Een nieuw jaar brengt nieuwe rekruteringstrends. Wij vroegen Jaron Schaillée, Digital Sales & Marketing verantwoordelijke bij Minggo, naar zijn trends voor 2023. ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’, zegt Schaillée.
Kandidaten het centraalpunt van proces
De Belgische markt wordt getypeerd wordt door een groeiende lijst knelpuntberoepen. Oftewel: beroepen waar vraag en aanbod bepaald niet synchroon lopen. “Gezien de schaarste en krapte op de arbeidsmarkt stellen kandidaten zich meer en meer op als centraalpunt in het rekruteringsproces”, stelt Jaron Schaillée, verantwoordelijk voor Digital Sales & Marketing bij candidate experience platform Minggo. “Sterker nog, kandidaten verwachten dit ook.”
“Gezien de schaarste en krapte op de arbeidsmarkt stellen kandidaten zich meer en meer op als centraalpunt in het rekruteringsproces.”
Minggo is een Belgisch-Nederlands no-code platform voor staffing- en rekruteringsbureaus. Aan de hand van templates, integraties en componenten kunnen bureaus met Minggo eenvoudig portalen, apps en touchpoints maken voor kandidaten, klanten, medewerkers, consultants en leveranciers in het rekruteringsproces. “Het is dan ook belangrijk om als bureau te voldoen aan die verwachting van de kandidaat en hun de tools te bieden die dat mogelijk maken”, voegt Schaillée toe.
‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’
Als tweede constateert Schaillée the need for speed. Terwijl snelheid nu in de praktijk vaak inhoudt dat kandidaten na het invullen van een sollicitatieformulier direct een geautomatiseerd bevestigingsbericht ontvangen, is dat volgens Schaillée niet genoeg. “Ik denk dat snelheid een nog grotere impact zal hebben in 2023”, vertelt hij. “Als kandidaat wil je na sollicitatie niet gewoon een bevestiging krijgen van je sollicitatie en dan moeten wachten tot de recruiter contact met je opneemt.”
“Kandidaten ervaren in het rekruteringsproces nog te weinig snelheid en rust.”
Laagdrempeligheid en transparantie is daarin een vereiste, ziet Schaillée. “Communiceer transparant de vervolgstap in het proces en geef kandidaten de mogelijkheid om op een laagdrempelige manier hun profiel te verrijken of een afspraak in te plannen. Kijk maar naar andere sectoren zoals de reissector bijvoorbeeld. We zijn het gewoon om op een heel snelle en laagdrempelige manier een vlucht te boeken, zitplaatsen op het vliegtuig te reserveren en zelf extra bagage toe te voegen. Dat geeft een gerust gevoel. Een gevoel van controle, die kandidaten in het rekruteringsproces nog te weinig ervaren.”
Het belang van samenwerking
Wat tools to watch betreft ziet Schaillée nog één grote trend, wijzend op het recent nieuws over de samenwerking van zijn Minggo en matchingssoftwareleverancier theMatchBox. Met Profile Booster willen Minggo en theMatchbox een einde maken aan de vele mismatches én slapende kandidaten in de database. Met enkele eenvoudige vragen zoals “In welke functies heb je geen interesse?” of “Welke skills wil je inzetten in je volgende job?” willen de twee bedrijven bureaus helpen om een nauwkeuriger profiel van de kandidaat samen te stellen. Profile Booster slaat de extra informatie als een ‘smart tag’ op en matcht de kandidaat slimmer met vacatures.
“Ik denk dat het in de toekomst belangrijk is dat diverse tools naar mogelijkheden zoeken om samen te werken.”
“Data is de nieuwe olie in recruitment”, voegt Schaillée toe. “Ik denk dat het in de toekomst belangrijk is dat diverse tools naar mogelijkheden zoeken om samen te werken. Dat is dan ook eigenlijk mijn laatste belangrijke trend voor 2023. “Er zijn heel veel standalone tooltjes op de markt, maar wanneer je het samen kunt brengen in één oplossing voor organisaties — dan maakt dat uiteindelijk het leven van recruiters makkelijker.”