Het Leuvense Spott rondde recent een investeringsronde van 2,8 miljoen euro af, na deelname aan het Y Combinator-programma in San Francisco. In dit podcastinterview vertelt mede-oprichter Lander Degreve over de (internationale) ambities van het AI-native ATS.
Van consultancy naar recruitmenttechnologie
De drie 26-jarige Spott-oprichters — Lander Degreve (CEO), Samuel Smeys (CTO) en Manu Vanderveeren (COO) — hebben alle drie een achtergrond in consultancy en werkten drie jaar in Brussel. “Na een tijdje denk je gewoon: het zijn gemaakte slides, die slides worden gepresenteerd, maar je weet niet altijd of er iets effectiefs mee gebeurt”, vertelt Degreve. “We hadden het gevoel: nu willen we eigenlijk iets gaan maken en echt effectief de day-to-day van sommige mensen beïnvloeden.”
“Met de hele gen-AI-wave die aankomt, liggen er heel veel kansen om recruiters efficiënter te maken.”
Het idee ontstond toen alle drie de oprichters via hun consultancywerk in contact kwamen met de recruitmentindustrie. “We zijn per toeval alle drie in contact gekomen met de recruitmentindustrie en hebben veel legacy-ATS’en gezien”, aldus Degreve. “Met de hele gen-AI-wave die aankomt, liggen er heel veel kansen om recruiters efficiënter te maken.”
AI-native benadering van ATS-systemen
Spott omschrijft zichzelf als ‘een AI-native ATS en CRM-systeem’ dat zich richt op het automatiseren van tijdrovende taken. “Het grote verschil dat wij willen maken is om alle kerntaken van een recruiter die zeer manueel zijn en heel veel tijd opnemen, met AI te versnellen.”
“We gaan al die kleine futiliteiten op ons nemen, zodat recruiters meer kunnen focussen op de menselijke connectie met hun klanten en kandidaten.”
Het gaat concreet om taken zoals het overnemen van cv’s en het presenteren van kandidaten. “Dat zijn dingen waar je eigenlijk enkele uren of dagen per maand mee kunt besparen, dat maakt wel een verschil op het einde van de dag,” stelt hij. “We gaan al die kleine futiliteiten op ons nemen, zodat recruiters meer kunnen focussen op de menselijke connectie met hun klanten en kandidaten.”
Financiering via Y Combinator
Het bedrijf doorliep begin 2025 het incubatorprogramma van Y Combinator in San Francisco. “We hebben een eerste investering van een half miljoen gekregen en dan hard gewerkt aan het product”, vertelt Degreve. “Drie maanden later hebben we een nieuwe investeringsronde gedaan met investeerders en zijn tot een totaal van 2,8 miljoen gekomen.”
“We zijn er zeer tevreden mee. We hebben een heel ambitieus plan voorgelegd aan onze investeerders, er zijn er een paar die gebeten hebben. Het geld wordt nu primair gebruikt om het product uit te bouwen en het doelpubliek te verbreden.”
Concurrentie met gevestigde spelers
Spott richt zich op kleinere recruitmentbureaus van vijf tot twintig medewerkers. “Er zijn recentelijk best wel veel mensen naar ons toekomen en zeggen: ik ben eigenlijk niet super tevreden met mijn huidige ATS”, vertelt Degreve. “Of bedrijfsleiders zeggen: ik heb het gevoel dat er te veel tijd gespendeerd wordt met het invullen van dingen in het ATS, dat zou vandaag automatisch moeten kunnen.”
De strategie is kleinere agencies tools te geven om te concurreren met grotere bureaus. “Wij willen eigenlijk tools geven aan mensen die met vijf of tien man zijn om te gaan concurreren met veel grotere agencies met 100 of 200 man”, ziet Degreve. “Ik denk dat er nu vaak oneerlijke competitie is tussen een agency van vijf man die moet opboksen tegen een agency van 250 man die miljoenen euro’s op de bank heeft.”
Focus op exec-search en permanent staffing
Spott richt zich in eerste instantie op executive search en permanent staffing. “We zijn begonnen met exec-search, permanent staffing, maar gaan nu ook meer richting staffing”, vertelt Degreve. Corporate recruitment blijft voorlopig secundair. “Er zijn er heel veel in de markt al op het corporate ATS gemikt. Wij willen voor de recruiter specifiek, staffing en exec-search, daar willen we op focussen.”
“Als je ons gaat vergelijken met andere ATS’en die al 10, 15, 20 jaar in de markt zijn, dan zijn er zijn veel dingen die we nog niet kunnen. Maar de dingen die we wel doen, denk ik dat we wel sneller en beter kunnen doen.”
Het platform ondersteunt inmiddels de basis-workflow — van sourcing tot plaatsing. “Als je ons gaat vergelijken met andere ATS’en die al 10, 15, 20 jaar in de markt zijn, dan zijn er zijn veel dingen die we nog niet kunnen”, stelt Degreve. “Maar de dingen die we wel doen, denk ik dat we wel sneller en beter kunnen doen.”
Internationale ambities
Voor de komende periode heeft Spott grote ambities. “Ik denk dat over de komende twee jaar organisaties nog maar één keer van ATS moeten switchen voor de rest van hun leven”, stelt Degreve. “We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten en ervoor zorgen dat mensen die aan ons komen nooit meer daarna hoeven na te denken: moet ik nóg eens van ATS switchen?”
“We hebben geld opgehaald van internationale investeerders, dus er is een verwachting dat we het product uitbouwen in de Benelux en daarna gaan kijken naar andere grote markten zoals VK en de VS.”
De internationale investeerders verwachten ook geografische expansie. “We hebben geld opgehaald van internationale investeerders, dus er is een verwachting dat we het product uitbouwen in de Benelux en daarna gaan kijken naar andere grote markten zoals VK en de VS. De recruitmentmarkt is overal zeer gelijkaardig. Het zoeken van kandidaten via LinkedIn dat iedereen veel te duur vindt — dat zijn dingen die iedereen meemaakt.”
Luister naar de podcast
Luister naar de aflevering van het Recruitment Tech Podcast Theater, live opgenomen tijdens Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Utrecht, met host Jasper Spanjaart. Via de link hieronder óf via jouw favoriete podcastplatform.