• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023GRATIS AANMELDEN
    • AanmeldenGRATIS!
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Sara Cauwenbergh (Indeed): “Kern goede candidate experience is relatie tussen kandidaat en werkgever"

Sara Cauwenbergh (Indeed): “Kern goede candidate experience is relatie tussen kandidaat en werkgever”

1 juni 2022
in Nieuws
Reading Time: 3 mins read
Tags: candidate experienceindeedkandidaatbelevingonboardingsara cauwenberghsollicitatiegespreksolliciteren
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Donderdag 19 mei organiseerde Indeed haar virtuele event Indeed Works België. Een van de sprekers was Sara Cauwenbergh die sprak over de candidate experience. Indeed deed onderzoek naar de candidate experience van de toekomst en Indeed’s Recruitment Evangelist Sara Cauwenbergh deelt verrassende feiten en cijfers. Tijdens dit event liet ze zien hoe elke fase van het sollicitatieproces kansen biedt voor een indrukwekkende kandidaatervaring in een steeds digitalere wereld.

Belang goede candidate experience

 

Het centrale thema van deze sessie is hoe je als organisatie kan inspelen op de belevingswereld van de kandidaat zodat deze een zo positief mogelijke candidate experience ervaart. Waarom? Omdat uit onderzoek blijkt dat maar liefst 48% van de kandidaten andere vertelt over een slechte candidate experience.

Kern candidate experience

Cauwenbergh: “De kern van een goede candidate experience is de relatie tussen kandidaat en werkgever. Zoals in elke relatie zijn communicatie, transparantie en vertrouwen cruciaal. Het is dus belangrijk om bij de automatisatie van processen jezelf de vraag te stellen of er nog voldoende aandacht is voor deze aspecten van de relatie.”

Drie fases

Volgens Cauwenbergh zijn er drie fases als het gaat om de candidate experience:

Fase 1: Solliciteren

De vacaturetekst is de eerste indruk. Belangrijk is om hier aandacht te hebben voor de aspecten communicatie, transparantie en vertrouwen. Dit kan eenvoudig door drie elementen toe te voegen: een duidelijke en beknopte functieomschrijving, relevante bedrijfsinformatie, en up-to-date informatie over protocollen en beleid van de organisatie.

Cauwenbergh: “Slechts 12% van de kandidaten gaat effectief door naar de interviewfase en 43% geeft aan dat ze na 3 maanden nog niets hebben gehoord van het bedrijf waarbij ze gesolliciteerd hebben. Dit is jammer en daar zit absoluut ruimte voor verbetering.”

Hoe kan dat verbeterd worden? Wavewood stuurt een auto-reply na elke sollicitatie om hen te bedanken en geeft meer informatie over het vervolg van het proces. Een ander voorbeeld is de gamification van assessments. Red Bull and Unilever hebben bijvoorbeeld hun assessments omgezet in spelletjes. Bij Unilever zijn deze assessments zelfs anoniem, wat het speelveld tussen kandidaten gelijktrekt en unconscious bias al vroeg uit het proces elimineert.

Fase 2: Gesprek

Ook fase 2, het gesprek, kan verder geautomatiseerd worden. Een eenvoudig voorbeeld is om kandidaten zelf een gesprek te laten inplannen na het indienen van hun sollicitatie. Onderzoek van Indeed wees uit dat telefonische sollicitaties met 60% zijn toegenomen in het afgelopen jaar en bij videogesprekken is dit maar liefst een toename van 1600%. Werkzoekende ervaren videogesprekken als gemakkelijk, tijdbesparend, en comfortabel vanuit hun vertrouwde omgeving. Dit neemt natuurlijk de nadelen niet weg, namelijk dat het lastig is om voeling te krijgen met het bedrijf en dat veel kandidaten schrik hebben van technische problemen.

Cauwenbergh: “De regel is, hoe meer kandidaten voor en tijdens het sollicitatiegesprek gemotiveerd worden, hoe positiever hun ervaring. Ze zijn al nerveus en de kans dat er tijdens het gesprek technisch iets kan mislopen maakt dat alleen maar erger.”

Wat kan je als organisatie doen om kandidaten hierbij te helpen? Stel mensen op hun gemak. Technische problemen komen nu eenmaal voor, maar het is geen moeite om een nieuw tijdstip voor te stellen. Voorzie een lijst met veelgestelde vragen en informatiebronnen, omschrijf duidelijk wat ze kunnen verwachten tijdens het gesprek, en geef gedetailleerde technische instructies. Kortom, wees flexibel en empathisch.

Een tweede belangrijk aspect dat speelt bij online sollicitaties is dat het eerste informele momentje in de lift of aan het koffiezetapparaat verloren gaat. Deze momentjes zijn erg belangrijk om kandidaten op hun gemak te stellen. Voorzie dit dan ook in een online gesprek. Vraag bijvoorbeeld even naar het weer of vraag of de kandidaat nog iets te drinken nodig heeft.

Fase 3: Onboarding

De kandidate experience zet zich verder tijdens het onboarding proces. Of het nu online of op kantoor is, het is altijd belangrijk dat basiszaken zoals materiaal en inloggegevens in orde zijn. Ook communicatie blijft cruciaal. Neem proactief contact op en vraag op tijd gewoon eens hoe het gaat. Een buddy-systeem kan hierbij helpen. Ten slotte is het stimuleren van het teamgevoel cruciaal. Bij online of hybride werken vallen die handige lunchmomenten weg, maar niets houd je tegen om deze gewoon online te organiseren zodat de nieuwe collega iedereen op een leuke en informele manier kan leren kennen.

Conclusie

Samengevat, wat kan een organisatie doen om een goede candidate experience aan te bieden in een steeds digitalere wereld? Maak gebruik van automatisering waar dit voor een sneller, boeiender sollicitatieproces kan zorgen, bijvoorbeeld door gamification. Voorzie de kandidaat van voldoende informatie over het online aanwervingsproces zodat deze zich goed kan voorbereiden. Flexibiliteit en empathie zijn hierbij kernwoorden. Ten slotte, wees doelgericht met communicatie en teambuilding tijdens het onboarden proces. Zorg dat de kandidaat zich welkom voelt en dat er verbondenheid ontstaat met de organisatie en de collega’s.

Bekijk de presentatie van Sara Cauwenbergh hier terug.

Vorige

Ine Moens (Byner): ‘De schaarste aan talent is de nummer 1 uitdaging’

Volgende

Dit was Demo_Day België van 2 juni in 10 foto’s

Gerelateerde artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’
Demo_Day

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?
Insights

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)
Whitepapers

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen
Demo_Day

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023

Geef een antwoord Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Volgende

Dit was Demo_Day België van 2 juni in 10 foto’s

Categorieën

  • Awards (1)
  • Bots & voice (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (96)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (3)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (10)
  • Inspiratie (5)
  • Interviews (37)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (81)
  • Podcast (17)
  • Recruitment Tech Landscape (1)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (1)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (24)
  • Trends (15)
  • Video (28)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (20)

Recente artikelen

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

Willem Drijver (Taglayer): ‘Het doel van Taglayer is het personaliseren van de candidate experience’

30 maart 2023
Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

Is generatieve AI als ChatGPT een must-have in rekrutering?

29 maart 2023
Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)

28 maart 2023
Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

Deze 5 rekruteringstools staan 20 april ook op Demo_Day in Mechelen

27 maart 2023
Jeroen van Geel

Jeroen van Geel (Profile Group): ‘Digitize to humanize’

24 maart 2023

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
De voor- én nadelen van Kunstmatige intelligentie in het recruitmentvak

De voor- én nadelen van Kunstmatige Intelligentie voor rekrutering

19 april 2021
Lesley Arens (#ZigZagHR): 'Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI'

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Kijk eerst naar rekruteringsproces en dan pas naar digitalisering en AI’

23 maart 2023
Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

Stijn Vangenechten (Byner): ‘Bij ons kan je terecht voor een complete end-to-end ervaring’

16 maart 2023
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’


Jaron Schaillée (Minggo): ‘Snelheid is de drijvende kracht in het rekruteringsproces’

27 februari 2023

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Demo_Day 2023
    • Aanmelden
    • Programma
    • Sprekers
      • Pitches
    • Partners
    • Locatie
    • 2022
  • E-mail update
  • Podcasts
  • Tech Landscape 2023
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
  • Jobs
    • Gratis job toevoegen

© 2020-2023 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren