• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten

Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten

14 juli 2022
in Tips & tricks
Reading Time: 4 mins read
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Talent is vandaag de dag schaarser dan ooit en het aanbod in jobs verschuift. Daarnaast vindt rekrutering en selectie steeds vaker remote plaats. Deze nieuwe ontwikkelingen brengen veel voordelen met zich mee. Het is immers snel en efficiënt. Toch liggen er ook heel wat bedreigingen op de loer. Juist bij een digitaal rekruteringsproces lopen werkgevers het risico veelbelovend talent mis te lopen, of weer te verliezen tijdens het proces. Een online rekruteringsproces roept om nóg meer aandacht voor de kandidaatervaring dan bij een offline procedure.  In dit artikel van Indeed komen een vijftal cruciale momenten in het rekruteringsproces aan bod waar het risico op verlies van kandidaten het grootst is.

Vijf cruciale momenten

1. De eerste kennismaking

Online opvallen is een kunst. Iedereen is op zoek naar dezelfde profielen. Werkgevers trekken alles uit de kast om de beste kandidaten aan te trekken voor hun organisatie. De kans is groot dat uw vacature volledig ondersneeuwt tussen alle online prikkels, waardoor kandidaten uw vacature niet eens zien. Dat kan anders en dat kan slimmer. Ook met bescheiden budgetten. In dit artikel leest u onze tips voor het schrijven van effectieve vacatureteksten die opvallen bij de juiste doelgroep.

2. De online vacature

De digitale wereld is snel en onverbiddelijk. In een paar seconden bepalen werkzoekenden of ze uw vacature zullen bekijken of direct wegswipen. U krijgt maar één kans voor een eerste indruk en voor u het weet is de vogel gevlogen. Zorg dat u uw ideale kandidaat vanaf het allereerste moment persoonlijk raakt. Met aansprekend beeld en een krachtige vacaturetekst, waarin de werkzoekende zichzelf meteen herkent. Verleid de werkzoekende en laat zien we u zelf bent als werkgever. Solliciteren is immers tweerichtingsverkeer. In het e-book 10 tips voor de beste vacatureteksten lees je hoe je online vacatureteksten maakt die vindbaar en aantrekkelijk zijn voor jouw doelgroep.

3. Het sollicitatieformulier

Het is een enorme prestatie om een werkzoekende online te verleiden om daadwerkelijk bij u te solliciteren. Uit onderzoek blijkt dat van alle kandidaten die starten met het invullen van een online sollicitatieformulier maar liefst 92% alsnog afhaakt. Hoe meer vragen, des te groter de kans op afhaken. Dat kan zoveel beter. Maak solliciteren leuk. Neem alle denkbare drempels weg, zorg ervoor dat belangrijke informatie duidelijk vindbaar is en vooral: verleid de kandidaat in elke stap van het proces.

4. De wachttijd

Indeed deed onderzoek naar de emoties van kandidaten tijdens de verschillende fasen in het sollicitatieproces. Het blijkt dat de onzekerheid vooral toeslaat tijdens momenten waarop er geen communicatie is: de wachttijd. Met alle risico’s op afhaken van dien. Denk bijvoorbeeld aan de periode na het versturen van de sollicitatie. Maar ook kort na een sollicitatiegesprek slaat de twijfel bij sollicitanten toe. Zelfs in de periode tussen het tekenen van het contract en de eerste werkdag haken kandidaten soms toch nog af.

Als werkgever kunt u veel doen om te voorkomen dat kandidaten zich terugtrekken. Door vaak en snel te communiceren en de sollicitant centraal te stellen in alles wat u doet. Breng de candidate journey in kaart en ga na waar de kritieke punten zitten. Bedenk wat u op deze momenten kunt doen om de kandidaat dichtbij te houden. In het e-book De toekomst van de candidate experience vind je waardevolle inzichten en talloze tips & tricks om een indrukwekkende kandidaatervaring te bieden in het gehele rekruteringsproces.

5. De onboarding op afstand

Wist je dat 65% van de werkenden al binnen 91 dagen nadat ze zijn aangenomen weer op zoek gaat naar interessante vacatures?1 Twijfel, of zelfs spijt, na het tekenen van het contract is een bekend fenomeen dat in de marketing ook wel buyers regret wordt genoemd en cognitieve dissonantie in de psychologie. Onderschat dit risico als werkgever niet. Haal alles uit de kast om jouw nieuwe aanwinst aan boord en enthousiast te houden. Een stapsgewijze onboardingstrategie helpt je daarbij. Maak een plan waarin je de nieuwe collega gedurende een langere periode – bijvoorbeeld 3 maanden – helpt om zich helemaal thuis te voelen op zijn of haar nieuwe werkplek.

Besteed hierbij aandacht aan feitelijke, taakgerelateerde taken, maar ook aan organisatorische zaken, zoals waar belangrijke dingen te vinden zijn en wie kan helpen bij vragen. Denk ook aan de ‘zachte’ kant van de onboarding. Plan kennismakingsgesprekken met collega’s in en stel de nieuwe medewerker voor bij informele groepen en activiteiten.

Bouw aan een hechte relatie met talent

Werkgevers investeren veel in het aanwerven van nieuwe medewerkers. Toch zien we het nog al te vaak misgaan. Laat u inspireren door deze tips en praktische voorbeelden en hou kandidaten dichtbij in elke fase van de candidate journey. Want zelfs nu rekrutering, selectie en onboarding steeds vaker op afstand gebeurt, heb je als werkgever volop kansen om een hechte relatie op te bouwen met talent.

Vorige

Patrick De Pauw (Social Seeder): ‘Iedere medewerker is een top rekruteerder maar je moet ze wel activeren’

Volgende

Dit zijn de meest gelezen artikelen in eerste helft 2022 op Recruitmenttech.be

Gerelateerde artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’
Demo_Day

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?
Insights

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)
Whitepapers

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen
Demo_Day

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Volgende
Dit zijn de meest gelezen artikelen in eerste helft 2022 op Recruitmenttech.be

Dit zijn de meest gelezen artikelen in eerste helft 2022 op Recruitmenttech.be

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (96)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (10)
  • Inspiratie (5)
  • Interviews (37)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (81)
  • Podcast (17)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023
Jeroen van Geel

Jeroen van Geel (Profile Group): ‘Digitize to humanize’

24 maart 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

16 maart 2023
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’


Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’

27 februari 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren