• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Van great resignation naar great opportunity (whitepaper)

Van great resignation naar great opportunity (whitepaper)

19 oktober 2022
in Downloads, Whitepapers
Reading Time: 5 mins read
Tags: downloademployer brandinggreat opportunityGreat ResignationSocial Seederwhitepaper
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

In de afgelopen jaren zegden miljoenen mensen hun baan op. Er werd afscheid genomen van onaangename bazen, banen zonder inspiratie, slechte arbeidsomstandigheden en onbevredigende salarissen. Inmiddels begint het fenomeen ook vat te krijgen op andere landen, maar oorspronkelijk is de Great Resignation een typisch Amerikaans fenomeen. Deze evolutie is iets om in het oog te houden en in dit whitepaper zul je erachter komen waar de Great Resignation vandaan komt en hoe je employer branding kunt inzetten om de situatie te veranderen. De Great Resignation is in feite een Great Opportunity voor zowel het aantrekken als behouden van talent.

Maak van een obstakel een kans

Als we praten over de Great Resignation en de continue uitdagingen op het gebied van Employer Branding, is het wel zo eerlijk om het ook te hebben over de Great Opportunity. De Great Resignation veroorzaakt namelijk niet alleen obstakels, maar creëert ook een mogelijkheid om deze om te zetten in een opportuniteit of anders gezegd: een kans. Het ABC hieronder zijn alvast drie voorbeelden van opportuniteiten voor jouw organisatie.

ABC

Een andere naam voor de spanningen op de arbeidsmarkt is ook wel War for Talent. Deze negatieve en defensieve term zouden we echter beter achterwege kunnen laten en in plaats daarvan de meest positieve blik aannemen. De huidige neiging van de arbeidsmarkt werkt als een grote golf. Of je kunt je erdoor laten verslinden, of je vaart mee met de golven en geeft je over aan de rit waarbij je de stuwende kracht als werkgever juist toepast om je merk in de schijnwerpers te zetten. ABC, oftewel Autonomy, Bonding en Competence, zijn de voornaamste redenen voor aantrekking en retentie.

Als input, feedback en ideeën worden gewaardeerd binnen een bedrijfscultuur, bevordert dat automatisch creativiteit en betrokkenheid. Met de boodschap ‘ik vertrouw je en hecht waarde aan jouw mening’ geef je autonomie aan je medewerkers. We willen tenslotte allemaal gehoord worden. Als je je gerespecteerd voelt om de persoon die je bent, niet alleen vanwege je professionele inzichten, stimuleert dat de vorming van een band tussen jou, de medewerker en het team. Nu hybride werken in ons leven is geïntegreerd en we almaar vaker vanuit huis zijn gaan werken, beslaat ons werk een groot deel van onze dagtijd. Het heeft een bevrijdend effect om niet continu de beste versie van jezelf te moeten zijn, maar wel de meest authentieke. Dit heeft een goede invloed op iemands eigen functioneren en daarnaast ook op de relatie met de andere collega’s. Het is mogelijk dat niet alle medewerkers een drift tot groei en uitbreiding van hun comfortzone ervaren. Echter is een meerderheid wel degelijk aan het zoeken naar intellectuele stimulatie, diversificatie en perspectief.

Bij het uitbreiden van competenties ontstaan verhoogde eigenwaarde en zelfvertrouwen, wat meer werkplezier teweeg brengt. Er is een gevaar dat medewerkers zich na een omscholing niet meer voelen passen in hun functie. In een dergelijke situatie is het onontbeerlijk dat er een nieuwe uitdaging of andere jobinhoud wordt ingezet om de jobtevredenheid te vertalen in bedrijfstevredenheid.

Train het en laat het zien

Hoewel het de arbeidsmarkt niet ontbreekt aan talent, sluiten de benodigde vaardigheden en het beschikbare arbeidspotentieel toch niet op elkaar aan. De globaal versnelde digitalisering maakt dat er meer behoefte is aan digitale competenties. Allereerst is de grote opportuniteit het opleiden en omscholen van niet-digitale medewerkers. Immers is er praktisch en financieel geen noodzaak om nieuwe medewerkers te rekruteren als je nog onbenut vermogen hebt. Middels het ondersteunen van bijleren en persoonlijke ontwikkeling verwerft het bedrijf nieuwe skills en ontstaat er een grotere betrokkenheid bij medewerkers. Medewerkers laten groeien is de beste vorm van retentie. Zorg ervoor dat je deze journey niet mist. In het ontwikkelen van je medewerkers zitten prachtige verhalen verborgen. Wat zou er gebeuren als je hun voortgang bijhoudt, van begin tot eind? Stel je eens voor wat er zou gebeuren als je hen zou toelaten om hun verhaal te vertellen en dankbaarheid te tonen voor de kansen die ze kregen. Wat zou een waardevollere employer branding-campagne zijn?

De grote schoonmaak

Dan komen we aan bij de volgende grote opportuniteit, de ‘grote schoonmaak’. Nu je bezig bent met het opleiden van je medewerkers, is er ook een kans om je C-niveau te inspecteren. Voor het succes van je employer branding- en retentie-inspanningen is het cruciaal om de juiste leiders aan boord te hebben. De lagere regionen van de organisatie volgen meestal allerlei trainingsprogramma’s, maar ondertussen wordt van hun leiders verwacht dat ze zich zonder enkele begeleiding adapteren aan een verandering in vaardigheid en mentaliteit binnen het team. Mensen verlaten echter managers, niet zozeer bedrijven. Wil je dat risico aangaan? In hoeverre ben je er zeker van dat je de juiste leiders aan het stuur hebt? Zie er op toe dat je binnen de hogere niveaus van je organisatie een vaardigheidsdiscrepantie vermijdt. Je speelt namelijk met vuur wanneer de student, zelf eenmaal leermeester, nog altijd wordt behandeld als stagiair.

Pak de details aan

Het wordt wel gezegd dat millennials minder loyaliteit en betrokkenheid tonen dan de generaties die voor hen kwamen. Dit zou het kunnen bemoeilijken om ze aan te trekken en vervolgens te behouden. Het betekent niet per se dat Boomers betrokkener zijn als die groep je bedrijf minder snel verlaat. Waar dit wel op wijst is dat zij meer belang hechten aan veiligheid en stabiliteit dan eigen ontwikkeling en diversificatie. Jonge werkkrachten die net zijn gestart op de arbeidsmarkt hebben een andere blik op werk. Waar zij naar zoeken is een aanlokkelijk Comp&Ben-pakket met daarnaast een goede werk-privébalans. Daarbij komt dat ze hun sollicitaties niet alleen baseren op een job fit, maar ook op een company fit. Nieuwe medewerkers die beschikken over digitale vaardigheden weten maar al te goed dat ze in trek zijn. Zij laten zich dan ook niet zomaar inlijven. Deze groep wil zich ervan bewust zijn voor wie en waarvoor ze hun talent nuttigen. Deze jonge beloftes zijn vol vertrouwen wanneer ze praten over hun kwaliteiten, maar daartegenover staat dat ze een duidelijke uitleg verwachten over jouw aanbod.

Tot actie overgaan

Vervolgens is er een opportuniteit om je bedrijfscultuur en -waarden grondig uit te werken en opnieuw te kwantificeren waar je exact voor staat. Tien jaar geleden was het nog mogelijk om een prijs binnen te slepen door eenvoudigweg je bedrijfswaarden op een flitsende poster in de lobby te hangen, maar tegenwoordig moet je jezelf echt verheffen. Ook als we ervan uitgaan dat je in plaats van de generieke bedrijfswaarden nu specifiekere waarden benoemd, voldoet enkel het benoemen van deze waarden niet meer. Het bewijs leveren van een sterke bedrijfscultuur gaat over het beleven en uitdragen van je waarden. Tot actie overgaan blijkt, voor klanten alsook potentiële werknemers, een geweldige opener voor een gesprek.

Het whitepaper downloaden

Download via deze link het door Social Seeder geschreven whitepaper.

Vorige

Laat je inspireren door best practices tijdens Recruitment Tech Case_Day

Volgende

Patrick De Pauw (Social Seeder): ‘Employer branding is van het hele bedrijf’

Gerelateerde artikelen

Verbeter je rekrutering door de ontwikkeling van een progressieve talentcultuur (ebook)
Whitepapers

Verbeter je rekrutering in 7 eenvoudige stappen (eBook)

28 maart 2023
https://www.recruitmenttech.nl/wp-content/uploads/2022/11/Channel-recruitment-1140x815.jpg
Whitepapers

Gebruik het juiste kanaal voor de juiste kandidaat

28 november 2022
E-book: zo ziet de toekomst van candidate experience eruit
Whitepapers

E-book: zo ziet de toekomst van candidate experience eruit

20 juni 2022
Zo start je met data-gedreven rekrutering (e-book)
Tools

Zo start je met data-gedreven rekrutering (e-book)

11 november 2021

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

8 juli 2025
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

24 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
Volgende
Patrick De Pauw (Social Seeder): ‘Employer branding is van het hele bedrijf’

Patrick De Pauw (Social Seeder): ‘Employer branding is van het hele bedrijf’

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (32)
  • Inspiratie (17)
  • Interviews (58)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (164)
  • Podcast (32)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

8 juli 2025
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

24 juni 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

Retentietechnologie: praktische tools om de ’three-year itch’ te doorbreken (2/2)

18 juni 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info