• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
  • Login
Recruitmenttech.be
  • Home
  • E-mail update
  • Demo_Day Online 2021
    • Aanmelden
  • Tech Landscape 2021
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • JobsNIEUW!
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • E-mail update
  • Demo_Day Online 2021
    • Aanmelden
  • Tech Landscape 2021
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • JobsNIEUW!
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Home Tips & tricks

Meet je rekrutering met de informatiewalhalla van Google Analytics

door Erwin Hokken
5 januari 2020
in Tips & tricks, Tools
Reading Time: 3min read
1
0
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Google Analytics is ‘in’. Het vormt dan ook een erg rijke bron van informatie voor rekruteerders. De vraag is echter of alle cijfers en statistieken optimaal worden benut. Onderstaande tips kunnen je helpen met een betere rekrutering dankzij Analytics.

Over Analytics

Analytics is een onderdeel van Google waarop iedereen die een website beheert een schat aan informatie kan vinden. Door jouw website gewoonweg te voorzien van een kleine code kan je heel wat te weten komen over de mensen die je website bezoeken. Maar welke statistieken van Google Analytics zijn nu echt relevant voor rekruteerders? We geven er je 6.

Acquisitie

Voor heel wat rekruteerders is dit misschien wel de belangrijkste informatiebron die Analytics te bieden heeft. Wat zorgt ervoor dat werkzoekenden naar jouw website of een gewenste pagina gaan? Dit onderdeel toont duidelijk welke campagnes goed werken en welke niet. Je kunt bijvoorbeeld nagaan of een campagne via Facebook heeft bijgedragen aan het aantal sollicitaties, of dat je net te veel berichten binnenkrijgt via e-mail of Google. Dit alles levert cruciale informatie op voor de verdeling van het marketingbudget en het opstellen van bepaalde doelstellingen.

Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium

Apparaten

Dit biedt een handige manier om na te gaan via welk toestel jouw website wordt bezocht. Google Analytics maakt een indeling naar mobiel, desktop en tablet. Als je bijvoorbeeld merkt dat kwalitatief bezoek via een mobiele telefoon achteroploopt, dan kan dat een aanwijzing zijn om te controleren of de website wel goed wordt weergegeven op de telefoon of dat het sollicitatieformulier bijvoorbeeld niet aan de grootte van het scherm is aangepast.

Doelgroep > Mobiel > Overzicht

Tijdsbesteding op een pagina

Hier kan je zien hoelang werkzoekenden op jouw carrièrewebsite doorbrengen nadat ze op de link van een van de vele vacaturesites waar je geld aan besteedt hebben geklikt. Werkzoekenden kunnen ‘bouncen’ (dit is de website verlaten zonder er verder in te gaan) als ze van een bepaalde vacaturebank komen, terwijl ze bij een andere juist wel op jouw site blijven. Dat kan een indicatie zijn dat de kwaliteit van de kandidaten op een bepaalde vacaturebank laag is of dat de juiste doelgroep er niet in zit. Je kunt ook nagaan hoelang werkzoekenden op de startpagina van jouw carrièrewebsite doorbrengen. Wat de strategie ook is, kijken naar de duur van het bezoek geeft inzicht in de doeltreffendheid van jouw website.

Gedrag > Site-content > Alle pagina’s

Bestemmingspagina’s

Onder de subtitel Site-content vind je nuttige informatie over jouw pagina’s. Je ontdekt bijvoorbeeld welke pagina’s wel en welke niet goed scoren. Vervolgens kan je bijvoorbeeld een A/B-test toepassen én de resultaten ervan meten. Als je voorbij Site-content gaat, kan je doorklikken naar Bestemmingspagina’s. Daar geeft Analytics weer via welke pagina’s de bezoekers jouw website binnenkomen. Hier merk je of landingspagina’s voor een bepaalde vacaturecategorie goed of juist slecht bekeken worden en onrechtstreeks dus of ze al dan niet goed vindbaar zijn.

Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s

Locatie

Deze statistiek spreekt eigenlijk voor zich. Dit onderdeel van Google Analytics brengt in kaart waar bezoekers van een bepaalde site of pagina zich bevinden. Zo kan bijvoorbeeld worden nagegaan of een campagne voor werkzoekenden in Limburg effect heeft gehad of dat de campagne onverwacht veel clicks uit West-Vlaanderen heeft opgeleverd (wat in principe niet efficiënt is). Op deze manier kan je ook ontdekken of er veel bezoekers zijn uit een gebied waar jouw organisatie weinig vacatures heeft openstaan. Daar kan dan aan gewerkt worden.

Doelgroep > Geo > Locatie

Conversie

Met de conversie-tool kan je gemakkelijk een funnel opzetten. Zo kan je in kaart brengen tot hoeveel bezoekers iedere stap in jouw sollicitatiefunnel leidt. Misschien lezen bezoekers wel de details van een vacature, maar zijn er velen die afhaken na het bezoeken van het sollicitatieformulier? Dat kan een reden vormen om na te gaan waarom men op die pagina afhaakt en eventueel aanpassingen te doen.

Conversies > Doelen > Trechterweergave

Tags: analyticsdataGoogle Analyticskpi's

Ontvang een push bericht bij een nieuw artikel op Recruitmenttech.be.
Je kunt je op ieder moment weer afmelden.

Afmelden alert
Vorige

Freelance netwerk Jellow kiest search & matching technologie van Belgische theMatchBox

Volgende

Vijf handige tools voor rekruteerders om contactgegevens te achterhalen

Erwin Hokken

Erwin Hokken

Gerelateerde artikelen

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool
Bots & voice

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool voor rekrutering

door Neel Cornelis
11 februari 2021
18
Google for jobs: 5 tips om jouw vacature te optimaliseren
Tips & tricks

Google for jobs: 5 tips om jouw vacature te optimaliseren

door Neel Cornelis
4 februari 2021
26
Wat is de meerwaarde van videorecruitment + 3 tips voor een succesvolle video sollicitatie
Tips & tricks

Wat is de meerwaarde van videorecruitment + 3 tips voor een succesvolle video sollicitatie

door Neel Cornelis
9 oktober 2020
36
Welke tools werden het meest gebruikt tijdens de corona crisis?
Nieuws

Welke tools werden het meest gebruikt tijdens de corona crisis?

door Neel Cornelis
30 september 2020
50
Bolier Talks Tech met Jeffrey Hamelink: Hoe bouw je een recruitment marketing technologie stack
Interviews

Bolier Talks Tech met Jeffrey Hamelink: Hoe bouw je een recruitment marketing technologie stack

door Neel Cornelis
16 september 2020
52
Volgende
Vijf handige tools voor rekruteerders om contactgegevens te achterhalen

Vijf handige tools voor rekruteerders om contactgegevens te achterhalen

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Volg ons op social

  • 15 Fans
  • 4 Volgers

Peiling

Site partners

Indeed

Categorieën

  • Bots & voice (1)
  • Demo_Day (37)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (1)
  • Even voorstellen… (5)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (3)
  • Interviews (9)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (27)
  • Podcast (4)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (9)
  • Tools (9)
  • Trends (3)
  • Video (24)
  • Visie (1)
  • Zakennieuws (11)

Recente artikelen

Dit zijn de zes genomineerde voor de Startup Pitches van Demo_Day Europa 2021

Dit zijn de zes genomineerde voor de Startup Pitches van Demo_Day Europa 2021

5 maart 2021
3
Replay Demo_Day België: Inzoomen op de lokale markt met Jobdigger

Replay Demo_Day België: Inzoomen op de lokale markt met Jobdigger

2 maart 2021
6
Even voorstellen: Jochen Roef (Traisie): De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude

Even voorstellen: Jochen Roef (Traicie): “De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude”

24 februari 2021
75
Replay Demo_Day België: Data gebruiken om mismatches te voorkomen met iG!

Replay Demo_Day België: Data gebruiken om mismatches te voorkomen met IG!

23 februari 2021
9
Demo_Day gaat Europees: een online Engelse variant van Demo_Day op 15 april 2021

Demo_Day gaat Europees: een online Engelse variant van Demo_Day op 15 april 2021

22 februari 2021
13

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
920
Even voorstellen: Jochen Roef (Traisie): De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude

Even voorstellen: Jochen Roef (Traicie): “De markt van rekrutering richt zich meer en meer op softskills en attitude”

24 februari 2021
75
Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

Hard & soft skills pre-screening in één: Actonomy en traicie sluiten partnership om complete pre-screening te bieden

16 februari 2021
38
Google for jobs: 5 tips om jouw vacature te optimaliseren

Google for jobs: 5 tips om jouw vacature te optimaliseren

4 februari 2021
26
Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool

Chatbots: de voor- en nadelen van deze snelgroeiende tool voor rekrutering

11 februari 2021
18

© 2020-2021 Recruitment Tech Media | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • E-mail update
  • Demo_Day Online 2021
    • Aanmelden
  • Tech Landscape 2021
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2021 Recruitment Tech Media | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Welkom terug!

Log in op uw account hieronder

Wachtwoord vergeten?

Maak een nieuw account aan!

Vul de onderstaande formulieren in om je te registreren

Alle velden zijn verplicht Log In

Jouw wachtwoord opvragen

Voer jouw gebruikersnaam of e-mailadres in om je wachtwoord opnieuw in te stellen

Log In
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren