Assessments zijn volop in beweging. Geen statische tests meer als eindpunt van een rekruteringsproces, maar tools die de gehele employee lifecycle ondersteunen. In een podcastinterview in aanloop naar Demo_Day 2025 in Mechelen deelt Steve Stoop, Account Executive bij Thomas International, zijn visie op deze transformatie.
Van expat naar HR-tech
De loopbaan van Steve Stoop kent een opvallend gevarieerd traject. “Ik heb carrières opgebouwd doorheen België en Afrika, jarenlang als expat gewerkt in de logistiek en bij NGO’s”, vertelt Stoop. “Mensen hebben potentieel in mij gezien en ik heb steeds mijn gut feeling gevolgd. Die brede ervaring in allerhande sectoren plaatst mij nu bijzonder goed om de laatste zes jaar in HR-tech actief te zijn.”
Als Account Executive bij Thomas International werkt hij met bedrijven uit diverse sectoren om hen te helpen slimmer te werven en medewerkers te ontwikkelen. Als een van de weinige Belgen die naast Nederlands, Frans en Engels ook vloeiend Oekraïens spreekt, bedient hij de Benelux en Frankrijk. “Dat is het leuke aan België, wij zijn meestal vrij goed in allerhande talen”, lacht hij.
Hele employee lifecycle bedienen
Thomas International bestaat al 40 jaar en is specialist pur sang in assessments. Toch werd Stoop pas echt enthousiast toen het bedrijf twee jaar geleden besloot een nieuwe richting in te slaan. “De assessmentmarkt was voor mij altijd een beetje een stale, mature, oude markt”, aldus Stoop.
“Thomas International focust niet langer alleen op assessments als onderdeel van het wervingsproces, maar kijkt naar de volledige employee lifecycle.”
“Mensen draaien assessments omdat ze het al twintig jaar doen. Het wordt gefirewalled achter een selectief publiek. Maar Thomas heeft een moedige keuze gemaakt om te zeggen: we moeten iets meer future-proof worden. Die transformatie houdt in dat Thomas International niet langer alleen focust op assessments als onderdeel van het wervingsproces, maar kijkt naar de volledige employee lifecycle.”
Potentieel zien
Dat is volgens Stoop een hele belangrijke zet in een veranderende arbeidsmarkt. “Een assessment was lang een beetje een checkbox in een wervingsproces, net voor het eindgesprek”, stelt Stoop. “Maar waarom gebruik je die inzichten niet om iemand op een persoonlijke manier te onboarden? Of voor leiderschapsontwikkeling? Hoe vind je potentieel binnen je bestaande workforce om door te groeien of om andere rollen op te nemen?”
Stoop stelt dat dit niet per se betekent dat iemand doorgroeit naar een managementfunctie. “Het kan ook zijn dat je beter past in een customer success of sales rol. Ik heb het bij mezelf ook gezien. Ik heb lang customer success gedaan en ben dan meer naar de sales kant overgestapt omdat me dat beter ligt. Maar iemand moet dat potentieel wel zien.”
Assessments: niet alleen zinvol voor rekrutering
Volgens Stoop is het herkennen van potentieel dan ook niet direct ‘rocket science’. “De goede managers doen dit al. Die weten wie de performers zijn én waar iemand past. Maar niet alle managers zijn even goed. Sommigen hebben te veel werk en kunnen niet op die individuele manier werken.”
“We kijken ook specifiek naar hoe je assessments kunt inzetten om collega’s onderling beter te laten samenwerken.”
“Met assessments kun je dat op een schaalbare manier inzetten, zodat elk potentieel benut wordt”, ziet Stoop. “Als we verder kijken: wat is een van de grootste redenen waarom mensen vertrekken? Ze voelen zich niet verbonden op het werk of begrepen. Er zijn conflicten. Daarom kijken we ook specifiek naar hoe je assessments kunt inzetten om collega’s onderling beter te laten samenwerken.”
Belangrijkste techtrends
Vanuit zijn jarenlange ervaring in HR-tech ziet Stoop enkele duidelijke trends in de markt. “Je kunt niet om AI heen, maar ik zie vooral een trend om het CV als een verouderd document te beschouwen. Een CV is, zoals een klant van ons het omschreef, ‘een verzameling van dingen die je niet meer wilt doen’. Anders zou je het nog steeds doen.”
Stoop vraagt zich af hoeveel waarde een CV nog heeft in de huidige arbeidsmarkt. “Hoeveel pareltjes ben je al aan het verliezen door gewoon te veel naar een CV te kijken? CV-loos werven krijgt veel tractie, maar hoe doe je dat schaalbaar? Niet elke recruiter heeft bij de tiende persoon die dag nog dezelfde intuïtie.”
Werven op potentieel
Een tweede belangrijke trend is volgens Stoop het werven op potentieel. “Wie heeft niet alleen de mentale en cognitieve capaciteiten, maar ook het aanpassingsvermogen om in de huidige wereld mee te kunnen? Iemand moet niet enkel geschikt zijn voor de job zoals die vandaag is, maar ook voor hoe die binnen twee, drie jaar gaat zijn.”
“Iemand moet niet enkel geschikt zijn voor de job zoals die vandaag is, maar ook voor hoe die binnen twee, drie jaar gaat zijn.”
Dat aanpassingsvermogen wordt steeds belangrijker, zeker met de opkomst van AI. “De mensen die AI echt omarmen en het beginnen gebruiken als meer dan een glorified Google, laten de anderen gewoon echt achter.”
Eigen ethische AI
Thomas International heeft bewust gekozen voor een eigen, ethische AI-ontwikkeling in plaats van een snelle integratie van bestaande oplossingen. “We hebben onze eigen AI gebouwd die staat op de schouders van veertig jaar ervaring. Elke lijn tekst rond de interpretatie van assessments, die AI gaat daaruit putten.”
Die aanpak heeft volgens hem grote voordelen. “Zeker met AI en people science is er een heel ethisch aspect. Je wilt niet dat een AI de typische biases van het internet gaat halen. Als ik zoek naar een CFO, wat doet een standaard AI? Die laat een blanke man van in de vijftig met een mooi strak pak zien, omdat dat de mainstream CFO is. Zo versterk je vooroordelen.”
Door de eigen AI kaders te formuleren én te maken, vermijdt Thomas International die belangrijke valkuil. “Onze AI kijkt alleen naar onze rapporten, onze content, onze science, zonder externe biases. Dat is belangrijk bij beslissingen rond wie je aanwerft of promoveert.”
Demo_Day 2025
Op 24 april 2025 is Thomas International aanwezig op Demo_Day in Mechelen. Wat voor boodschap heeft Stoop voor bezoekers? “Stop met denken in ouderwetse termen van assessments, en zelfs met denken aan assessments enkel voor recruitment. Dat is slechts stap één: het moét onderdeel zijn van een bredere strategie. Ik wil bezoekers meenemen in de toekomst van assessments, om het zo future-proof aan te pakken.”
Bij aanmelding doe je automatisch een donatie aan Close the Gap. Daarnaast ontvang je de Landscape 2025 (t.w.v. €7,95) en de Supplier Guide 2025 (t.w.v. €9,95), zodat je volledig op de hoogte bent van de nieuwste trends en leveranciers in de sector.
MELD JE AAN voor Demo_day 2025!
MEER INFORMATIE OVER DEMO_DAY 2025
Luister naar de podcast
Benieuwd naar het volledige gesprek van Jasper Spanjaart (Recruitment Tech) met Steve Stoop (Thomas International) en zijn visie op de toekomst van assessments? Luister dan de podcast via de link hieronder, of via jouw favoriete podcastapp.