Ook de wereld van rekrutering heeft af te rekenen met het COVID-19 coronavirus. Sollicitaties via video, medewerkers die van thuis uit werken en via video moeten vergaderen. We vroegen aan leveranciers van rekruteringstechnologie hoe zij met deze situatie omgaan.
Maatregelen
Iedereen krijgt op de ene of andere manier wel te maken met de gevolgen van het coronavirus. Recruitment Tech vroeg zich af hoe leveranciers van rekruteringstechnologie zich op deze nieuwe situatie voorbereiden en hoe ze ermee omgaan. Hoe verloopt nu alles bij deze leveranciers, welke maatregelen nemen zij en hoe zit het met hun tools? Sales Director Bart Vermeir geeft ons een stand van zaken van Social Seeder.
“We delen elke week inzichten en voorbeelden rond diverse vormen van relevante communicatie in deze uitzonderlijke tijden”
Hoe verloopt alles op dit moment bij jullie?
“Het remote werken is binnen Social Seeder ingeburgerd gezien een aanzienlijk deel van onze klanten internationaal zijn. Demo’s, workshops, onboardings en customer success sessies worden reeds voor een groot deel remote gegeven.”
Welke maatregelen hebben jullie genomen tegen het virus?
“Na de aangekondigde verstrengde maatregelen hebben we meteen beslist om volledig remote te gaan werken. Ook de wekelijkse update sessies met alle medewerker lopen nu volledig via videocall. We stelden al bij de eerste sessie vast dat, met de juiste afspraken, deze sessies zeer efficiënt verliepen. De aanwezigheid op events en beurzen is een belangrijk onderdeel van onze sales en marketing aanpak. Patrick De Pauw, Social Seeder CEO, wordt bovendien veel gevraagd om te spreken. Maar door deze crisis is uiteraard alles voorlopig uitgesteld tot het najaar. Om onze eigen ’thought leadership’ toch goed te verspreiden hebben we daarom onze communicatiefrequentie bijgesteld en zetten we nu nog meer in op webinars. Zo delen we onder andere elke week inzichten en voorbeelden rond diverse vormen van relevante communicatie in deze uitzonderlijke tijden.”
Zien jullie een stijging in het gebruik van jullie tool in deze nieuwe situatie?
“Voor Social Seeder is het de eerste maal in ons 7 jarig bestaan dat we geconfronteerd worden met een crisis van dergelijke omvang. De impact van de aanslagen in Brussel in 2016 waren niet merkbaar in onze statistieken. Nu in de tweede week van de lockdown stellen we een daling in activiteit vast van 22%, ook typisch te zien tijdens zomervakanties. Ons Customer Succes team stelt vast dat hier 2 redenen voor zijn; enerzijds zijn onze platform beheerders ook gaan thuiswerken en zijn zij zich aan het reorganiseren om remote met elkaar af te stemmen en anderzijds zijn er bij heel wat corporate organisaties crisis communicatie teams opgericht die bepalen wat wanneer en hoe wordt uitgestuurd. Verwachting is dat dit vanaf april weer stabieler zal zijn en de frequentie weer genormaliseerd zal zijn. De communicatie van de overheden speelt hier voor het eerst ook een grote rol in.”
“Heel wat organisaties nemen online initiatieven en vragen deze te verspreiden via hun medewerkers dankzij Social Seeder. Zo is er een SAP Consultancy klant die zijn vrijgekomen consultants nu inzet om heel wat interne proces verbeteringen en automatisatie uit te voeren die de efficiëntie ten goed gaat komen. Voor hun is het dan ook vanzelfsprekend om hierover te blijven communiceren wat klanten en prospects in de toekomst mogen verwachten.”
Leveranciers in tijden van de coronacrisis
In deze reeks vertellen leveranciers van rekruteringstechnologie ons over het reilen en zeilen bij hen als gevolg van de coronacrisis. Wat zijn de maatregelen die ze nemen en zien ze veranderingen, bijvoorbeeld in het gebruik van hun product? Binnenkort doen hier meer Belgische leveranciers van rekruteringstechnologie hun verhaal.
Comments 2