Dagelijks maak je verschillende beslissingen, zowel bewust als onbewust. Maar waar is de grens tussen bewust en onbewust? En in hoeverre word je hier beïnvloed door externe factoren? Om dit te begrijpen, is het belangrijk om te begrijpen hoe dit proces werkt. Neuromarketing is een op neuro-analyse gebaseerde vorm van marketing. Recruitment Tech bespreekt in dit artikel hoe neuromarketing in recruitment werkt en welke keuzes er zijn.
Wat is neuro-analyse?
Neuro-analyse is het bestuderen van wat de hersenen doen en hoe ze werken. Met neuro-analyse is het mogelijk iemands gedrag of reactie beter te voorspellen en te verklaren. Google is een bekende speler die gebruik maakt van neuromarketing. Het onderzoek van deze grootmacht gaat na hoe de hersenen van mensen reageren op verschillende advertenties, waardoor Google bijvoorbeeld zijn advertenties kan verbeteren.
Neuromarketing in het recruitment proces
Neuro-analyse kijkt diep in het brein en voert onderzoek uit bij consumenten, waardoor het besluitvormingsproces duidelijker wordt. Maar het kan ook de selectieprocedure van een sollicitant of kandidaat onderzoeken. Vier bekende technologieën die worden gebruikt bij neuromarketing voor personeelswerving zijn Eye-tracking, EEG, gezichtsuitdrukkingsherkenning en fMRI. Hieronder wordt een overzicht gegeven van wat de verschillende methoden inhouden.
EEG (elektro-encefalogram)
De hersenactiviteit wordt gecontroleerd met behulp van EEG. Hiermee kan worden vastgesteld of een kandidaat zich bijvoorbeeld aangetrokken voelt tot een bepaalde functie. Tijdens het lezen van een personeelsadvertentie kan bijvoorbeeld worden gezien of de concentratie van de lezer begint af te nemen. Met eye-tracking wordt dan vastgesteld waar deze persoon naar kijkt.
Eye-tracker
Tegenwoordig gaat alles in een ijltempo. Het is daarom belangrijk dat je vacature opvalt. Met eye-tracking is het mogelijk om te weten waar er het meeste gekeken wordt op een pagina, en wat het meeste opvalt. Hierdoor kom je dus ook te weten waar je het beste advertenties kunt plaatsen om de beste resultaten te kunnen krijgen.
Facial Expression Recognition
Mico-expressies kunnen tegenwoordig nauwkeurig gekwantificeerd worden. Met gevolg dat onderzoekers kunnen onderzoeken of emoties worden opgewekt bij het bekijken van een bericht van de werkgever of het lezen van (een deel van) de vacaturetekst (in combinatie met een EEG).
fMRI (functional Magnetic Resonance Imaging):
De hersenfuncties tot in de kleinste details worden onthuld met een 3D-hersenscan. Je kunt tegenwoordig zien waar hersenactiviteit heeft plaatsgevonden door op de scan te analyseren waar zuurstofrijk bloed aanwezig is. Het is mogelijk te zien welke emotie iemand op een bepaald moment ervaart, zoals gevoelens van vertrouwen, verwachting of verlangen, omdat elk deel van de hersenen een rol heeft. Deze informatie kan mensen helpen te beslissen of ze wel of niet bij je willen solliciteren.
Voorbeelden
Neuro-analyse wordt steeds populairder, en er zijn tools binnen recruitment die hierop inspelen.
BrainsFirst verklaarde in de zomer dat het de DFB (Deutscher Fußball-Bund) gaat helpen bij het identificeren en ontwikkelen van talent, uitsluitend door te kijken naar de hersenen van jonge spelers. Recruitment Tech sprak met CTO Andries van der Leij over hoe de neurale tool via FC Barcelona bij de DFB terecht is gekomen. Lees hier het volledige verhaal.
Neurolytics helpt recruiters een betere voorselectie te maken van sollicitanten op basis van soft skills door gebruik te maken van psychofysiologische biometrie. Hun software analyseert de filmpjes van kandidaten om inzicht te krijgen in hun soft skills.
Bronnen: intemarketing, Brandchart, Recruitment Tech