De recruitmentwereld ondergaat een digitale transformatie, maar volgens Maarten van de Vondel, CEO en oprichter van Proudly, blijft de menselijke factor essentieel. Sinds 2019 heeft zijn bedrijf zich ontwikkeld met een verfijnde aanpak van talent acquisition, waarbij AI een ondersteunende rol speelt.
Teveel in dezelfde vijver vissen
Proudly is sinds 2019 actief, maar kwam in 2022 voor het eerst écht in het nieuws. Traditionele rekruteringsmethoden, zoals het plaatsen van vacatures en wachten op reacties, blijken steeds minder effectief, zo stelde Proudly-oprichter Maarten van de Vondel destijds. Met een schatting dat 85% van het beschikbare talent niet actief op zoek is naar een nieuwe baan, maar wel open staat voor interessante mogelijkheden. “Veel bedrijven rekruteren nog steeds met oogkleppen op”, zo luidde het interview. “Ze vissen allemaal in dezelfde vijver.”
Daar wil de Antwerpse startup nog altijd graag verandering in brengen, met een AI-gedreven platform. Het platform analyseert data uit verschillende bronnen om potentiële kandidaten te identificeren die traditionele methoden zouden missen. “Artificiële intelligentie maakt de eerste selectie, we voegen data van veel verschillende platformen samen en laten daar machine learning op los”, zo meldde Van de Vondel destijds. “We gooien veel databronnen samen om te vermijden dat je toch weer alleen op diploma of werkervaring gaat zoeken.”
‘Rekrutering blijft te reactief’
Intussen is Proudly weer twee jaar verder, maar lijkt er in de branche weinig te zijn gebeurd. “Rekrutering blijft vandaag nog teveel een reactieve aanpak bij vele werkgevers”, stelt Van de Vondel in een interview. “Can’t blame them, want er ligt ook enorm veel druk op recruiters en HR-professionals. Afhankelijk per sector kunnen recruiters de vraag niet altijd bijhouden van vacatures om te vullen of zijn de inbound sollicitaties te weinig kwalitatief. Er gaat nog altijd heel veel tijd naar ‘sourcing’ en kan er te weinig tijd gaan naar proactieve relatiebouwende activiteiten. Dat is voor ons eigenlijk de core is van een recruiter.”
“Probeer ook maar is het overzicht te houden over alle nieuwe HR-tools en methodologieën, terwijl de business ook nog gerund moet worden.”
De bereidheid om te evolueren naar een meer proactieve aanpak is er wel. De oogklep-metafoor gaat dus niet helemaal meer op, aldus Van de Vondel. “Er is wel steeds meer vraag naar een proactieve manier van rekruteren, dus ik wil niet pretenderen dat er nog met oogkleppen wordt gerekruteerd. Het is eerder: willen maar momenteel nog niet kunnen. Probeer ook maar is het overzicht te houden over alle nieuwe HR-tools en methodologieën, terwijl de business ook nog gerund moet worden. Soms is het te verlammend en kruipen we liever in een comfortzone. Dat is eigen aan de mens.”
Effectieve talentpooling met nieuw platform
Proudly is zo zelf ook weer geëvolueerd. “Sinds 2022 hebben we onze Content – Interact – React (CIR)-methode verbeterd,” vertelt Van de Vondel. “We hebben geleerd dat binnen HR het grootste succes wordt gehaald met een holistische geïntegreerde aanpak. Via content laat een bedrijf zien wie ze zijn, wat interactie uitlokt met passende kandidaten. In plaats van oppervlakkige statistieken ligt de focus op gerichte respons die leidt tot effectieve talentpooling.”
“We staan op het punt om een geheel nieuw platform te ontwikkelen die veel beter aansluit bij onze expertise en de Europese markt.”
“Proudly is altijd een fast follower geweest, wat betekent dat we snel nieuwe technologieën opnemen. Tegelijk betekent dat ook dat je creatieve disruptie moet toelaten. Daarom staan we op het punt om een geheel nieuw platform te ontwikkelen die veel beter aansluit bij onze expertise en de Europese markt. Onze missie is eerder: hoe kunnen we recruiters helpen om nóg beter, efficiënter echte relaties om te bouwen met hun ideale talenten.”
Het belang van data en AI
De integratie van AI in recruitment heeft volgens Van de Vondel belangrijke vooruitgang geboekt, vooral op het gebied van data-analyse. “AI heeft ons heel wat tools gegeven om processen te verbeteren. Vooral in het stuk data-analyse zijn belangrijke stappen gezet. Daardoor kunnen we een veel betere ratio geven in het vinden van geschikte kandidaten.”
Toch benadrukt hij dat AI de recruiter niet zal vervangen. “Integendeel, het zorgt ervoor dat het hun job gaat augmenten en ze meer in staat gaat stellen om te navigeren naar persoonlijke relaties te kunnen bouwen met talent. Admin taken verminderen, GenAI en agents zullen ervoor zorgen dat er meer tijd zal kunnen gespendeerd worden aan het menselijke aspect, net waar recruiters heel sterk in zijn.”
Grootste probleem: AI washing
Toch is Van de Vondel, naast optimistisch, óók kritisch. “Het grootste probleem is AI washing. Het is niet omdat je ChatGPT gebruikt om je vacature te schrijven, dat je écht AI in recruitment gebruikt. Eerlijk gezegd zijn er veel interessante projecten, maar vaak zijn het bedrijven die nu snel VC-geld ophalen om iets te ontwikkelen zonder dat ze de business kennen.”
“Het is niet omdat je ChatGPT gebruikt om je vacature te schrijven, dat je écht AI in recruitment gebruikt.”
“Veel tools zijn gewoon schillen boven LinkedIn. De echte uitdaging bestaat erin meer bronnen te gaan combineren. Dan bedoelen we ook interne data. Wel zien dat daar een kans ligt voor een bedrijf als Proudly, omdat de Europese privacyregels er zullen voor zorgen dat veel tools uit de VS niet correct omgaan met de data.”
Uitdagingen in de Belgische markt
De Belgische arbeidsmarkt blijft in beweging, met opvallende verschuivingen in verschillende sectoren. “Er staan nog steeds 15.000 vacatures open in de IT-sector, maar er zijn ook al 5.000 jobs verdwenen”, stelt Van de Vondel. “Dat zorgt voor een andere dynamiek,” merkt Van de Vondel op. “Daarnaast komt er nu een generatie de markt op met andere verwachtingen. Je moet ze op andere manieren benaderen.”
Europa blijft soms conservatief
Van de Vondel signaleert ook een cultuurverschil in technologie-adoptie. “Je merkt dat aan de andere kant van de atlantische oceaan er meer bereidheid is om nieuwe tooling te testen en in te zetten. Waar dat hier in Europa alles veel meer gereguleerd loopt en de adoptie vertraagt. We zijn ‘angstiger’ en daarom meer terughoudend. We blijven te makkelijk nog in een conservatieve en veilige aanpak zitten.”
“Het is niet the holy grail, het is een tool om meer in te zetten op menselijkheid.”
Van de Vondel concludeert met een paradoxale maar treffende observatie. “Het blijft te vaak een numbers game en dat is niet sustainable. AI versnelt, maar versnelt dus ook de ‘verkleining’ van je markt. Je gaat sneller je ‘ideale talent’ gevonden hebben, ook al zijn zij niet meteen klaar om te switchen van job. Het is niet the holy grail, het is een tool om meer in te zetten op menselijkheid.”