• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Nieuw ATS voor rekrutering? Houd rekening met deze 6 factoren

Nieuw ATS voor rekrutering? Houd rekening met deze 6 factoren

25 juni 2024
in Nieuws
Reading Time: 3 mins read
Tags: ATSRekruteringstrategie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Een ATS (Applicant Tracking System) stelt bedrijven in staat om sollicitanten efficiënter te volgen én het wervingsproces te stroomlijnen. Het selecteren van het juiste ATS is echter geen eenvoudige taak, gezien alle beschikbare opties. Dit zijn zes belangrijke overwegingen om je te helpen bij de keuze voor een ATS.

Wat is een ATS?

Een rekruteringssysteem, ook wel ATS (applicant tracking system) genoemd, is een softwareapplicatie die helpt om jouw werving & selectie efficiënter en effectiever te maken. Een ATS stroomlijnt jouw wervingsproces door vacatures, sollicitaties en kandidaten centraal te beheren. Dit bespaart tijd en verbetert de efficiëntie. Geavanceerde filters en matchingtechnologie helpen je om de beste kandidaten te vinden.

Een ATS stroomlijnt jouw wervingsproces door vacatures, sollicitaties en kandidaten centraal te beheren.

Een prettige sollicitatie-ervaring verbetert vervolgens de candidate experience van degenen die bij jouw bedrijf solliciteren. Jouw employer branding wordt versterkt door jouw rekruteringssysteem te presenteren als een professionele en moderne werkgever. Kortom, een rekruteringssysteem is een waardevolle investering die jouw wervingsproces optimaliseert én je employer branding versterkt.

1. Doel én behoeften van je organisatie

Voordat je begint met het evalueren van verschillende ATS-opties, is het van belang dat je duidelijk definieert wat jouw organisatie eigenlijk nodig heeft. Stel een lijst op van de belangrijkste functies en functionaliteiten die je verwacht van een ATS. Overweeg zaken als het volume van sollicitaties, het aantal gebruikers, integratiemogelijkheden met andere systemen en budgettaire beperkingen. Dan heb je een leidraad te pakken voor jouw keuze.

Een middelgroot bedrijf dat bijvoorbeeld jaarlijks honderden sollicitaties ontvangt, heeft wellicht behoefte aan een systeem dat geautomatiseerde screenings biedt en eenvoudig kan integreren met bestaande HR-systemen.

2. Gebruiksvriendelijkheid

Het is vervolgens van belang dat je het ATS test op gebruikersvriendelijkheid. Kunnen de eindgebruikers – vaak recruiters en aanwervingsmanagers – intuïtief met het systeem omgaan? Ga vóórdat je een contract afsluit altijd eerst aan de slag met een demoversie, zodat je kunt testen of de interface voor jou en jouw team werkt.

Bij een grote multinational waar verschillende teams wereldwijd samenwerken, is een gebruiksvriendelijke interface cruciaal om het rekruteringsproces soepel te laten verlopen.

3. Functionaliteiten

Verschillende ATS-systemen bieden een scala aan functies: van basisfuncties voor het bijhouden van simpele kandidaatsgegevens tot geavanceerde mogelijkheden, zoals geautomatiseerde screenings, rapportages en analytics. Bepaal wederom welke elementen must-haves zijn en welke tools wellicht overbodig zijn. Alle tools zijn even interessant, maar beperk je, vooral in het begin, omdat je anders jezelf overspoelt met technologische mogelijkheden.

Ook al zijn sommige functionaliteiten nog zo mooi, laat je niet verleiden tot het shiny object syndrome. 

Een start-up met een klein team heeft waarschijnlijk meer baat bij een eenvoudig systeem dat hen helpt met basisfunctionaliteiten, in plaats van een uitgebreid pakket met geavanceerde analytics die ze niet direct nodig hebben. Ook al zijn sommige functionaliteiten nog zo mooi, laat je niet verleiden tot het shiny object syndrome. 

4. Flexibiliteit en integratie

Een ATS moet kunnen worden aangepast aan de specifieke behoeften van jouw organisatie. Bovendien moet het naadloos kunnen integreren met andere HR- en wervingshulpmiddelen die je momenteel gebruikt of in de toekomst wilt implementeren. Dit kan variëren van integratie met je website en sociale media tot je payroll- en onboarding-systemen. Een groot bedrijf dat actief is in meerdere sectoren, zoals retail en technologie, moet een ATS hebben dat kan integreren met verschillende andere platforms die elk hun eigen specifieke functies hebben. Dan geldt de regel: hoe meer je in één systeem kwijt kunt, hoe beter.

5. Ondersteuning en training

Als je een ATS test op technische capaciteiten, dan scoren de meeste hoog. Ook interfaces zijn voorzien van voldoende aandacht, zodat gebruikers er goed mee aan de slag kunnen. Maar het laatste ding om áltijd rekening mee te houden: word je door de leverancier behandeld als partner, of als afnemer?

Dit traject bepaalt uiteindelijk hoe succesvol je kunt zijn met een ATS: zorg dat je jouw leverancier test op ondersteuning en eventuele training voor je medewerkers. Een bedrijf dat bijvoorbeeld snel groeit en nieuwe vestigingen opent, heeft wellicht extra ondersteuning en training nodig om ervoor te zorgen dat alle HR-teams efficiënt met het nieuwe systeem kunnen werken.

6. Denk aan de meertaligheid

Voor een taalgebied als België geldt dat een succesvolle rekruteringsstrategie begint met het selecteren van een ATS dat meertalige ondersteuning biedt, waaronder Frans, Nederlands, Duits en Engels. Dit systeem moet sollicitatiedocumenten in deze talen kunnen verwerken en analyseren, zodat zowel kandidaten als rekruteerders in hun voorkeurstaal kunnen werken. Rekruteerders moeten vacatureteksten in meerdere talen voorbereiden en een geavanceerd ATS moet kandidaten automatisch naar formulieren in hun voorkeurstaal leiden.

Technologische hulpmiddelen zoals vertaaltools en lokalisatiesoftware helpen bij het vertalen en lokaliseren van sollicitatiedocumenten

Het rekruteringsteam moet bekwaam zijn in verschillende talen en culturele nuances begrijpen; taalcursussen en culturele trainingen kunnen hierbij ondersteunen. Technologische hulpmiddelen zoals vertaaltools en lokalisatiesoftware helpen bij het vertalen en lokaliseren van sollicitatiedocumenten, maar menselijke controle blijft cruciaal voor kwaliteitsborging.

Vorige

Dit zijn de 7 nieuwkomers op de Fosway 9-grid voor talentacquisitie

Volgende

Techwolf haalt €39,8 miljoen op en richt zich op verdere groei in de VS

Gerelateerde artikelen

AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek
Nieuws

AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

5 mei 2025
Dit is het programma van Recruitment Tech Demo_Day op 24 april 2025
Nieuws

Dit is het programma van Recruitment Tech Demo_Day op 24 april 2025

16 april 2025
AI-gedreven carrièrebuddy moet traditionele jobmarkt in Vlaanderen ’transformeren’
Nieuws

AI-gedreven carrièrebuddy moet traditionele jobmarkt in Vlaanderen ’transformeren’

25 maart 2025
Ontdek 4 maart de rekruteringstrends tijdens webinar Trend_Day 2025
Nieuws

Ontdek 4 maart de rekruteringstrends tijdens webinar Trend_Day 2025

24 februari 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

15 mei 2025
Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

13 mei 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

30 april 2025
Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

25 april 2025
Volgende
Techwolf haalt €39,8 miljoen op en richt zich op verdere groei in de VS

Techwolf haalt €39,8 miljoen op en richt zich op verdere groei in de VS

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (31)
  • Inspiratie (16)
  • Interviews (55)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (162)
  • Podcast (27)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

15 mei 2025
Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

Demo_Day in Mechelen gemist? Kom 5 juni naar Demo_Day in Utrecht (NL)

13 mei 2025
AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

5 mei 2025
De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

1 mei 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

Dit is de aftermovie van Recruitment Tech Demo_Day 2025 in Mechelen

30 april 2025
Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

Dit was Demo_Day België 2025 in 10 foto’s

25 april 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

AI-technologie versterkt effectiviteit van rekrutering, toont Stanford-onderzoek

5 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info