• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022 II
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • AanmeldenGRATIS
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022 II
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Insights

Kunstmatige intelligentie binnen rekrutering: hoe ver staat het al?

door Neel Cornelis
14 januari 2021
in Insights, Trends
Reading Time: 3 mins read
76
2
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

De buzzwords in HR-land zijn kunstmatige intelligentie oftewel artificial intelligence en machine learning. Maar wat is het precies, hoe kan je het gebruiken in het dagelijkse leven en heeft het een voordeel binnen recruitment?

Wat is kunstmatige intelligentie?

Simpel uitgelegd gaat het om technologie waarvan wij zeggen dat het ‘slim’ is. Machines, software en apparaten die autonoom kunnen leren en optimaliseren (machine learning) vallen onder deze benoeming. Wat hun speciaal maakt is dat ze data kunnen verzamelen en analyseren: de software volgt algoritmes en herkent patronen en trekt hier conclusies uit. Bij kunstmatige intelligentie (KI) gaat het niet om de rekenkracht van zo’n apparaat, maar om de mogelijkheid autonoom te leren en te beslissen. Het imiteert eigenlijk het denkvermogen van een mens.

Sidenote: artificial intelligence en machine learning zijn niet hetzelfde, maar wel nauw met elkaar verbonden. Een duidelijke uitleg over het verschil vind je in dit artikel van Forbes.

kunstmatige intelligentie in het dagelijkse leven

Films zoals ‘I, Robot’ en ‘The Matrix’ heeft iedereen al wel eens doen denken over de mogelijkheden van Kunstmatige intelligentie in de toekomst. De hedendaagse toepassing van AI komt hier niet eens bij in de buurt. Op het moment staat AI nog in de kinderschoenen. Maar dat betekent dat het de laatste jaren geen grote vooruitgang heeft gehad. Deels maken we er wel al elke dag gebruik van, anderzijds is het weggelegd voor de elite. En dat is helemaal niet erg, want het is hartstikke nuttig. Enkele voorbeelden:

  • Onze persoonlijke assistent Siri gebruikt ‘voice processing’
  • Facebook scant onze gezichten wanneer we foto’s taggen
  • Waze geeft ons de beste route en leert van het proces
  • Google laat met algoritmes de zoekresultaten aansluiten bij onze wensen
  • Tesla maakt gebruik van AI om hun autopiloot veilig en zelfstandig te laten rijden

Kunstmatige intelligentie binnen recruitment

Ook in recruitment wordt kunstmatige intelligentie al ingezet. Maar Filip De Geijter van Actonomy waarschuwde tijdens zijn sessie op Recruitment Tech Event 2019 wel dat Artificiële intelligentie een hype is en vaak ten onrechte wordt gebruikt zonder echt een meerwaarde te bieden,. Actonomy is al geruime tijd bezig met kunstmatige intelligentie. “Wij trekken lessen uit grote hoeveelheden data, zoals welke vaardigheden met een bepaalde job functie samenhangen en wat de evoluties en vooruitzichten van vaardigheden zijn. Het is die informatie die we vervolgens gebruiken bij het zoeken en matchen.” In onderstaande video gaat Filip De Geijter hier dieper op in én heeft hij het ook over rekrutering in België.

Verbeteren vacatures

De juiste kandidaten bereiken is makkelijker gezegd dan gedaan en wat het nog moeilijker maakt is geen onderscheid kunnen maken tussen de perfecte- en de ongeschikte kandidaten. Gelukkig voor de recruiter zijn er tools op de markt die vacatures kunnen screenen. Deze technologieën zorgt ervoor dat de recruiters zich richten op het gebruik van ‘genderneutrale’ trefwoorden om zo de juiste kandidaten aan te spreken. En de software kan ook de cv’s van kandidaten verrijken door gebruik te maken van publieke databronnen over hun vroegere werkgevers en hun publieke social media-profielen.

Chatbots

Op rekruteringswebsites zien we vooral de opkomst van chatbots, maar er bestaan heel wat meer soorten rekruteringsbots. Je kan een chatbot zien als een geautomatiseerde gesprekspartner, vandaar de samenvoeging ‘chat’ en ‘bot’. Deze chatbots beantwoorden vragen van gebruikers op een website op basis van vooraf geprogrammeerde informatie en artificial intelligence. Een groot voordeel van chatbots is dat ze oneindig veel chats kunnen beantwoorden, zelfs tegelijkertijd. Dit is voor grote organisaties met veel kandidaten dan ook de ideale oplossing. Joboti is een Nederlandse provider op de Nederlandse markt en een veelbelovende internationale speler is het Duitse Jobpal dat onlangs is overgenomen door SmartRecruiters.

