• Zakennieuws toevoegen
  • Partners
  • Cookie instellingen
  • Privacy statement
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025Vul nu in!
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Recruitmenttech.be
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
Vijf tips om meer uit je rekrutering via e-mail te halen

Vijf tips om meer uit je rekrutering via e-mail te halen

12 februari 2020
in Tips & tricks
Reading Time: 2 mins read
Tags: E-mailEmailkandidaatMailRekruteerderRekruteringTech
Deel op LinkedInDeel op FacebookDeel op Twitterdeel via WhatsappDeel via e-mail

E-mail is een populaire manier om als rekruteerder in contact te komen met je kandidaten. Maar hoe kan je ervoor zorgen dat de kandidaten je mail ook effectief bekijken? In dit artikel geven we je enkele handige tips om je rekrutering via e-mail efficiënter te maken.

1. Het onderwerp is belangrijk

Zorg er altijd voor dat je in het onderwerpveld duidelijk aangeeft waarover de mail gaat. Zo vermijd je dat er misverstanden of foute interpretaties ontstaan. Je kan hier alle kanten mee uit: probeer eens een wat langer of juist een korter onderwerp, voeg een naam toe, enz.

2. Wees persoonlijk

Met een concreet, uitnodigend onderwerp is de kandidaat al meer geneigd om je mail te openen. Nu je de aandacht van je kandidaat hebt getrokken, moet je ervoor zorgen dat hij of zij ook effectief op je mail zal reageren. Dat kan door hem of haar persoonlijk aan te spreken. Zoek, bijvoorbeeld op LinkedIn, naar interessante zaken over deze persoon. Zo geef je aan dat je kostbare tijd hebt besteed aan het zoeken naar informatie over deze persoon. Die voelt zich daardoor persoonlijk aangesproken en zal meer geneigd zijn om te reageren.

Probeer bij het schrijven van je mail op natuurlijke wijze te communiceren. Schrijf in eerste instantie als een persoon, in tweede als rekruteerder. Hanteer daarbij een normale toon en vermijd formele uitdrukkingen. Plaats jezelf in de schoenen van de kandidaat: ‘Als ik zo’n mail zou krijgen, hoe zou ik dan aangeschreven willen worden?’.

3. Vermijd te veel informatie

Volgens Newton is het opnemen van extreem veel informatie in je e-mail een van de meest gemaakte fouten. Rekruteerders gaan ervan ui dat kandidaten vlugger zullen reageren als ze allerhande informatie krijgen aangeboden: taken, salaris, enz. Maar daarmee ga je ervan uit dat de persoon, met wie je eigenlijk nog nooit hebt gesproken, automatisch geïnteresseerd is in wat jij te vertellen en te bieden hebt. Dat kan een verkeerde indruk geven. Te veel informatie kan bovendien ook overweldigend overkomen voor de kandidaat. Houd je tekst daarom kort en simpel.

4. Vergeet de mobiele telefoon niet

Mobiele telefoons zijn niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven. Veel mensen lezen hun mails op deze toestellen. Om de kans op antwoord te vergroten, moet je er dus voor zorgen dat je mails goed leesbaar zijn op een mobiele telefoon. Stuur jezelf daarom altijd eerst een testbericht: hoe ziet het onderwerp eruit, is de tekst mooi uitgelijnd en duidelijk leesbaar op je scherm?

5. Opvolging

Met bovenstaande tips kan je nu een degelijke mail opstellen en versturen aan je kandidaat. Maar dan komt het: geen reactie. Maar maak je geen zorgen, stilte betekent niet altijd ‘nee’. Iemand kan het te druk hebben om te reageren of heeft misschien wat tijd nodig om erover na te denken. Daarom is een follow-up-mail zo belangrijk. Geef je kandidaat meerdere mogelijkheden om op je rekruteringsmails te reageren.

Vorige

5 Belgische rekruteringstools die aan bod kwamen tijdens HR Tech Valley Pitch Night 2020

Volgende

Broes Sanders (Roularta Media) over cultural fit: “Belangrijk dat het karakter van de kandidaat past bij dat van de organisatie”

Gerelateerde artikelen

Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven
Sourcing & search

Hoe sourcing en sourcing tools je rekruteringsstrategie een boost kunnen geven

9 augustus 2022
Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten
Tips & tricks

Op deze touchpoints verliezen werkgevers waardevolle kandidaten

14 juli 2022
Zo houd je succesvolle remote interviews met kandidaten
Tips & tricks

Zo houd je succesvolle remote interviews met kandidaten

12 mei 2022
Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers
Nieuws

Referral rekrutering: in krappe arbeidsmarkt werven via je eigen medewerkers

28 maart 2022

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

RECENTE ARTIKELEN

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

8 juli 2025
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

24 juni 2025

MEEST GELEZEN AFGELOPEN 30 DAGEN

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
Volgende
Broes Sanders (Roularta Media) over cultural fit: "Belangrijk dat het karakter van de kandidaat past bij dat van de organisatie"

Broes Sanders (Roularta Media) over cultural fit: "Belangrijk dat het karakter van de kandidaat past bij dat van de organisatie"

Categorieën

  • Awards (4)
  • Bots & voice (2)
  • Case (2)
  • Case_Day (2)
  • Demo_Day (136)
  • Demo_Night (3)
  • Downloads (3)
  • Even voorstellen… (7)
  • Event (9)
  • Guide 2020 (1)
  • Insights (32)
  • Inspiratie (17)
  • Interviews (58)
  • Leveranciers in tijden van coronacrisis (5)
  • Nieuws (164)
  • Podcast (32)
  • Recruitment Tech Landscape (3)
  • Recruitmentsystemen (1)
  • Sourcing & search (1)
  • Survey (5)
  • Tips & tricks (23)
  • Tools (27)
  • Trends (18)
  • Uitgelicht (1)
  • Video (32)
  • Visie (1)
  • Whitepapers (5)
  • Zakennieuws (22)

Recente artikelen

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

Steven Pyck (Sympl): ‘HR-teams de sleutels geven om zelf kandidaten te vinden’

8 juli 2025
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

Jaron Schaillée (Minggo): ‘Focus op kandidaat én recruiter bij digitalisering rekrutering’

24 juni 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
De ’three-year itch’: waarom retentietechnologie onmisbaar is voor Belgische werkgevers (1/2)

Retentietechnologie: praktische tools om de ’three-year itch’ te doorbreken (2/2)

18 juni 2025

Meest gelezen afgelopen 30 dagen

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

Dit zijn de populairste 10 jobboards van België: Indeed op 1

10 maart 2020
Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

Lander Degreve (Spott): ‘We willen het beste ATS voor recruiters op aarde neerzetten’

2 juli 2025
Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

Prato zet stap in consolidatie Belgische HR-techmarkt met meerderheidsovername Dileoz

19 juni 2025
Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

Leuvense startup Spott hervormt rekrutering met AI en menselijke touch

18 februari 2025
BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

BREAKING: Nima Chitgar haalt met Saply €300k op: ‘We willen bouwen aan onze tech’

26 mei 2025

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Recruitment Tech Demo_Day - 20 april 2023 - Mechelen

Recruitment Tech Demo_Day - Donderdag 20 april 2023 - Mechelen
Meld je als rekruteerder of HR-professional tot 6 april gratis aan
We gebruiken cookies op deze site. Cookies om bijvoorbeeld content te personaliseren, video en social media tools aan te bieden en om ons websiteverkeer (anoniem) te analyseren.
Cookie instellingenAlle cookies toestaan
Privacy & Cookies Policy

Privacy overzicht

Deze website maakt gebruik van cookies om jouw ervaring te verbeteren terwijl je door de website navigeert. Van deze cookies worden de cookies die als noodzakelijk zijn gecategoriseerd, opgeslagen in jouw browser omdat ze essentieel zijn voor de werking van de basisfuncties van de website. We gebruiken ook cookies van derden die ons helpen analyseren en begrijpen hoe u deze website gebruikt. Deze cookies worden alleen met jouw toestemming in jouw browser opgeslagen. Je hebt ook de mogelijkheid om deze cookies uit te schakelen. Maar het uitschakelen van sommige van deze cookies kan een effect hebben op jouw browse-ervaring.
Noodzakelijke cookies

Noodzakelijke cookies zijn absoluut noodzakelijk voor de goede werking van de website. Deze categorie omvat alleen cookies die de basisfunctionaliteiten en veiligheidskenmerken van de website garanderen. Deze cookies slaan geen persoonlijke informatie op.

Niet-noodzakelijke cookies

Cookies die mogelijk niet bijzonder noodzakelijk zijn voor het functioneren van de website en die specifiek worden gebruikt om persoonlijke gegevens van de gebruiker te verzamelen via analyses, advertenties en andere ingebedde inhoud, worden als niet-noodzakelijke cookies beschouwd. Het is verplicht om toestemming van de gebruiker te verkrijgen voordat deze cookies op uw website worden gebruikt.

Advertenties

Advertentiecookies worden gebruikt om bezoekers te voorzien van relevante advertenties en marketingcampagnes. Deze cookies houden bezoekers bij op verschillende websites en verzamelen informatie om advertenties op maat te kunnen leveren.

Analytics

Analytische cookies worden gebruikt om te begrijpen hoe bezoekers met de website omgaan. Deze cookies helpen informatie te verstrekken over het aantal bezoekers, de bounce rate, de verkeersbron, enz.

Opslaan en accepteren
Geen resultaten
Bekijk alle resultaten
  • Home
  • Artikelen
  • Podcasts
  • Demo_Day 2025
    • Programma
    • Sprekers
    • Partners
    • Locatie
    • Vorige edities
  • E-mail update
  • Benchmark 2025
  • Landscape 2025
  • Agenda
    • Evenement toevoegen

© 2020-2024 Recruitment Tech Network | Europalaan 500 3526 KS UTRECHT Nederland

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

VERLENGD: TOT EN MET 10 APRIL

Gratis aanmelden

Demo_Day 2025

Ontdek gratis de nieuwste trends & tools voor jouw rekrutering op donderdag 24 april in Mechelen

arrow-icon-size3 Gratis aanmelden
arrow-icon-size3 Meer info