Een nieuw jaar brengt nieuwe rekruteringstrends. Wij vroegen Julian Amiach, Executive Director van Michael Page Belgium, naar zijn trends voor 2023. ‘Technologie kan ons helpen beoordelen, maar wij blijven de beoordelaar’, zegt Amiach.
‘De eerste signalen blijven stabiel’
Wat algemene rekruteringstrends, verwacht Amiach een kleine dip voor 2023. “De eerste signalen blijven stabiel”, stelt de Executive Director Belgium van Michael Page Belgium. “De werkaanbiedingen liggen nog steeds op een heel hoog niveau en we nog steeds te maken met een tekort aan kandidaten. De processen duren doorgaans iets langer.”
‘Data is van toepassing op elke rol’

Specifiek voor de Belgische markt, die getypeerd wordt door een groeiende lijst van knelpuntberoepen, ziet Amiach twee onderwerpen een steeds grotere rol spelen. “Data en cybersecurity zijn misschien wel de twee kernwoorden die we steeds meer horen op de markt. Data is van toepassing op elke rol. Daarnaast zijn de belangrijkste trends die ik zie: rapportering, data governance, GDPR, chatbots en data science. Daarin zijn de bedrijven op zoek naar dat soort expertise, maar dat blijkt in de praktijk lastig te vinden.”
Over cybersecurity: “De grote bedrijven zijn al begonnen zich te beschermen. Kleine en middelgrote bedrijven weten dat ze hetzelfde moeten doen.”
“Wat betreft cybersecurity: elk bedrijf kan het doelwit zijn van een cyberaanval”, zegt Amiach. “De grote bedrijven zijn al begonnen zich te beschermen. Kleine en middelgrote bedrijven weten dat ze hetzelfde moeten doen. Dergelijke expertise kan ook moeilijk te vinden zijn in België, dus bij aanwerving kan het nodig zijn om in het buitenland aan te werven om aan de grootste behoeften van onze klanten te voldoen.”
‘We moeten voorzichtig zijn met kunstmatige intelligentie’
Met de opkomst van ChatGPT is kunstmatige intelligentie opnieuw doorgebroken als het buzzword van het jaar. “Tegenwoordig stelt LinkedIn op basis van algoritmes al ‘gelijkwaardige’ profielen en suggesties voor. Zou een chatbot kunnen helpen om een functiebeschrijving te begrijpen? Om technische vragen te stellen in een interview? Ik denk het wel. AI zou ook een functieomschrijving kunnen schrijven voor de recruiter.”
“Technologie kan ons helpen beoordelen, maar wij blijven de beoordelaar.”
“Natuurlijk moeten we voorzichtig zijn met de neveneffecten”, waarschuwt Amiach. “Vandaag is het ook de cultuur van een bedrijf, de persoonlijkheid van een kandidaat, die het verschil zal maken. Technologie kan ons helpen beoordelen, maar wij blijven de beoordelaar. Bovendien hebben we in het verleden al gezien dat algoritmen — vooral bij aanwerving — bevooroordeeld kunnen zijn, dus we raden vanuit Michael Page altijd aan om bijzonder voorzichtig te zijn met het gebruik van dergelijke technologieën.”
Transformatie van bedrijfscommunicatie in 2023
Terug naar het onderwerp van de dag op Belgische bodem. Wat ziet Amiach als de belangrijkste instrumenten om schaarste te bestrijden in 2023? “Een combinatie van de juiste communicatiekanalen en centralisatie/analyse van gegevens”, zegt hij. “Branding en het vermogen van bedrijven om nieuw talent aan te trekken gebeurt steeds meer via sociale professionele — of niet — netwerken en het beeld dat ze uitdragen.”
“De transformatie van bedrijfscommunicatie zal interessant zijn om te volgen op sociale netwerken”, voegt Amiach toe. “Zoals LinkedIn, waar bedrijven nu geacht worden te communiceren en ideeën en hun waarden (Corporate Sustainability, Culture en Diversity, Equity & Inclusion) over te brengen, in plaats van vacatures. Tenslotte zie ik het belang om het effect van uw communicatiecampagnes te monitoren via Google Analytics (of een aanvullende website-analysetool), een e-mail automationtool en een Applicant Tracking System (ATS).”
Blijf op de hoogte
Blijf op de hoogte over de laatste trends op het gebied van rekruteringstechnologie in België via de e-mail update die maximaal 15 keer per jaar verschijnt. Het laatste nieuws, interviews en video’s over rekrutering en technologie. Schrijf je gratis in.