De buzzwords in HR-land zijn kunstmatige intelligentie oftewel artificial intelligence en machine learning. Maar wat is het precies, hoe kan je het gebruiken in het dagelijkse leven en heeft het een voordeel binnen recruitment?
Wat is kunstmatige intelligentie?
Simpel uitgelegd gaat het om technologie waarvan wij zeggen dat het ‘slim’ is. Machines, software en apparaten die autonoom kunnen leren en optimaliseren (machine learning) vallen onder deze benoeming. Wat hun speciaal maakt is dat ze data kunnen verzamelen en analyseren: de software volgt algoritmes en herkent patronen en trekt hier conclusies uit. Bij kunstmatige intelligentie (KI) gaat het niet om de rekenkracht van zo’n apparaat, maar om de mogelijkheid autonoom te leren en te beslissen. Het imiteert eigenlijk het denkvermogen van een mens.
Sidenote: artificial intelligence en machine learning zijn niet hetzelfde, maar wel nauw met elkaar verbonden. Een duidelijke uitleg over het verschil vind je in dit artikel van Forbes.
kunstmatige intelligentie in het dagelijkse leven
Films zoals ‘I, Robot’ en ‘The Matrix’ heeft iedereen al wel eens doen denken over de mogelijkheden van Kunstmatige intelligentie in de toekomst. De hedendaagse toepassing van AI komt hier niet eens bij in de buurt. Op het moment staat AI nog in de kinderschoenen. Maar dat betekent dat het de laatste jaren geen grote vooruitgang heeft gehad. Deels maken we er wel al elke dag gebruik van, anderzijds is het weggelegd voor de elite. En dat is helemaal niet erg, want het is hartstikke nuttig. Enkele voorbeelden:
- Onze persoonlijke assistent Siri gebruikt ‘voice processing’
- Facebook scant onze gezichten wanneer we foto’s taggen
- Waze geeft ons de beste route en leert van het proces
- Google laat met algoritmes de zoekresultaten aansluiten bij onze wensen
- Tesla maakt gebruik van AI om hun autopiloot veilig en zelfstandig te laten rijden
Kunstmatige intelligentie binnen recruitment
Ook in recruitment wordt kunstmatige intelligentie al ingezet. Maar Filip De Geijter van Actonomy waarschuwde tijdens zijn sessie op Recruitment Tech Event 2019 wel dat Artificiële intelligentie een hype is en vaak ten onrechte wordt gebruikt zonder echt een meerwaarde te bieden,. Actonomy is al geruime tijd bezig met kunstmatige intelligentie. “Wij trekken lessen uit grote hoeveelheden data, zoals welke vaardigheden met een bepaalde job functie samenhangen en wat de evoluties en vooruitzichten van vaardigheden zijn. Het is die informatie die we vervolgens gebruiken bij het zoeken en matchen.” In onderstaande video gaat Filip De Geijter hier dieper op in én heeft hij het ook over rekrutering in België.
Verbeteren vacatures
De juiste kandidaten bereiken is makkelijker gezegd dan gedaan en wat het nog moeilijker maakt is geen onderscheid kunnen maken tussen de perfecte- en de ongeschikte kandidaten. Gelukkig voor de recruiter zijn er tools op de markt die vacatures kunnen screenen. Deze technologieën zorgt ervoor dat de recruiters zich richten op het gebruik van ‘genderneutrale’ trefwoorden om zo de juiste kandidaten aan te spreken. En de software kan ook de cv’s van kandidaten verrijken door gebruik te maken van publieke databronnen over hun vroegere werkgevers en hun publieke social media-profielen.
Chatbots
Op rekruteringswebsites zien we vooral de opkomst van chatbots, maar er bestaan heel wat meer soorten rekruteringsbots. Je kan een chatbot zien als een geautomatiseerde gesprekspartner, vandaar de samenvoeging ‘chat’ en ‘bot’. Deze chatbots beantwoorden vragen van gebruikers op een website op basis van vooraf geprogrammeerde informatie en artificial intelligence. Een groot voordeel van chatbots is dat ze oneindig veel chats kunnen beantwoorden, zelfs tegelijkertijd. Dit is voor grote organisaties met veel kandidaten dan ook de ideale oplossing. Joboti is een Nederlandse provider op de Nederlandse markt en een veelbelovende internationale speler is het Duitse Jobpal dat onlangs is overgenomen door SmartRecruiters.
Het behouden van goede medewerkers
Ook na werving en selectie komt artificial intelligence nog steeds goed van pas. Het is bekend dat werknemers die een bedrijf weer snel verlaten, veel geld kosten. Hoe hou je iedereen tevreden en je werknemers in je bedrijf? Door het analyseren van data over waarom werknemers je verlaten of overstappen naar een andere afdeling.
De inzet van artificial intelligence kan veel tijd besparen en biedt voorlopig nog een ondersteunende rol voor recruiters. Daarnaast helpt het vooroordelen en andere cognitieve tekortkoming tegen te gaan.
Comments 2