Een toekomst waarin AI verwerkt is in élke rekruteringstool? Dat wordt werkelijkheid, stelt recruitment én techexpert Kevin Wheeler in een interview met Recruitment Tech.
‘AI is een game-changer’
Kevin Wheeler, al jaren een expert over alles wat met recruitment en innovatie te maken heeft, ziet het vermogen van Artificial Intelligence (AI) vooral als ingrediënt om taken te automatiseren die voorheen manueel gedaan moesten worden. “Het is een game-changer”, stelt Wheeler. “Met alle ontwikkelingen op gebied van AI-technologie worden taken als het screenen van kandidaten, assessments organiseren en zelfs open gesprekken met kandidaten via online chat steeds beter mogelijk.”
“Er zal in de toekomst dus geen enkele rekruteringstool bestaan zónder AI-element.”
Wheeler ziet een toekomst waarin AI, met name ChatGPT of vergelijkbare generatieve AI-technologieën, in élke rekruteringstool wordt geïntegreerd. “Ik zie een toekomst waarin geen enkele tool zal bestaan zónder AI-element. Dat omvat het hele rekruteringsproces. Van het identificeren, aantrekken én binden van kandidaten tot het screenen en beoordelen. Ik denk dat het allemaal voor minimaal 90% geautomatiseerd kan worden.”
AI kan beslissingen nemen
Wheeler ziet nog een ander element ontstaan: de verschuiving van tools die rekruteerders helpen, naar tooling die bepaalde processen helemaal kunnen overnemen. Hij voorziet dat AI-gebaseerde software aanbevelingen kan doen én beslissingen kan nemen, waardoor er minder behoefte is aan menselijke tussenkomst.
“Dus in plaats van dat we een video-interview hebben dat we uitgebreid moeten terugkijken, gaat de software aanbevelingen voor ons doen. Ook dat is een AI-proces dat eraan komt.”
In plaats van dat rekruteerders bijvoorbeeld video-interviews manueel beoordelen, kunnen AI-algoritmes volgens Wheeler in de toekomst de interviews analyseren én aanbevelingen doen. “Dus in plaats van dat we een video-interview hebben dat we uitgebreid moeten terugkijken, gaat de software aanbevelingen voor ons doen. Ook dat is een AI-proces dat eraan komt.”
Verbale communicatie mét AI
Als laatste trend ziet Wheeler een integratie van AI in álle rekruteringsproducten, óók tooling die vooral gericht is op de kandidaat. Hij ziet een toekomst voor zich waarin kandidaten via spraak kunnen informeren naar mogelijkheden bij specifieke bedrijven, waarna AI-gestuurde systemen zoals ChatGPT hun achtergrond analyseren en aanbevelingen doen.
“Je zult een site kunnen openen en tegen de laptop of telefoon kunnen zeggen: vertel me welke mogelijkheden er zijn bij een bepaald bedrijf, op basis van mijn achtergrond.”
“Je kunt dan een site openen en tegen de laptop of je telefoon zeggen: vertel me welke mogelijkheden er zijn bij een bepaald bedrijf, op basis van mijn achtergrond”, zegt Wheeler. “ChatGPT zal hun achtergrond dan al kennen en in staat zijn om kansen te scannen en te zeggen: dit zijn drie bedrijven waarin je mogelijk geïnteresseerd zou kunnen zijn en hier zijn de vacatures.”
Nog steeds een rol voor rekruteerders
Hoewel Wheeler erkent dat verandering tijd kost, gelooft hij dat de toepassing van AI binnen rekrutering sneller zal gaan dan sommigen zullen verwachten. “Toch echt wel binnen twee tot drie jaar”, ziet Wheeler. Maar in die toekomst ziet Wheeler nog steeds een cruciale rol voor rekruteerders. “Die rol is misschien minder belangrijk, maar ze gaan dingen doen als coaching, contentcreatie, veel meer taken die écht waarde toevoegen aan het proces.”
Meer weten over de rol van AI in rekrutering?
Als jíj geïnteresseerd bent in de toekomst van rekruteringstechnologie, luister dan naar ‘AI in recruitment’: de podcast specifiek over de opkomst van AI in rekrutering. Beluister de vierde aflevering, compleet in het teken van contentcreatie voor recruitment, via Apple Podcasts, Spotify of een ander podcast platform. Je kunt hem ook via de link hieronder luisteren.