• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Twee experts over alles wat met AI, ChatGPT en rekrutering te maken heeft: ‘Have lunch or be lunch’

Twee experts over alles wat met AI, ChatGPT en rekrutering te maken heeft: ‘Have lunch or be lunch’

8 juni 2023
in Interviews, Podcast
Reading Time: 4 mins read
Tags: ActonomyAIAI in RecruitmentFilip De GeijterRecruitment TechnologiesWillem-Paul Stuurman
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

Met de opkomst van ChatGPT en andere AI-oplossingen staat de rekruteringsindustrie op scherp. Filip de Geijter (Actonomy) en Willem-Paul Stuurman (Recruitment Technologies) blikken vooruit. ‘Er is een gezegde: ‘Have lunch or be lunch’. Ik denk dat het verstandig is voor recruiters om zich aan te passen aan deze veranderingen die eraan komen.’

ChatGPT ‘uit het niets’ zo populair

Als je van technologie en innovatie houdt, kun je niet doen alsof je niet overdreven enthousiast bent over alles wat er op dit moment aan Kunstmatige Intelligentie wordt gemaakt. Voor Filip de Geijter, CEO van Actonomy, een in België gevestigd bedrijf dat semantische en op AI gebaseerde matching software ontwikkelt, kwam de opkomst van ChatGPT op een interessant moment. “ChatGPT werd eind november gelanceerd en ik was toevallig op vakantie. Toen ik terugkwam, zat mijn mailbox vol met vragen over ChatGPT, wat best interessant is om te zien dat het in zo’n korte tijd is geëvolueerd en zo populair is geworden.”

ChatGPT, slechts maanden na lancering, is één van de meest invloedrijke onderwerpen onder recruitmentprofessionals.

Dat sentiment wordt bevestigd in een Nederlands onderzoek: de Stand van Werven 2023. ChatGPT, slechts maanden na lancering, is één van de meest invloedrijke onderwerpen onder recruitmentprofessionals. Voor bureauprofessionals is het in korte tijd zelfs tweede meest invloedrijke onderwerp geworden. 

(Te) hoge verwachtingen

Maar als je écht van technologie en innovatie houdt, ben je maar al te bekend met de hype cycle, een grafische presentatie ontwikkeld door het Amerikaanse onderzoeks-, advies- en informatietechnologiebedrijf Gartner. Om de volwassenheid, adoptie en sociale toepassing van specifieke technologieën weer te geven. De hype cycle geeft een grafische en conceptuele voorstelling an de volwassenheid van opkomende technologieën door middel van vijf fasen.

“Ik denk dat de verwachtingen van AI op dit moment veel te hoog zijn.”

“Ik denk dat er een verschil is tussen de onderliggende technologie en wat er nu wordt aangeboden, wat in mijn ogen erg gehypte zakelijke toepassingen zijn”, zegt De Geijter. “Wat we nu hebben in ChatGPT is interessant voor iedereen. Iedereen kan het gebruiken en kan er dingen mee doen; je kunt vragen stellen, je kunt teksten genereren. Maar ik denk dat we op zeer korte termijn zakelijke toepassingen in ons vakgebied zullen zien ontstaan die écht zinvol zijn. Desalniettemin denk ik dat de verwachtingen van AI op dit moment veel te hoog zijn.”

Have lunch or be lunch

“Ik denk dat het een flinke impact gaat hebben op de rekruteringsindustrie”, zegt Willem-Paul Stuurman, CEO van Recruitment Technologies, al 20 jaar aanbieder van multi-posting. “En niemand weet zeker hoe of wat er precies gaat gebeuren — maar het zal ingrijpend zijn. Er is een gezegde: have lunch of be lunch. En ik denk dat het heel verstandig is voor recruiters om zich aan te passen aan deze veranderingen die eraan komen. Want het is een behoorlijk grote verandering die nu plaatsvindt.”

“Niemand weet zeker hoe of wat er precies gaat gebeuren — maar het zal ingrijpend zijn.”

Met Actonomy heeft De Geijter al AI-concepten geïntegreerd in hun oplossing. In die zin is het niets nieuws voor hem. “We gebruiken AI om overeenkomsten te detecteren tussen profielen en concepten. Dus als je een functietitel hebt en een bepaalde omschrijving. Als je dan een heel vergelijkbare beschrijving hebt, is er een heel andere functietitel die waarschijnlijk geen betekenis heeft. Dan kan ons AI-systeem zeggen: nou, die twee functietitels zijn gerelateerd omdat ze min of meer dezelfde inhoud dekken. Dat is in wezen wat we ermee doen.”

Véél mogelijkheden

Ook voor Stuurman is AI al een aantal jaren onderwerp van discussie. “We maken er al een tijdje gebruik van. We zijn notoir slecht in het produceren van content voor onze websites en het helpt echt bij het schrijven van die content. We weten wat we willen vertellen, maar het kost meestal veel tijd om dat te doen. Daarnaast hebben we AI ook geïntegreerd in ons systeem. We testen het momenteel voor het automatisch herschrijven van opdrachtspecificaties, spelfouten, maar ook het herschrijven van de teksten op een manier die beter past bij de stijl van de klant.”

“Je wilt zoveel mogelijk automatiseren. Zodat je niet handmatig al die verschillende waarden in kaart hoeft te brengen.”

“Er zijn veel mogelijkheden, vooral op het gebied van vacatureteksten, maar bijvoorbeeld ook bij het matchen”, voegt Stuurman toe. “De matchcriteria van de klant zoals functiecategorieën en aan de andere kant: de zoekcriteria van een vacature. Die matching gebeurt in ons geval direct in het begin. Maar je wilt daarna zoveel mogelijk automatiseren. Zodat je niet handmatig al die verschillende waarden in kaart hoeft te brengen. Kortgezegd: er zijn héél veel mogelijkheden.”

Luister meer

Of je nu een recruiter, HR-professional of gewoon geïnteresseerd bent in de toekomst van recruitmenttechnologie: dan is ‘AI in recruitment’ de podcastserie voor jou. Luister de derde aflevering, geheel in het teken van AI en matching, via Apple Podcasts, Spotify of een ander podcastplatform.

Vorige

Louis Coulon (CleverConnect): ‘De ouderwetse manier van rekruteren werkt niet meer’

Volgende

Keuzestress in aankoop van rekruteringstools? Houd rekening met deze 5 dingen

Gerelateerde artikelen

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’
Interviews

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

10 juni 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’
Inspiratie

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’
Demo_Day

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Lesley Arens
Demo_Day

Lesley Arens (#ZigZagHR): ‘Duidelijke evolutie in wat tech kan betekenen voor rekrutering’

1 april 2025

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

10 juni 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
Volgende
Keuzestress in aankoop van rekruteringstools? Houd rekening met deze 5 dingen

Keuzestress in aankoop van rekruteringstools? Houd rekening met deze 5 dingen

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (31)
  • Inspiratie (17)
  • Interviews (56)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (163)
  • Podcast (29)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

Brett Plu (Prato Talent): ‘Doel is om performantie te voorspellen’

10 juni 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025
Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

Recruitment Tech Survey: Gebruik van AI in rekrutering explodeert in 2025

15 mei 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025
Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

Belgische AI-startup Spott haalt € 2,8 miljoen op voor recruitmentplatform

28 mei 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

Lotte Welten (Selection Lab) over AI-assistent Lexie: ‘Juiste assessment voor elke kandidaat’

21 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info