Terwijl veel rekruteringstechnologie zich richt op interne efficiëntie, pleit Jaron Schaillée van Minggo in de Podcast Corner op Demo_Day 2025 voor een bredere aanpak. “Het is goed voor je interne productiviteit om een recruiter te ontlasten, maar je moet ook niet je kandidaten en klanten vergeten.”
No-code platform voor rekrutering
“Minggo is een no-code platform waarmee we het rekruteringsproces digitaliseren, zowel richting kandidaten als klanten”, vertelt Jaron Schaillée van Minggo tijdens een podcastinterview op Demo_Day 2025 in Mechelen. Deze digitalisering gebeurt volgens Schaillée vanuit drie invalshoeken: rekrutering touchpoints, portalen én integraties.
“Rekrutering touchpoints zijn specifieke stapjes in het proces die je digitaliseert. Bijvoorbeeld, ik wil de beschikbaarheid opvragen van een kandidaat. Ik creëer een formulier, stuur het uit, de kandidaat vult zijn beschikbaarheid in, en die data komt mooi in je ATS terecht. Daarnaast bieden we portalen aan om bredere taken te bundelen, zowel voor kandidaten als klanten. En sinds oktober vorig jaar ook Minggo Integrate voor data-overdracht tussen verschillende systemen.”
Balans tussen interne en externe processen
Schaillée, Business Developer bij het Belgische bedrijf, ziet duidelijke trends in het Europese rekrutering-landschap. “Wat je met zekerheid kan zeggen, is dat het veel meer AI-gedreven zal zijn. Het zal ook meer data-gedreven zijn en ik zie een verschuiving in ATS’en, met name een uitbreiding van het Salesforce-landschap.”
“Je kan je interne processen op orde hebben, maar als het kandidaatproces nog heel omslachtig loopt en alle kandidaten in de mailboxen van je klanten zitten, dan moet je daar misschien ook op focussen.”
“Het is goed voor je interne productiviteit om die recruiter te ontlasten, zodat die minder tijd besteedt aan administratie en meer tijd heeft voor het menselijke. Maar je moet ook niet je kandidaten en klanten vergeten. Je kan je interne processen op orde hebben, maar als het kandidaatproces nog heel omslachtig loopt en alle kandidaten in de mailboxen van je klanten zitten, dan moet je daar misschien ook op focussen.”
Kandidaatervaring centraal
Minggo richt zich nadrukkelijk op het verbeteren van de kandidaatervaring. “We willen ervoor zorgen dat die kandidaat transparantie krijgt in het hele proces en dat hij ook zelfbediening heeft om in te loggen en te zien wat de laatste status is van zijn sollicitatie”, zegt Schaillée. “Misschien moet hij nog een document invullen, maar dan is alle communicatie gebundeld op één centrale plek. Die kandidaat wil echt niet in drie verschillende portals hoeven inloggen.”
Hij wijst ook op de groeiende aandacht voor skills-based rekrutering. “In welke mate zal een cv echt blijven bestaan? Het is niet nieuw en er is al veel over gezegd, maar ik heb zelf geen cv meer sinds mijn stageplek bij Minggo. Stel dat ik morgen van baan verander, dan moet ik echt dringend een cv gaan maken.”
Van verleden naar toekomst
Het cv is volgens Schaillée te veel gericht op het verleden, niet op de toekomst. “Als ik nu de titel Business Developer heb, die op LinkedIn redelijk gegeerd is, dan zou ik allemaal vacatures aangeboden krijgen voor Business Developer. Maar wie weet wil ik morgen projectmanager worden, alleen weet niemand dat. Waarom vragen mensen niet aan kandidaten: welke skills heb je, wat wil je eigenlijk doen, of wat wil je totaal niet meer gaan doen?”
Ondanks de logica van deze benadering verloopt de adoptie van skill-based matching traag. “De adoptie is nog heel laag. Terwijl als je kijkt naar wat uit recent onderzoek naar voren komt, staat procesautomatisering bovenaan. Ik ben benieuwd hoe het skill-based gegeven zich daar gaat toe verhouden.”
Toekomstvisie en recente overname
Over de toekomst van Minggo is Schaillée ambitieus. “Ik hoop dat Minggo de komende jaren zich verder positioneert in West-Europa. We zijn voorzichtig aan het snuffelen in de VK-markt, wat we daar kunnen doen. En een interessante ontwikkeling: zowel Minggo als HRLinkIT zijn in januari overgenomen door Partena Professional.”
“Nu kijken we welke eerste proposities we samen gaan opzetten om daarmee de Belgische en Nederlandse markt mee te gaan ‘attackeren’ om vervolgens te veroveren.”
Deze overname betekent volgens Schaillée niet dat Minggo zijn identiteit verliest. “Het is een overname met behoud van volledige eigenheid. We blijven gewoon onze mooie blauwe en gele kleur behouden. Maar natuurlijk zal het vooral vanuit financieel oogpunt gesteund worden, waardoor er meer financieel draagvlak gecreëerd wordt. Nu kijken we welke eerste proposities we samen gaan opzetten om daarmee de Belgische en Nederlandse markt mee te gaan ‘attackeren’ om vervolgens te veroveren.”
Luister naar de podcast
Meer horen, live vanuit de Recruitment Tech Demo_Day podcastcorner? Luister dan naar het hele gesprek van Jasper Spanjaart (Recruitment Tech) met Brett Plu (Prato Talent), via de link hieronder óf via jouw favoriete podcastplatform zoals Stitcher, Apple Podcasts of Spotify.