• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
in Demo_Day, Interviews, Podcast
Reading Time: 4 mins read
Tags: #ZigZagHR2023dagvoorzitterDemo_DayhostinterviewsLesley Arenspodcastpodcastinterview
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

In 2017 schreef ze samen met Lisbeth Claus het boek ZigZagHR: waarom de beste HR geen HR meer is. Inmiddels is ze uitgegroeid tot vormgever van dé HR community voor progressieve HR professionals in België. We hebben het dan over Lesley Arens. Donderdag 20 april leidt Arens de Recruitment Tech Demo_Day in België. In dit postcastinterview maak je kennis met deze multigetalenteerde ondernemer.

Learnatic

Auteur, uitgever, journalist, podcaster, spreker, HR-expert en ondernemer. Maar hoe omschrijft Lesley zichzelf? “Als een vat vol tegenstrijdigheden,” zegt ze al lachende. “Mensen zeggen, kan die nu niet kiezen? Jawel! Alles is voor mij met elkaar verbonden en de rode draad is dat ik enorm nieuwsgierig ben, dat ik graag leer en dat ik ook graag twijfel en dingen onderzoek. Neem je dat samen, dan vertaalt dat zich in al die rollen. Voor mij maakt die afwisseling dat ik leef en dat ik kan bewegen. Maar dat praat niet zo handig als je jezelf moet voorstellen natuurlijk. Dan zeg ik meestal dat ik uitgever ben van een HR-community vaktijdschrift. Maar het liefst van al stel ik mezelf voor als een learnatic en zal ik de rol die ik voorstel afhangen van wat voor mijn gesprekspartner het meest relevant is.”

Over generalist zijn

Al die rollen, maakt dat dan een generalist? “Er hangt zo’n negatief imago aan het woord generalist. Een generalist kan alles, maar eigenlijk toch vooral niets. Ik noem mezelf geen expert, maar ik denk wel dat er heel wat generalisten zijn die wel degelijk expert zijn in verschillende domeinen en die expertise ook parallel of sequentieel toepassen. Maar ik heb het niet graag dat mensen mij een expert noemen, omdat er geen enkel domein of subgebied is waar ik echt álles over weet. Ik durf wel zeggen dat ik een expert ben in het aanvoelen van trends. Ik voel vrij goed aan wat er gaat komen, en dat maakt dat ik daarover kan gaan nadenken en op anticiperen. Maar noem me alsjeblieft geen trendwatcher. Ik doe daar geen dedicated onderzoek naar. Ik heb gewoon heel veel voelsprieten en krijg zo veel trillingen binnen.

Over het muurtje kijken

“Iets wat ik heel belangrijk vind, is over het muurtje kijken. Het is heel moeilijk om mensen buiten hun vakgebied te laten kijken. Tijd is het enige dat we niet kunnen bijmaken en zo het meest kostbare. Voor mij is het cruciaal om het toch te doen. Het kost je tijd op korte termijn, maar op lange termijn haal je er sowieso voordelen uit. Kennis opbouwen, netwerken uitbreiden, transities vergemakkelijken en inspiratie opdoen, ik noem maar wat. HR kijkt heel erg naar binnen terwijl marketing dan misschien weer te veel naar buiten kijkt. De combinatie is dan heel mooi om te doen.”

Het continuüm van HR

“Traditionele HR stelt niet in vraag hoe de dingen worden gedaan en of dat nog wel zinvol is. Niet-traditionele HR stelt die vragen wel. Daar worden processen ter discussie gesteld en geluisterd naar de verschillende stakeholders. Is onze manier van doen nog wel de beste manier van doen? En het is niet dat de ene manier beter is dan de andere. HR is een continuüm en je kan wel degelijk op een heel traditionele manier aan HR doen. Als dat voor jou succesvol is en je kan er goede resultaten mee bereiken, doe zo verder. Ga niet zwart-wit denken, maar bekijk waar jij staat op dat continuüm. Luister naar je stakeholders en vraag wat zij vinden van de manier van werken.

De toekomst van rekrutering

Hoe moet het nu verder met rekrutering? “Rekrutering is heel moeilijk op een krappe arbeidsmarkt. Ook hier geldt hetzelfde: stel in vraag of wat je nu doet nog steeds de beste manier is om het aan te pakken of moeten we dingen gaan heruitvinden? Digitaliseren, intern of net uitbesteden, er is geen pasklaar antwoord dat voor iedereen werkt. Ik ken bedrijven die volledig digitaliseren en uitbesteden en ik ken bedrijven die het helemaal intern houden en alleen toevertrouwen aan mensen die al jarenlang het DNA van het bedrijf tot zich hebben genomen. Beide zijn succesvol. Het hangt dus echt af van de context, fase, het type bedrijf en de profielen die je wilt aantrekken. Ken je doelgroep en weet wat de bedrijfskritische posities zijn die eerst ingevuld moeten worden.”

“Digitalisering en Artificial Intelligence (AI) is ook zoiets. Als je een oud, slecht proces digitaliseert, betekent dit niet dat je dan nu wel goed bezig bent. Kijk eerst naar het proces zelf en dan pas hoe digitalisering en AI het proces kan verbeteren. Als ik naar mezelf kijk, ik schrijf nog altijd heel graag zelf, maar ik laat me ook graag inspireren door ChatGPT. Ik kijk er dus heel positief naar hoe het ons kan helpen.”

Gespreksgast in de spotlight

Donderdag 20 april vindt de Recruitment Tech Demo_Day plaats in Mechelen. Arens is de host van dit event en zal onder andere pitches begeleiden en interviews uitvoeren met Eefke Beelen (Boels) en Andreas Pfeffer (Recrewtment). “Ik ga mensen zeker niet het vuur aan de schenen leggen. Als ik interviews doe dan wil ik vooral mijn gespreksgast in de spotlight zetten. De toegevoegde waarde van de spreker, oplossingen en tools duidelijk maken door een kijkje in de keuken te geven. Ik geef zulke interviews graag omdat we op deze manier andere bedrijven kunnen tonen hoe ze bepaalde tools zelf succesvol in hun eigen bedrijf kunnen inzetten.”

Podcastinterview

Beluister hieronder het podcastinterview met Lesley Arens:

Meld je gratis aan

Donderdag 20 april vindt de 4e Recruitment Tech Demo_Day plaats in Mechelen. Bekijk en test tools om jouw rekrutering te boosten. Krijg één-op-één demo’s en volg plenaire pitches onder leiding van Lesley Arens (#ZigZagHR). Ook zijn er breakouts met bijdragen van Eefke Beelen (Boels Rental), Andreas Pfeffer (Recrewtment), Hans Mangelschots (HRtoolz.online) en Wim Van Meerbeeck (HRlinkiT).

Meld je tot 6 april gratis aan als rekruteerder of HR-professional op de eventpagina van Demo_Day 2023.

Meer info over en aanmelden voor Demo_Day op 20 april

Vorige

4 case studies van chatbots voor rekrutering die het proces digitaliseren en automatiseren

Volgende

Jeroen van Geel (Profile Group): ‘Digitize to humanize’

Gerelateerde artikelen

Volg 22 juni het webinar 'Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?'
Nieuws

Volg 22 juni het webinar ‘Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?’

25 mei 2023
Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties
Inspiratie

Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

23 mei 2023
AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI 'patronen van discriminatie' laat zien
Inspiratie

AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI ‘patronen van discriminatie’ laat zien

16 mei 2023
PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten
Nieuws

PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten

11 mei 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Volg 22 juni het webinar 'Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?'

Volg 22 juni het webinar ‘Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?’

25 mei 2023
Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

23 mei 2023
AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI 'patronen van discriminatie' laat zien

AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI ‘patronen van discriminatie’ laat zien

16 mei 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

9 mei 2023
Volgende
Jeroen van Geel

Jeroen van Geel (Profile Group): 'Digitize to humanize'

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (101)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (4)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (13)
  • Inspiratie (7)
  • Interviews (39)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (84)
  • Podcast (19)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (29)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Volg 22 juni het webinar 'Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?'

Volg 22 juni het webinar ‘Het rekruteringsdilemma; snelheid of kwaliteit?’

25 mei 2023
Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

Freelance Management Systemen: de nieuwe strategische factor voor organisaties

23 mei 2023
AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI 'patronen van discriminatie' laat zien

AI, Rekrutering & Regelgeving: Workday aangeklaagd, met bewering dat AI ‘patronen van discriminatie’ laat zien

16 mei 2023
PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten

PandoLogic introduceert op AI-gebaseerde programmatic job advertising tool om diversiteit te vergroten

11 mei 2023
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

9 mei 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

Eefke Beelen (Boels Rental): ‘Je moet een recruitmenttech-specialist in jouw team hebben’

9 mei 2023
AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?

AI en rekrutering: gaat kunstmatige intelligentie recruiters vervangen?

5 april 2022
6 belangrijke lessen voor België uit het grootste recruitmenttech-onderzoek van onze noorderburen

6 belangrijke lessen voor België uit het grootste recruitmenttech-onderzoek van onze noorderburen

2 mei 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren