Google Analytics is ‘in’. Het vormt dan ook een erg rijke bron van informatie voor rekruteerders. De vraag is echter of alle cijfers en statistieken optimaal worden benut. Onderstaande tips kunnen je helpen met een betere rekrutering dankzij Analytics.
Over Analytics
Analytics is een onderdeel van Google waarop iedereen die een website beheert een schat aan informatie kan vinden. Door jouw website gewoonweg te voorzien van een kleine code kan je heel wat te weten komen over de mensen die je website bezoeken. Maar welke statistieken van Google Analytics zijn nu echt relevant voor rekruteerders? We geven er je 6.
Acquisitie
Voor heel wat rekruteerders is dit misschien wel de belangrijkste informatiebron die Analytics te bieden heeft. Wat zorgt ervoor dat werkzoekenden naar jouw website of een gewenste pagina gaan? Dit onderdeel toont duidelijk welke campagnes goed werken en welke niet. Je kunt bijvoorbeeld nagaan of een campagne via Facebook heeft bijgedragen aan het aantal sollicitaties, of dat je net te veel berichten binnenkrijgt via e-mail of Google. Dit alles levert cruciale informatie op voor de verdeling van het marketingbudget en het opstellen van bepaalde doelstellingen.
Acquisitie > Alle verkeer > Bron/Medium
Apparaten
Dit biedt een handige manier om na te gaan via welk toestel jouw website wordt bezocht. Google Analytics maakt een indeling naar mobiel, desktop en tablet. Als je bijvoorbeeld merkt dat kwalitatief bezoek via een mobiele telefoon achteroploopt, dan kan dat een aanwijzing zijn om te controleren of de website wel goed wordt weergegeven op de telefoon of dat het sollicitatieformulier bijvoorbeeld niet aan de grootte van het scherm is aangepast.
Doelgroep > Mobiel > Overzicht
Tijdsbesteding op een pagina
Hier kan je zien hoelang werkzoekenden op jouw carrièrewebsite doorbrengen nadat ze op de link van een van de vele vacaturesites waar je geld aan besteedt hebben geklikt. Werkzoekenden kunnen ‘bouncen’ (dit is de website verlaten zonder er verder in te gaan) als ze van een bepaalde vacaturebank komen, terwijl ze bij een andere juist wel op jouw site blijven. Dat kan een indicatie zijn dat de kwaliteit van de kandidaten op een bepaalde vacaturebank laag is of dat de juiste doelgroep er niet in zit. Je kunt ook nagaan hoelang werkzoekenden op de startpagina van jouw carrièrewebsite doorbrengen. Wat de strategie ook is, kijken naar de duur van het bezoek geeft inzicht in de doeltreffendheid van jouw website.
Gedrag > Site-content > Alle pagina’s
Bestemmingspagina’s
Onder de subtitel Site-content vind je nuttige informatie over jouw pagina’s. Je ontdekt bijvoorbeeld welke pagina’s wel en welke niet goed scoren. Vervolgens kan je bijvoorbeeld een A/B-test toepassen én de resultaten ervan meten. Als je voorbij Site-content gaat, kan je doorklikken naar Bestemmingspagina’s. Daar geeft Analytics weer via welke pagina’s de bezoekers jouw website binnenkomen. Hier merk je of landingspagina’s voor een bepaalde vacaturecategorie goed of juist slecht bekeken worden en onrechtstreeks dus of ze al dan niet goed vindbaar zijn.
Gedrag > Site-content > Bestemmingspagina’s
Locatie
Deze statistiek spreekt eigenlijk voor zich. Dit onderdeel van Google Analytics brengt in kaart waar bezoekers van een bepaalde site of pagina zich bevinden. Zo kan bijvoorbeeld worden nagegaan of een campagne voor werkzoekenden in Limburg effect heeft gehad of dat de campagne onverwacht veel clicks uit West-Vlaanderen heeft opgeleverd (wat in principe niet efficiënt is). Op deze manier kan je ook ontdekken of er veel bezoekers zijn uit een gebied waar jouw organisatie weinig vacatures heeft openstaan. Daar kan dan aan gewerkt worden.
Doelgroep > Geo > Locatie
Conversie
Met de conversie-tool kan je gemakkelijk een funnel opzetten. Zo kan je in kaart brengen tot hoeveel bezoekers iedere stap in jouw sollicitatiefunnel leidt. Misschien lezen bezoekers wel de details van een vacature, maar zijn er velen die afhaken na het bezoeken van het sollicitatieformulier? Dat kan een reden vormen om na te gaan waarom men op die pagina afhaakt en eventueel aanpassingen te doen.
Conversies > Doelen > Trechterweergave