• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Patrick De Pauw (Social Seeder): 'Iedere medewerker is een top rekruteerder maar je moet ze wel activeren'

Patrick De Pauw (Social Seeder): ‘Iedere medewerker is een top rekruteerder maar je moet ze wel activeren’

7 juli 2022
in Nieuws
Reading Time: 3 mins read
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Voordat hij Social Seeder begon, was Patrick De Pauw werkzaam in de reisindustrie en reisde hij de hele wereld rond. In zijn werk ontdekte hij dat mensen de keuze voor hun volgende reisbestemming voornamelijk baseren op het aanraden van familie en vrienden en niet op basis van reclame. En wat geldt voor reizen geldt ook voor het krijgen van een baan, want Volgens iedere medewerker is een toprekruteerder. Je moet hen alleen maar weten te activeren, zegt hij. Martijn Hemminga, oprichter van Recruitmenttech.be, ging voor dit podcastinterview in gesprek met Patrick De Pauw, oprichter en CEO van Social Seeder.

Engagement

Engagement is als mensen meer dan gemiddeld geïnteresseerd zijn in iets. In dit geval dus geïnteresseerd zijn in je job of je werkgever zegt De Pauw: “Het moeilijke is dat engagement niet zomaar van de ene op de andere dag ontstaat. Gelukkig is de maatschappij daar wel in veranderd. Werknemers kijken veel meer naar de normen en waarden van een bedrijf en in hoeverre dat met hun eigen normen en waarden matcht. Maar het is een continu proces. Je kan je werknemers niet eenmalig engageren met een zomerbarbecue of een leuk promofilmpje. Engagement is iets wat heel authentiek is en je kan het je werknemers niet zomaar inlepelen. Het is een samenspel van employer branding en een juiste rekruteringstrategie. En soms zal het niet lukken, soms zullen mensen vertrekken omdat het niet meer matcht, maar dat is ook oké.”

Methodologie en dan technologie

“Technologie kan helpen bij het ontwikkelen van engagement, maar het is onze methodologie die aan de basis ligt. Best begint het bij C-level HR of communicatie. Je begint met een verhaal uit te schrijven, de waarden van het bedrijf en de EVP (employee value proposal). Dan gaan we over naar een contentplan: hoe kunnen we deze waarden nu zichtbaar maken? En dan bedoel ik niet zomaar de slogan op de keukenmuur hangen. Een goed contentplan gebruikt alle mogelijke kanalen om het verhaal van het bedrijf op een leuke manier over te brengen aan de medewerkers. De waarom is hierbij ook erg belangrijk en zo creëer je een movement in je bedrijf. We hebben zo een aantal do’s en don’ts die hierbij helpen en als je die volgt, dan zit er een grote kans in dat je een eerste groep mensen kunt engageren en dan is het de kunst om die groep steeds meer uit te breiden.”

Niet enkel voor white collar

“Ik denk dat het een groot misverstand is dat de mooie woorden van employer branding en EVP enkel voor de white collar medewerker is. Als voorbeeld, we hebben een klant met een automotive bedrijf en daar waren net de blue collar medewerkers het meest engaged. Zij waren veel enthousiaster want zij maken het product. Je hebt wel gelijkt dat de blue collar waarschijnlijk niet op LinkedIn zit, dus je moet ze gewoon op een andere manier bereiken. Je kan tegenwoordig zoveel doen met een smartphone, denk aan sms’en of Whatsapp, dus je moet jezelf zeker niet beperken tot enkel wat posts op LinkedIn.”

Meer dan referral recruitment

“Employee advocacy is niet vragen aan je medewerkers om een deel van je marketing te zijn. Het gaat veel verder dan het uitdragen van openstaande vacatures. Ik wil dat mijn medewerkers zodanig spontaan geïnteresseerd zijn in mijn bedrijf en wat ze doen, dat ze dit ook spontaan op café of op sociale media gaan vertellen. Het verspreiden van een vacature heeft pas echt impact als je daarvoor al awareness hebt verspreid over de waarden en normen van het bedrijf. Mensen vinden het ook helemaal niet leuk om enkel alleen maar vacatures te delen. We zeggen altijd, you can only burn your ambassador once. Kies dus voor kwaliteit boven kwantiteit en behoudt het vertrouwen van je medewerkers.”

Begint met communicatie

“Alles begint bij de communicatie. Er moet een verhaal zijn. Je kan niet eerst mensen aanduiden als ambassador en daarna gaan nadenken over wat je nu precies wilt vertellen. Een verhaal brengen kan ook kleinschalig, je kan zeker content recycleren en filmpjes kunnen evengoed met een gewone smartphone gemaakt worden. Ten tweede moet er draagvlak zijn bij de directie. Eigenlijk zou de directie zelfs de eerste ambassador moeten zijn. En drie, kom eens langs bij Social Seeders en dan kunnen wij je tonen hoever je kan komen.”

Eigen medewerkers

De meest efficiënte advocates zijn jouw eigen medewerkers zegt De Pauw afsluitend: “Het engageren van medewerkers binnen jouw bedrijf is een continu proces en meer dan enkel referral recruitment. De resultaten zijn het echter waard, want er bestaat geen betere recruiter dan een enthousiaste medewerker.”

Podcast

Luister hieronder of via de bekende podcast platforms dit podcastinterview.

Vorige

Dit vonden bezoekers van Recruitment Tech Demo_Day 2022

Volgende

Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten

Gerelateerde artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’
Demo_Day

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?
Insights

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)
Whitepapers

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen
Demo_Day

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Volgende
Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten

Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (96)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (10)
  • Inspiratie (5)
  • Interviews (37)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (81)
  • Podcast (17)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023
Jeroen van Geel

Jeroen van Geel (Profile Group): ‘Digitize to humanize’

24 maart 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

16 maart 2023
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’


Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’

27 februari 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren