Volgens Patrick De Pauw, CEO van Social Seeder, is elke medewerker een top rekruteerder, zolang je ze maar activeert. Spijtig genoeg werken bedrijven nog lang niet genoeg met eigen ambassadeurs en heeft Social Seeder daarom zelf een tool gemaakt. Is dit echter de magische oplossing? Of blijkt dat er meer nodig is? In het video-interview hieronder geeft Patrick De Pauw in gesprek met Martijn Hemminga van Recruitment Tech uitleg over hoe het allemaal zit. Kijk naar de video, luister naar de podcast en/of lees het interview.
Ambassadeurschap
Toen De Pauw vroeger actief was in de reisbranche werd daar al snel duidelijk dat social media en het internet belangrijk waren: “Ongeveer 8,5 jaar geleden ondervroegen we onze klanten in een enquête waarin de vraag aan bod kwam waarom ze voor onze reisorganisatie kozen. Zo’n 90% deelde dat ze kozen op aanraden van vrienden en familie. Het besef kwam dus dat 100% van onze marketing effort maar voor 10% nieuwe klanten zorgde. Hoe komt die resterende 90% dan bij ons? En daarmee is het idee van ambassadeurschap begonnen te ontluiken.”
Methodologie en technologie gecombineerd
“Social Seeder is een tool, een software. Technologie is echter niet alles,” begint De Pauw. “Door ondersteuning van trial-and-error en met vele jaren ervaring kunnen we een solide 95% slaagkans neerzetten. Met de methodologie heb je een stappenplan waarmee je als bedrijf te zien krijgt hoe je een employer branding programma op punt stelt. Het begint met wat er al is en welk verhaal het bedrijf te vertellen heeft. Daarna formuleren we concrete doelen en identificeren we de juiste personen voor de doeleinden. Vervolgens worden daar KPI’s mee verbonden, de directie ziet dat namelijk graag. Tevens zijn de KPI’s gekoppeld aan het technologische gedeelte van de tool. Als voorbeeld: het aantal medewerkers met interesse in ambassadeurschap en de manieren waarop deze groep de content deelt. Dit brengt interessante informatie naar boven, want met deze gegevens hebben we ook direct zicht op gebeurtenissen in een bedrijf als de cijfers plotseling een harde daling of stijging tonen.”
Opvolgen en bijsturen is constant
“De methodologie van ons is ongoing in dat het proces door blijft gaan voorbij de onboarding. De resultaten discussiëren we in een gesprek dat we 3 keer per jaar organiseren. Het evolueren van bedrijven en marketen gaat constant door en als gevolg daarvan checken we ieder jaar weer of het verhaal nog kloppend is en indien nodig maken we aanpassingen. Dat maakt dat onze methodologie dus ook veranderbaar is, wat een vereiste is met klanten die over de hele wereld verspreid zijn. Alle bedrijven hebben hun eigen cultuur en ieder land heeft eigen wetten en regels. Dat komt neer op steeds aanpassen. Echter lukt dit wel, aangezien we wereldwijd min of meer gelijke resultaten behalen.”
Verhaal gaat over meer dan HR
Doordat het krap is op de arbeidsmarkt ziet De Pauw dat het belang van employer branding zwaarder is gaan wegen bij een toenemend aantal directies. De Pauw: “Er wordt ons vaker gevraagd om aan de directie te laten zien wat Social Seeder nu allemaal teweeg kan brengen, wat een geweldige ontwikkeling is. Employer branding is namelijk niet enkel een verhaal van HR en recruitment, maar van het hele bedrijf. We zien voor praktische dingen als de effectieve content creation vaker HR, marketing of communicatie naar voren treden. Uiteraard komen de effectieve verhalen van de werkvloer zelf. Als een bedrijf een verhaal de wereld in wil sturen en nieuwe personen wil werven, dan is het van belang een authentiek verhaal over te brengen wat aansluit op de realiteit. Je raakt die nieuwe mensen anders zo weer kwijt.”
Social Seeder 3.0
“Het duurt nog even, maar 2023 staat toch snel voor de deur. Omdat ook wij de toekomst in ons hoofd hebben, zijn we bezig met de ontwikkeling van Social Seeder 3.0. Het bevat alles van de eerste versie, maar net een beetje beter. Het programma gaan we bijvoorbeeld nog eenvoudiger in gebruik maken. Dat was het eigenlijk al, maar nu wordt het enorm eenvoudig. We zien ook veranderingen in de social mediawereld, zoals de opkomst van platform TikTok, dus dat is ook iets waar we rekening mee moeten houden. Ten slotte gaan we ervoor zorgen dat er meer integraties mogelijk zijn. HR beslaat zoveel meer dan recruitment en de vraag of we ons programma kunnen koppelen aan andere programma’s neemt alsmaar toe. We hebben besloten voor een link te zorgen tussen verschillende tools, waarmee de uitwisseling van data makkelijker kan verlopen.
Podcast
Hieronder kun je de podcastversie van het interview beluisteren: