Met de opkomst van ChatGPT en andere AI-oplossingen staat de rekruteringsindustrie op scherp. Filip de Geijter (Actonomy) en Willem-Paul Stuurman (Recruitment Technologies) blikken vooruit. ‘Er is een gezegde: ‘Have lunch or be lunch’. Ik denk dat het verstandig is voor recruiters om zich aan te passen aan deze veranderingen die eraan komen.’
ChatGPT ‘uit het niets’ zo populair
Als je van technologie en innovatie houdt, kun je niet doen alsof je niet overdreven enthousiast bent over alles wat er op dit moment aan Kunstmatige Intelligentie wordt gemaakt. Voor Filip de Geijter, CEO van Actonomy, een in België gevestigd bedrijf dat semantische en op AI gebaseerde matching software ontwikkelt, kwam de opkomst van ChatGPT op een interessant moment. “ChatGPT werd eind november gelanceerd en ik was toevallig op vakantie. Toen ik terugkwam, zat mijn mailbox vol met vragen over ChatGPT, wat best interessant is om te zien dat het in zo’n korte tijd is geëvolueerd en zo populair is geworden.”
ChatGPT, slechts maanden na lancering, is één van de meest invloedrijke onderwerpen onder recruitmentprofessionals.
Dat sentiment wordt bevestigd in een Nederlands onderzoek: de Stand van Werven 2023. ChatGPT, slechts maanden na lancering, is één van de meest invloedrijke onderwerpen onder recruitmentprofessionals. Voor bureauprofessionals is het in korte tijd zelfs tweede meest invloedrijke onderwerp geworden.
(Te) hoge verwachtingen
Maar als je écht van technologie en innovatie houdt, ben je maar al te bekend met de hype cycle, een grafische presentatie ontwikkeld door het Amerikaanse onderzoeks-, advies- en informatietechnologiebedrijf Gartner. Om de volwassenheid, adoptie en sociale toepassing van specifieke technologieën weer te geven. De hype cycle geeft een grafische en conceptuele voorstelling an de volwassenheid van opkomende technologieën door middel van vijf fasen.
“Ik denk dat de verwachtingen van AI op dit moment veel te hoog zijn.”
“Ik denk dat er een verschil is tussen de onderliggende technologie en wat er nu wordt aangeboden, wat in mijn ogen erg gehypte zakelijke toepassingen zijn”, zegt De Geijter. “Wat we nu hebben in ChatGPT is interessant voor iedereen. Iedereen kan het gebruiken en kan er dingen mee doen; je kunt vragen stellen, je kunt teksten genereren. Maar ik denk dat we op zeer korte termijn zakelijke toepassingen in ons vakgebied zullen zien ontstaan die écht zinvol zijn. Desalniettemin denk ik dat de verwachtingen van AI op dit moment veel te hoog zijn.”
Have lunch or be lunch
“Ik denk dat het een flinke impact gaat hebben op de rekruteringsindustrie”, zegt Willem-Paul Stuurman, CEO van Recruitment Technologies, al 20 jaar aanbieder van multi-posting. “En niemand weet zeker hoe of wat er precies gaat gebeuren — maar het zal ingrijpend zijn. Er is een gezegde: have lunch of be lunch. En ik denk dat het heel verstandig is voor recruiters om zich aan te passen aan deze veranderingen die eraan komen. Want het is een behoorlijk grote verandering die nu plaatsvindt.”
“Niemand weet zeker hoe of wat er precies gaat gebeuren — maar het zal ingrijpend zijn.”
Met Actonomy heeft De Geijter al AI-concepten geïntegreerd in hun oplossing. In die zin is het niets nieuws voor hem. “We gebruiken AI om overeenkomsten te detecteren tussen profielen en concepten. Dus als je een functietitel hebt en een bepaalde omschrijving. Als je dan een heel vergelijkbare beschrijving hebt, is er een heel andere functietitel die waarschijnlijk geen betekenis heeft. Dan kan ons AI-systeem zeggen: nou, die twee functietitels zijn gerelateerd omdat ze min of meer dezelfde inhoud dekken. Dat is in wezen wat we ermee doen.”
Véél mogelijkheden
Ook voor Stuurman is AI al een aantal jaren onderwerp van discussie. “We maken er al een tijdje gebruik van. We zijn notoir slecht in het produceren van content voor onze websites en het helpt echt bij het schrijven van die content. We weten wat we willen vertellen, maar het kost meestal veel tijd om dat te doen. Daarnaast hebben we AI ook geïntegreerd in ons systeem. We testen het momenteel voor het automatisch herschrijven van opdrachtspecificaties, spelfouten, maar ook het herschrijven van de teksten op een manier die beter past bij de stijl van de klant.”
“Je wilt zoveel mogelijk automatiseren. Zodat je niet handmatig al die verschillende waarden in kaart hoeft te brengen.”
“Er zijn veel mogelijkheden, vooral op het gebied van vacatureteksten, maar bijvoorbeeld ook bij het matchen”, voegt Stuurman toe. “De matchcriteria van de klant zoals functiecategorieën en aan de andere kant: de zoekcriteria van een vacature. Die matching gebeurt in ons geval direct in het begin. Maar je wilt daarna zoveel mogelijk automatiseren. Zodat je niet handmatig al die verschillende waarden in kaart hoeft te brengen. Kortgezegd: er zijn héél veel mogelijkheden.”
Luister meer
Of je nu een recruiter, HR-professional of gewoon geïnteresseerd bent in de toekomst van recruitmenttechnologie: dan is ‘AI in recruitment’ de podcastserie voor jou. Luister de derde aflevering, geheel in het teken van AI en matching, via Apple Podcasts, Spotify of een ander podcastplatform.