De Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie doet inmiddels al zeven jaar onderzoek naar arbeidsmarktcommunicatie en rekrutering door middel van het ‘ Stand van Werven’-onderzoek. Nu presenteren zij de eerste Belgische editie, waarbij 166 professionals binnen deze vakgebieden werden ondervraagd.
Modernisering heeft weinig prioriteit
Niet verrassend is dat corona en de krappe arbeidsmarkt de prioriteiten van wervingsprofessionals bepalen, daaropvolgend zijn het vooral vanuit een HR-perspectief ingegeven onderwerpen zoals personeelsplanning, skills en talent management. Nieuwe moderne rekruteringstechnieken en onderwerpen zoals big data en automatisering (RPA, Recruitment Proces Automation) staan slechts bij 57% van de recruitmentbureaus en 52% van de corporates op de agenda. Het gaat bovenal om het invullen van vacatures waardoor er nauwelijks ruimte is voor modernisering en professionalisering van rekrutering of het vergroten van de kwaliteit van de instroom. Aandacht ligt meer bij retentie (behoud), de doorgroei van eigen medewerkers en de kwaliteit van het team.

Prioriteiten voor 2021
Zowel wervingsprofessionals als de directie geven beiden ‘vacatures invullen’ de hoogste prioriteit voor 2021. Na ‘vacatures invullen’ ligt de nadruk op ‘employer branding’, ‘medewerkers vasthouden’ en ‘personeelsontwikkeling en training’. Belangrijkste learning is dat prioriteiten van wervingsprofessionals en directie goed op één lijn liggen en dat wervingsprofessionals nog winst kunnen behalen bij de directie door zich meer te focussen op kwaliteit. Zoals hierboven al aangegeven blijkt het inzetten van tooling, zowel ‘recruitmenttooling naast recruitmentsystemen’ als ‘inzet van (pre)selectietools’ weinig prioriteit te hebben.

Benieuwd naar het gehele rapport? De Stand van Werven 2021 is hier te downloaden!