De houding tegenover AI in rekrutering heeft een indrukwekkende transformatie doorgemaakt in het afgelopen jaar. 83% van de rekruteringsprofessionals heeft AI omarmd, zo blijkt uit de vijfde editie van de Recruitment Tech Survey, het jaarlijkse onderzoek naar het gebruik van rekruteringstechnologie in de Benelux.
Van neutraal naar zeer positief
Het percentage rekruteringsprofessionals dat ‘zeer positief’ is over AI in rekrutering is meer dan verdubbeld: van 17% in 2024 naar 43% in 2025. Nog eens 43% staat ‘positief’ tegenover AI-technologie, tegenover 50% vorig jaar. Het meest opvallend is de afname van de neutrale houding: van 32% naar slechts 12%.
De combinatie van ‘zeer positief’ en ‘positief’ is gestegen van 67% naar 86%: een overtuigende meerderheid die gelooft in de meerwaarde van AI voor rekrutering.
“Deze cijfers tonen aan dat de initiële terughoudendheid intussen plaatsmaakt voor enthousiasme én vertrouwen in AI-technologie”, aldus het rapport. De combinatie van ‘zeer positief’ en ‘positief’ is gestegen van 67% naar 86%: een overtuigende meerderheid die gelooft in de meerwaarde van AI voor rekrutering. Met slechts 3% negatieve reacties lijkt de weerstand tegen AI vrijwel verdwenen.
Explosieve groei in adoptie
De toegenomen positieve houding vertaalt zich ook naar het daadwerkelijke gebruik van AI-tools. Waar 63% van de respondenten in 2024 al AI-tools gebruikte, verwacht maar liefst 73% in 2025 meer gebruik te maken van AI dan in het voorgaande jaar. Tel daarbij de 10% die evenveel gebruik blijft maken van deze technologie — en we zien dat 83% van de rekruteringsprofessionals AI heeft omarmd. Slechts 6% geeft aan geen gebruik te zullen maken van AI-tools, terwijl 12% nog twijfelt.
Van gratis naar betaald
Een opmerkelijke trend is de verschuiving richting betaalde versies van generatieve AI. Waar de gratis versie van ChatGPT nog steeds het meest wordt gebruikt (61%), zien we een fórse toename in het gebruik van betaalde ChatGPT-accounts: van 32% naar 53%.
De grootste sprong is echter te zien bij de integratie van AI in rekruteringssystemen: van 35% naar 48%. “Het lijkt er dus op dat AI steeds meer een geïntegreerd onderdeel wordt van de dagelijkse toolset in plaats van een losstaande tool”, stelt het onderzoek.
‘Geen doel op zich’
Alle cijfers maken duidelijk dat we de experimentele fase voor AI in rekrutering voorbij zijn. “De groeiende investeringen in betaalde (AI)-tools, de bredere toepassing in verschillende fasen van het proces én de overweldigend positieve houding lijken erop te wijzen dat we het omslagpunt definitief voorbij zijn”, stelt het rapport.
“Het is en blijft een middel om processen te verbeteren, eigenlijk geen doel op zich.”
“AI wordt nu vooral gebruikt om processen te vereenvoudigen en efficiënter te maken, maar de échte potentie ligt in proactieve ondersteuning”, aldus de onderzoekers. “Het is en blijft een middel om processen te verbeteren, eigenlijk geen doel op zich.”
Download Recruitment Tech Survey 2025 én doe mee aan de Benchmark
Welke ervaringen hebben gebruikers van rekruteringstooling met hun leveranciers? Welke leveranciers bevelen ze aan en welke niet? En in welke tooling gaan zij meer investeren in 2025? Met het jaarlijkse onderzoek onder rekruteerders, hr- en arbeidsmarktcommunicatieprofessionals, de Recruitment Tech Survey, brengen we dit in kaart.
Met de Recruitment Tech Benchmark 2025 krijg je inzicht in hoe joúw rekruteringstech zich verhoudt tot die van andere organisaties. Hoe je als werkgever of bureau scoort op belangrijke randvoorwaarden als strategie, processen en mensen. Ontvang binnen 48 uur een gepersonaliseerd rapport en draag bij aan de 5e editie van de Recruitment Tech Survey die in voorjaar 2025 verschijnt. Vul de benchmark nu in voor jouw organisatie.