerder wil je topkandidaten aantrekken om je organisatie vooruit te helpen. Niet alleen kan het rekruteren van topkandidaten je een concurrentievoordeel geven, maar door het juiste talent aan te nemen kan je bedrijf ook je klanten meer aanspreken. Sourcen van talent is de sleutel tot je rekruteringsstrategie. In dit artikel lees je wat sourcing is, hoe je het efficiënt kunt doen en hoe sourcingtools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven.
Wat is sourcing?
Kandidaten werven is een proces dat de jacht op toptalent omvat. Het houdt ook in dat je talent benadert en aan je bindt, met als doel de vacatures van je bedrijf te vervullen.
Talent sourcen betekent ook je richten op 70% van de kandidaten die passieve werkzoekenden zijn. Door recruitment sourcing methoden te gebruiken, kun je je kandidatenbestand uitbreiden en beginnen met het aantrekken van passieve werkzoekenden. Je doel mag dus zijn om actieve werkzoekenden aan te trekken, maar een oogje houden op passieve werkzoekenden is belangrijk bij het inzetten van je talent sourcing strategie.
Effectief talent sourcen betekent het verschil tussen het aantrekken van kandidaten en het promoten van het bedrijfsmerk. Daarom telt naar bedrijfsevenementen gaan ook als talent sourcing. Enkele andere mogelijkheden voor talent sourcing die je moet overwegen zijn:
- Je boodschappen voor het outreaching proces juist krijgen
- De nadruk leggen op het merk van je organisatie
- Kandidaten bereiken met follow-up emails
Hoe is sourcen anders dan aanwerven?
Het belangrijkste verschil tussen het sourcen versus aanwerven is dat sourcen vóór het rekruteren gebeurt. Het andere verschil is dat degenen die kandidaten rekruteren niet verantwoordelijk zijn voor de afhandeling van sollicitaties die hun organisatie via bijvoorbeeld een jobboard ontvangt.
Rekruteringsmethoden voor het werven van talent omvatten:
- Het zoeken naar passieve werkzoekenden
- Gebruik maken van sociale media en sourcing kanalen voor aanwerving
- Het uitvoeren van cv-zoekopdrachten op zoekmachines
Aanwerving steunt op talent sourcing, maar is een apart proces. Aanwerven gebeurt na talent sourcing. Het proces omvat:
- Het uploaden van functiebeschrijvingen naar vacaturebanken
- Analyseren van de sollicitaties die de organisatie ontvangt
- Over en weer communiceren tussen de organisatie en hun sollicitanten
Een HR-medewerker kan verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van sourcingtools en ook voor het aanwerven. Dit kan soms het geval zijn in kleinere HR afdelingen, terwijl het in grotere afdelingen waarschijnlijker is dat deze verantwoordelijkheden gescheiden zijn en er recruiters en/of sourcers zijn.
Hoe werkt sourcing?
Het sourcing proces werkt als volgt. Een HR-medewerker begint pro-actief te zoeken naar veelbelovend talent en kandidaten die mogelijk het team kunnen komen versterken en een vacature kunnen vervullen. Het houdt in:
- Verzamelen van cv’s en documenten van sollicitanten
- Het uitvoeren van pipelining activiteiten
- Het in de gaten houden van belangrijke metrics in verband met sourcing
Een deel van dit proces kan bestaan uit het vooraf screenen van sollicitanten in overeenstemming met de job die open staat, of om een komende, toekomstige vacature te vervullen. Later vindt screening bij werving plaats tijdens de aanwervingsfase.
Een rol bij talent sourcing houdt ook in dat je de ideale plaatsen kent om kandidaten te zoeken. Typische plaatsen voor talent sourcing zijn:
- Doorverwijzingen van kandidaten die je teamleden je kunnen geven
- LinkedIn en Twitter-kanalen (en sociale media)
- Jobboards
- Bedrijfsevenementen
Om bij deze stappen te helpen, zal een HR-medewerker gewoonlijk gebruik maken van bepaalde hulpmiddelen voor het zoeken van kandidaten. Eén zo’n hulpmiddel is een candidate relationship management tool (CRM) of een applicant tracking system (ATS). Andere die je misschien interesseren zijn hulpmiddelen voor het volgen van e-mail en hulpmiddelen voor het analyseren van sjablonen.
Voordelen sourcingtools
Je zult merken dat er tal van voordelen zijn aan het gebruik van hulpmiddelen voor het zoeken van talent. Helemaal bovenaan de lijst staat dat ze het sourcen van talent sneller en overzichtelijker maken. Enkele andere voordelen zijn dat:
- Ze verlagen de aanwervingskosten
- Ze maken kandidaatgegevens gemakkelijk te analyseren
- Ze geven het werkgeversmerk van je organisatie een boost
In termen van het versterken van de merkreputatie, verbeteren sourcingtools met hun efficiëntie de kandidaatervaring. Mots goed gebruikt uiteraard. Een positieve kandidaatervaring betekent dat zelfs als je een bepaalde kandidaat tijdens de aanwervingsfase niet aanneemt, hij of zij toch positief over je merk zal praten met anderen.
Nadelen sourcingtools
Volgens sourcing guru Shally Steckerl kunnen sommige rekruteringstools over-hyped zijn en meer beloven dan ze waarmaken. Dit is een van de belangrijkste nadelen van kandidaat sourcing tools.
Een ander mogelijk probleem is het hanteren van meerdere sourcingtools tegelijk. Dit kan tot tijdverspilling leiden als je tussen elk hulpmiddel schakelt. Een hulpmiddel voor het beheren van de relatie met kandidaten kan hierbij helpen, door je in staat te stellen e-mailmarketing (geautomatiseerd om tijd te besparen) en tal van andere tijdrovende taken allemaal vanuit hetzelfde hulpmiddel uit te voeren.
Tenslotte, als je niet vertrouwd bent met de werking van hulpmiddelen voor het zoeken van kandidaten, kan het zijn dat je een opleiding nodig hebt om op snelheid te komen.