In 2017 schreef ze samen met Lisbeth Claus het boek ZigZagHR: waarom de beste HR geen HR meer is. Inmiddels is ze uitgegroeid tot vormgever van dé HR community voor progressieve HR professionals in België. We hebben het dan over Lesley Arens. Donderdag 20 april leidt Arens de Recruitment Tech Demo_Day in België. In dit postcastinterview maak je kennis met deze multigetalenteerde ondernemer.
Learnatic
Auteur, uitgever, journalist, podcaster, spreker, HR-expert en ondernemer. Maar hoe omschrijft Lesley zichzelf? “Als een vat vol tegenstrijdigheden,” zegt ze al lachende. “Mensen zeggen, kan die nu niet kiezen? Jawel! Alles is voor mij met elkaar verbonden en de rode draad is dat ik enorm nieuwsgierig ben, dat ik graag leer en dat ik ook graag twijfel en dingen onderzoek. Neem je dat samen, dan vertaalt dat zich in al die rollen. Voor mij maakt die afwisseling dat ik leef en dat ik kan bewegen. Maar dat praat niet zo handig als je jezelf moet voorstellen natuurlijk. Dan zeg ik meestal dat ik uitgever ben van een HR-community vaktijdschrift. Maar het liefst van al stel ik mezelf voor als een learnatic en zal ik de rol die ik voorstel afhangen van wat voor mijn gesprekspartner het meest relevant is.”
Over generalist zijn
Al die rollen, maakt dat dan een generalist? “Er hangt zo’n negatief imago aan het woord generalist. Een generalist kan alles, maar eigenlijk toch vooral niets. Ik noem mezelf geen expert, maar ik denk wel dat er heel wat generalisten zijn die wel degelijk expert zijn in verschillende domeinen en die expertise ook parallel of sequentieel toepassen. Maar ik heb het niet graag dat mensen mij een expert noemen, omdat er geen enkel domein of subgebied is waar ik echt álles over weet. Ik durf wel zeggen dat ik een expert ben in het aanvoelen van trends. Ik voel vrij goed aan wat er gaat komen, en dat maakt dat ik daarover kan gaan nadenken en op anticiperen. Maar noem me alsjeblieft geen trendwatcher. Ik doe daar geen dedicated onderzoek naar. Ik heb gewoon heel veel voelsprieten en krijg zo veel trillingen binnen.
Over het muurtje kijken
“Iets wat ik heel belangrijk vind, is over het muurtje kijken. Het is heel moeilijk om mensen buiten hun vakgebied te laten kijken. Tijd is het enige dat we niet kunnen bijmaken en zo het meest kostbare. Voor mij is het cruciaal om het toch te doen. Het kost je tijd op korte termijn, maar op lange termijn haal je er sowieso voordelen uit. Kennis opbouwen, netwerken uitbreiden, transities vergemakkelijken en inspiratie opdoen, ik noem maar wat. HR kijkt heel erg naar binnen terwijl marketing dan misschien weer te veel naar buiten kijkt. De combinatie is dan heel mooi om te doen.”
Het continuüm van HR
“Traditionele HR stelt niet in vraag hoe de dingen worden gedaan en of dat nog wel zinvol is. Niet-traditionele HR stelt die vragen wel. Daar worden processen ter discussie gesteld en geluisterd naar de verschillende stakeholders. Is onze manier van doen nog wel de beste manier van doen? En het is niet dat de ene manier beter is dan de andere. HR is een continuüm en je kan wel degelijk op een heel traditionele manier aan HR doen. Als dat voor jou succesvol is en je kan er goede resultaten mee bereiken, doe zo verder. Ga niet zwart-wit denken, maar bekijk waar jij staat op dat continuüm. Luister naar je stakeholders en vraag wat zij vinden van de manier van werken.
De toekomst van rekrutering
Hoe moet het nu verder met rekrutering? “Rekrutering is heel moeilijk op een krappe arbeidsmarkt. Ook hier geldt hetzelfde: stel in vraag of wat je nu doet nog steeds de beste manier is om het aan te pakken of moeten we dingen gaan heruitvinden? Digitaliseren, intern of net uitbesteden, er is geen pasklaar antwoord dat voor iedereen werkt. Ik ken bedrijven die volledig digitaliseren en uitbesteden en ik ken bedrijven die het helemaal intern houden en alleen toevertrouwen aan mensen die al jarenlang het DNA van het bedrijf tot zich hebben genomen. Beide zijn succesvol. Het hangt dus echt af van de context, fase, het type bedrijf en de profielen die je wilt aantrekken. Ken je doelgroep en weet wat de bedrijfskritische posities zijn die eerst ingevuld moeten worden.”
“Digitalisering en Artificial Intelligence (AI) is ook zoiets. Als je een oud, slecht proces digitaliseert, betekent dit niet dat je dan nu wel goed bezig bent. Kijk eerst naar het proces zelf en dan pas hoe digitalisering en AI het proces kan verbeteren. Als ik naar mezelf kijk, ik schrijf nog altijd heel graag zelf, maar ik laat me ook graag inspireren door ChatGPT. Ik kijk er dus heel positief naar hoe het ons kan helpen.”
Gespreksgast in de spotlight
Donderdag 20 april vindt de Recruitment Tech Demo_Day plaats in Mechelen. Arens is de host van dit event en zal onder andere pitches begeleiden en interviews uitvoeren met Eefke Beelen (Boels) en Andreas Pfeffer (Recrewtment). “Ik ga mensen zeker niet het vuur aan de schenen leggen. Als ik interviews doe dan wil ik vooral mijn gespreksgast in de spotlight zetten. De toegevoegde waarde van de spreker, oplossingen en tools duidelijk maken door een kijkje in de keuken te geven. Ik geef zulke interviews graag omdat we op deze manier andere bedrijven kunnen tonen hoe ze bepaalde tools zelf succesvol in hun eigen bedrijf kunnen inzetten.”
Podcastinterview
Beluister hieronder het podcastinterview met Lesley Arens:
Meld je gratis aan
Donderdag 20 april vindt de 4e Recruitment Tech Demo_Day plaats in Mechelen. Bekijk en test tools om jouw rekrutering te boosten. Krijg één-op-één demo’s en volg plenaire pitches onder leiding van Lesley Arens (#ZigZagHR). Ook zijn er breakouts met bijdragen van Eefke Beelen (Boels Rental), Andreas Pfeffer (Recrewtment), Hans Mangelschots (HRtoolz.online) en Wim Van Meerbeeck (HRlinkiT).
Meld je tot 6 april gratis aan als rekruteerder of HR-professional op de eventpagina van Demo_Day 2023.
Comments 2