• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden

Redenen om het rekruteringsproces te automatiseren met 10 voorbeelden

21 maart 2022
in Inspiratie
Reading Time: 4 mins read
Tags: automatiserenRecruitment automationRekruteringrekrutering automatisatie
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Terugkerende, vaak saaie, taken in het rekruteringsproces vormen al snel een probleem. Een oplossing is om deze taken te automatiseren. Maar wat is nu precies recruitment automation? En waarom is het handig om het rekruteringsproces te automatiseren?

Recruitment automation

Automation betekent letterlijk automatisering. Recruitment automation heeft dan ook betrekking tot het automatisering van alles wat te maken heeft met rekrutering. Automatisering is mogelijk in het rekruteringsproces zelf, maar ook in klantenwerving of het marketingproces van een rekruteringsbureau.

Recruitment automation is aan een opmars bezig. Uit de Recruitment Tech Survey 2021, uitgevoerd bij 400 professionals, blijkt dat gemiddeld 35% van het rekruteringsproces geautomatiseerd is. De deelnemers gaven ook aan dat in het komende jaar maar liefst 46% van het rekruteringsproces geautomatiseerd wordt, een stijging van 10%.

Waarom is recruitment automation handig?

Het rekruteringsproces bestaat uit verschillende stappen: het uitschrijven van een vacature, het ontvangen van sollicitaties, het screenen van CV’s, geschikte kandidaten doorgeven naar de betreffende managers en het opstarten van interviews. Dit hele proces bevat een hoop standaard e-mails, het uitprinten van verschillende papieren om dan met sticky notes aantekeningen aan te brengen en hoogstwaarschijnlijk verschillende telefoontjes naar de HR-afdeling.

Door recruitment automation in te zetten kunnen herhalende taken zoals het versturen van standaard e-mails overgelaten worden aan software, zodat recruiters zich opnieuw meer kunnen bezighouden met het menselijke aspect van de job. Het optimaliseren van het rekruteringsproces en het verbeteren van de candidate experience zijn de voornaamste drijfveren voor het inzetten van recruitment automation.

10 voorbeelden van automatisatie

Hieronder tref je 10 voorbeelden aan van automatisatie in het kader van rekrutering.

[1] Het creëren van een vacature

Door het schrijven van een vacature te automatiseren, is het niet meer nodig om in het archief te duiken voor de meest recente versie van een vacature of om dezelfde vacaturetekst steeds opnieuw te schrijven. Door vooraf een bibliotheek aan te maken met relevante teksten, is het mogelijk om nadien via software een volledige vacaturetekst automatisch op te stellen.

[2] Plaatsen van vacaturetekst op verschillende jobboards

Ook het plaatsen van een vacaturetekst kan geautomatiseerd worden. Jobboards hebben vaak hun eigen format en eisen, wat het een tijdrovende taak maakt om deze allemaal handmatig in te vullen. Met de juiste software is het echter mogelijk om deze automatisch in te vullen, rechtstreeks vanuit de vacaturetekst.

[3] Versturen van een bevestigingsbericht naar kandidaten

In het rekruteringsproces is de candidate experience belangrijk. Wanneer een kandidaat een sollicitatie indient is het altijd fijn om een kort berichtje te krijgen dat hun sollicitatie goed ontvangen is en eventueel ook een aanbeveling te doen naar andere vacatures die nog openstaan en misschien van toepassing kunnen zijn voor het profiel van de sollicitant. Ook dit soort standaard e-mails is makkelijk te automatiseren.

[4] Het uitvoeren van een pre-screening

Het pre-screenen van kandidaten kan het hele rekruterinsproces een stuk gemakkelijker laten verlopen. Een pre-screening heeft als doel om het kaf van de koren te scheiden. Vooraf vastgelegde eisen zoals in het bezit zijn van een rijbewijs of het recht te hebben in een bepaald land te mogen werken, kunnen meteen ongeschikte kandidaten uit het verdere proces weren. Verder kan een automatische pre-screening de geschikte kandidaten ranken van uiterst geschikt naar minder geschikt om zo direct op de beste kandidaten in te zoomen.

[5] Het doorlezen van CV’s

De zoektocht naar de geschikte kandidaat verloopt niet enkel via binnenkomende sollicitaties, maar ook via het actief headhunten van geschikte profielen. Het vinden van die geschikte profielen kan echter tijdrovend zijn. Het opbouwen van een goede databank, inclusief automatiseringssoftware, kan deze zoektocht aanzienlijk eenvoudiger maken. Geavanceerde ATS’s hebben vaak een functie om verschillende jobvereisten te matchen met kandidaten uit de database en kunnen zo automatisch geschikte kandidaten voorstellen.

[6] Het inplannen van een interview

>Het inplannen van een interview kan erg tijdrovend zijn. Verschillende agenda’s dienen naast elkaar gelegd te worden in de hoop om toch ergens een uurtje te vinden dat iedereen beschikbaar is. Daarna moet deze tijd ook nog voorgesteld worden aan de kandidaat. Met behulp van automatisatie kunnen managers en recruiters vooraf enkele tijdstippen vastleggen en kan de kandidaat daarna zelf kiezen welk moment hem het beste past. Zo is het niet meer nodig om verschillende keren heen en weer te mailen.

[7] Het uitsturen van reminders voor een interview

Het uitsturen van reminders kan eenvoudigweg geautomatiseerd worden zodat het niet nodig is om zelf een persoonlijke e-mail te versturen. Geautomatiseerde reminders kunnen zowel naar de kandidaat in kwestie verstuurd worden, als naar de personen binnen het bedrijf die betrokken zijn bij het aanwervingsproces.

[8] Het uitsturen van updates naar de kandidaten

Kandidaten zijn vaak, terecht, benieuwd naar hun status tijdens het rekruteringsproces. Een automatische status update naar de kandidaat kan vele telefoontjes en e-mails voorkomen. Deze automatische updates kunnen zowel dienen als afwijzing of als uitnodiging voor een volgende fase in het rekruteringsproces.

[9] Onboarding

Nadat een geschikte kandidaat is gevonden en deze de aangeboden job heeft aangenomen, volgt een hele hoop papierwerk. Tegelijk vindt een overgang plaats van recruiter naar HR. Automatisatie kan helpen bij het verzamelen van dit papierwerk, alsook met de overdracht naar HR. Op deze manier wordt het risico op miscommunicatie geminimaliseerd en worden alle papieren op tijd in orde gebracht.

[10] Het uitvoeren van check-ins en follow-ups met klanten

Als bureaurecruiter is niet enkel het rekruteringsproces belangrijk, maar ook klantenwerving en marketing. Een manier om een goede relatie te onderhouden met bestaande klanten is door maandelijks een check-in te sturen. Zulke standaard e-mails zijn tijdrovend, maar gelukkig ook perfect automatiseerbaar.

Het versturen van follow-ups naar potentiële klanten met de vraag hoe het zit met hun aanwervingsbehoefte valt ook onder deze categorie. Op deze manier is het mogelijk om nieuwe leads te genereren zonder al te veel tijd te verliezen bij het verzenden van vele e-mails.

Must

Recruitment automation is een must voor iedereen die het rekruteringsproces wenst te optimaliseren en de candidate experience wil verbeteren. Dankzij automatisatie van herhalende taken krijgen recruiters opnieuw tijd om zich bezig te houden met het menselijke aspect van de job. Automatisering kan op veel verschillende manieren, denk maar aan het creëren en posten van vacatures, het uitsturen van standaard e-mails of het vereenvoudigen van het onboardingproces.

Vorige

Hoe chatbots rekrutering veranderen: de voor- en nadelen op een rij

Volgende

Nog 3 partners Demo_Day 2022 bekend: Textmetrics, Virtual Sales Recruiter en Carerix

Gerelateerde artikelen

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’
Inspiratie

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Van strategie naar technologie: slimme integraties als basis voor rekruteringssucces
Inspiratie

Van strategie naar technologie: slimme integraties als basis voor rekruteringssucces

7 april 2025
13 boeken om in 2024 te lezen over rekruteringstechnologie
Inspiratie

13 boeken om in 2024 te lezen over rekruteringstechnologie

11 juni 2024
Hans Mangelschots: 'Reality check voor rekrutering de sleutel tot succes'
Inspiratie

Hans Mangelschots: ‘Reality check voor rekrutering de sleutel tot succes’

14 december 2023

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

10 juni 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
Volgende
Nog 3 partners Demo_Day 2022 bekend: Textmetrics, Virtual Sales Recruiter en Carerix

Nog 3 partners Demo_Day 2022 bekend: Textmetrics, Virtual Sales Recruiter en Carerix

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (31)
  • Inspiratie (17)
  • Interviews (56)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (163)
  • Podcast (29)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

10 juni 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

15 mei 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info