Kandidaten aantrekken is prioriteit nummer één voor rekruterings- en selectiekantoor Unique Belgium. Nicolas Acedo, Online Marketing Coördinator, vertelt over de rol van rekruteringstechnologie, de uitdagingen én hoe het met pop-ups 10% meer sollicitaties genereerde. Luister naar de podcast onderaan het artikel.
Het verschil maken met een persoonlijke touch
Rekruteringtechnologie heeft de wervingswereld aanzienlijk veranderd, ziet ook Nicolas Acedo, werkzaam bij Unique Belgium. “Unique is een rekruterings- en selectiekantoor”, vertelt Acedo. “Wij proberen dus kandidaten te plaatsen bij klanten. In het kort gezegd: We zoeken de gepaste job voor werkzoekenden. Het grootste verschil met onze concurrentie is dat wij écht de tijd nemen om de kandidaat écht te leren kennen, zijn motivaties te begrijpen, zijn en haar talenten te ontdekken. Om zo op zoek te gaan naar de geschikte job binnen het gepaste bedrijf.”
Zoektocht naar nieuwe tooling
En dat is niet mogelijk zonder inzet van de juiste technologie. Binnen Unique start de aankoop van nieuwe tools meestal bij Acedo. Hij houdt continu zijn ogen open en zoekt naar nieuwe HR tools op de markt. “Welke tools zijn innovatief, hebben ze een meerwaarde en sluiten ze aan bij onze waarden?”, stelt Acedo. “Ik test deze tools en als blijkt dat ze effectief zijn (zowel op korte als lange termijn) dan bekijken we of het een meerwaarde heeft, ja of nee. Wanneer ik persoonlijk overtuigd ben, overtuig ik vervolgens mijn manager.”
“De ondersteuning van IT-, juridische en andere specialistische teams is essentieel om nieuwe tools te evalueren en te implementeren.”
Dat proces begint bij Unique met een advisory-board, aan wie Acedo (en collega’s) de tool presenteren. “Zij bekijken wat er haalbaar is, zowel op security als op het technisch vlak, want heel vaak zijn er koppelingen nodig. Als dat volledig goedgekeurd is, dan neem ik contact op met de partij en bekijken we wat haalbaar is op budgettair vlak. De ondersteuning van IT-, juridische en andere specialistische teams is essentieel om nieuwe tools te evalueren en te implementeren.”
Op-maat-gemaakt ATS
Unique Belgium maakt gebruik van een op-maat-gemaakt Applicant Tracking System (ATS) dat de volledige sollicitatieprocedure stroomlijnt. “Op het moment dat een kandidaat solliciteert, komt hij of zij eerst in een selectieprocedure, waarbij we de kandidaat screenen. Als dat volledig in orde is, dan pas komt hij uiteindelijk in ons CRM-systeem, waarna de kandidaat met haar volledige gegevens in het systeem komt te staan. Op dat moment gaan we verder met de sollicitatieprocedure.”
Eén systeem dat met elkaar communiceert
Al die tooling moet goed met elkaar communiceren. Dat is een must, stelt Acedo. “Alle systemen moeten op elkaar afgestemd zijn en met elkaar kunnen communiceren. “We optimaliseren onze systemen en verrijken data continu, omdat de back-end zo gestroomlijnd en efficiënt mogelijk verloopt. Niet enkel de candidate journey is belangrijk voor ons, ook de interne systemen moeten makkelijk en efficiënt in gebruik zijn. We willen dat het eigenlijk één systeem wordt dat volledig overkoepelend is en die met elk mogelijk systeem kan communiceren.”
Twijfelaars overtuigen met Taylayer
Naast de gebruikelijke Meta en Google-tooling voor advertenties, is Taglayer één van de geïntegreerde tools die Unique sinds kort gebruikt. “Daar waren we direct van overtuigd”, zegt Acedo. “Je moet het zien als een optimalisatie van je website. De bedoeling van Taglayer is dat bepaalde cases worden opgezet om de gebruiker eigenlijk sneller en eenvoudiger te laten converteren door bepaalde zaken te optimaliseren en vooral aan te passen op basis van de noden van de kandidaat.”
“Als een kandidaat bepaalde jobs heeft bekeken en uiteindelijk niet heeft geconverteerd, onthouden de cookies dat die kandidaat interesse heeft in een bepaalde sector.”
Eén van die cases draait om conversie. “Als een kandidaat bepaalde jobs heeft bekeken en uiteindelijk niet heeft geconverteerd, onthouden de cookies dat die kandidaat interesse heeft in een bepaalde sector. Wij laten vervolgens bepaalde vacatures zien aan die kandidaat op basis van zijn of haar interesse. Op deze manier, proberen we kandidaten die nog niet gesolliciteerd hebben, alsnog te overtuigen om zich in te schrijven.”
10% meer sollicitaties met pop-ups
Verder gebruiken Acedo en Unique ook pop-ups vanuit Taglayer, wanneer kandidaten vroegtijdig besluiten het sollicitatieproces niet af te ronden. “Dan krijgt de kandidaat effectief een exit pop-up met de vraag of diegene tóch niet wilt solliciteren en de vraag of hij of zij een e-mailadres wil achterlaten. Vervolgens sturen wij regelmatige e-mails met nieuwe vacatures die nét op de markt zijn gekomen. Het draait echt om die persoonlijke touch.”
“We hebben een tijd lang 50% van de gebruikers pop-ups gegeven en de resterende 50% níet. Met als resultaat: een toename van 10% sollicitaties.”
Die pop-ups zorgden, aan de hand van AB-testing, voor de gewenste resultaten voor Acedo en Unique. “We hebben een tijd lang 50% van de gebruikers pop-ups gegeven en de resterende 50% níet. Met als resultaat: een toename van 10% sollicitaties. Dat klinkt misschien niet veel, maar als je bedenkt dat we meer dan duizenden sollicitaties per week hebben, dan is dat absoluut een mooi resultaat.”
Nóg meer tech in rekrutering
Nicolas benadrukt dat rekruteringtechnologie nú al een onmisbare rol speelt in rekrutering. Voor de toekomst verwacht hij een nóg grotere rol. “De opkomst van technologieën zoals chatbots en AI zal de processen verder stroomlijnen en een concurrentievoordeel bieden. “De concurrentie staat ook niet stil. Ze zijn ook steeds op zoek naar zaken om hun proces te optimaliseren. Door een aanhoudende schaarste van geschikte kandidaten gecombineerd met een grote vraag naar arbeidskrachten, staat de arbeidsmarkt nog steeds onder druk.”
“Het is van cruciaal belang om te blijven innoveren en zoeken naar nieuwe technologieën, om die kandidaten zo snel mogelijk binnen te krijgen.”
“We merken eigenlijk nu nog altijd dat er veel meer jobs zijn ten opzichte van kandidaten. Dus het is echt moeilijk om kwaliteitskandidaten aan te werven. Dus we moeten steeds op zoek naar nieuwe tools om kandidaten aan te werven. Het is van cruciaal belang om te blijven innoveren en zoeken naar nieuwe technologieën, om die kandidaten zo snel mogelijk binnen te krijgen.”