Het behouden van goede medewerkers

Ook na werving en selectie komt artificial intelligence nog steeds goed van pas. Het is bekend dat werknemers die een bedrijf weer snel verlaten, veel geld kosten. Hoe hou je iedereen tevreden en je werknemers in je bedrijf? Door het analyseren van data over waarom werknemers je verlaten of overstappen naar een andere afdeling. 

De inzet van artificial intelligence kan veel tijd besparen en biedt voorlopig nog een ondersteunende rol voor recruiters. Daarnaast helpt het vooroordelen en andere cognitieve tekortkoming tegen te gaan.

Tags: ActonomychatbotsFilip De GeijterKunstmatige intelligentiemachine learning

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

Minggo brengt de eerste prebuilt apps voor rekrutering uit op de markt

Volgende

Replay Demo_Day België: Ontdek hoe je grip krijgt op jouw recruitmentactiviteiten met Carerix

Neel Cornelis

Neel Cornelis

Gerelateerde artikelen

Peter Hinssen: 'Hoe vaak gebruik je de logica of de rekruteringstools van gisteren?'
Trends

Peter Hinssen: ‘In deze wereld is de rol van technologie geen vraag meer’

22 november 2022
Zet een 'mystery shopper' in om jouw candidate experience te meten
Insights

Zet een ‘mystery shopper’ in om jouw candidate experience te meten

15 september 2022
Diversity recruitment en de rol van technologie
Insights

Diversity recruitment en de rol van technologie

6 september 2022
AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?
Inspiratie

AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?

5 april 2022
Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit
Tips & tricks

Zo verbeter je je rekrutering op het gebied van diversiteit

27 januari 2022
Volgende
Replay Demo_Day: Ontdek hoe je grip krijgt op jouw recruitmentactiviteiten met Carerix

Replay Demo_Day België: Ontdek hoe je grip krijgt op jouw recruitmentactiviteiten met Carerix

Comments 2

  1. Pingback: Dit zijn de 5 populairste berichten van 2021 tot zover over rekrutering en tech: AR, VR, populairste jobboards & kunstmatige intelligentie
  2. Pingback: Populairste berichten van 2021 over rekrutering en tech: Diversiteit, VR in recruitment en AI

Geef een antwoord Antwoord annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 5 Volgers

Site partners

Indeed

Peiling

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (84)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (6)
  • Inspiratie (2)
  • Interviews (26)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (73)
  • Podcast (8)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (13)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (4)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

Geert-Jan Waasdorp (Intelligence-Group): “Grip hebben op je doelgroep is kritisch in een krappe arbeidsmarkt”

26 januari 2023
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

Maxime Legardez (Maki People): ‘Wij willen rekrutering verbeteren op een gamified, mobielvriendelijke manier’

3 januari 2023
Dit zijn de meest gelezen artikelen op Recruitmenttech.be in 2022

Dit zijn de meest gelezen artikelen over rekruteringstechnologie op Recruitmenttech.be in 2022

22 december 2022
Recruitment Tech Landscape 2023 digitaal en als A2-poster beschikbaar

Recruitment Tech Landscape 2023 zowel digitaal als A2-poster beschikbaar

6 december 2022

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Recruitment Tech Landscape 2023 digitaal en als A2-poster beschikbaar

Recruitment Tech Landscape 2023 zowel digitaal als A2-poster beschikbaar

6 december 2022
Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

Alexander Denborg (Impactpool): ‘Wij helpen je aan relevante kandidaten die impact willen maken’

16 januari 2023
Dit zijn de meest gelezen artikelen op Recruitmenttech.be in 2022

Dit zijn de meest gelezen artikelen over rekruteringstechnologie op Recruitmenttech.be in 2022

22 december 2022

© 2020-2022 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Partners
    • Locatie
    • Foto’s en video 2022
  • E-mail update
  • Tech Landscape 2022 II
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2022 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren